M¡¯estima, no m¡¯estima
Amb un espectacle monumental, Beyonc¨¦ i Jay-Z van mostrar a Barcelona que la margarida els ha dit que s¨ª
Agafats de la m¨¤, com de cam¨ª a l¡¯altar, tot i que el que anava de blanc era ell. Aix¨ª van apar¨¨ixer a l¡¯escenari Beyonc¨¦ i Jay-Z a l¡¯inici del seu ¨²nic concert a Espanya, davant 47.000 espectadors que gaireb¨¦ van omplir l¡¯Estadi Ol¨ªmpic. Abans, sota la veu de Nina Simone cantant Black Is The Color Of My True Love¡¯s Hair, a les pantalles mida U2, unes imatges de la parelleta mostrant felicitat i lemes relatius al que ¨¦s inalterable de l¡¯amor van suggerir el que serien dues hores de reconciliaci¨® p¨²blica, motiu central de la gira On The Run II, a la qual amb bon criteri no van denominar Tortolitos. Aquest va ser el substrat de la nit, una parella escenificant complicitat despr¨¦s d¡¯haver-se tirat els plats pel cap. S¨ª, molt de tipus dur, per¨° al final, un missatge gaireb¨¦ cursi d¡¯amor triomfant.
La pauta de l¡¯espectacle es va explicitar r¨¤pid. El protagonisme quedava redu?t als dos artistes, les imatges dels quals ocupaven monogr¨¤ficament les pantalles per apropar els seus gestos a l¡¯individu. Seguint el gui¨® de concerts previs, la parella va obrir amb Holy Grail, per rematar el primer tram d¡¯actuaci¨® amb Part II (On The Run), i Bonnie And Clyde. Jay-Z recitava ferotge despr¨¦s de les demostracions de veu i generositat de la seva dona, m¨¦s mel¨°dica, subtil i flexible en l¡¯¨²s de la veu. El p¨²blic, majorit¨¤riament de Beyonc¨¦, embogia amb la diva, mentre Jay-Z, que actuava a Espanya per primera vegada, era aplaudit com esclaten els explosius, per simpatia. En el segon tram del xou va ser molt percebut aquest extrem, ja que quan va sonar Drunk InLove , Beyonc¨¦ va poder sentir-se deessa. M¨¦s encara. Els primers canvis de vestuari ja s¡¯havien verificat, amb Jay-Z vestit com un xaval de barri folrat fins al capdamunt.
I de nou li va arribar el torn a ell, que malgrat la seva dicci¨® i energia, l¡¯encert del repertori i les seves ganes d¡¯agradar, no deixava de semblar un esp¨°s fascinat. Una mica, per¨° menys, que fa anys quan Lou Reed va acceptar actuar juntament amb Laurie Anderson i fins i tot semblava apocat davant la seva dona. Per¨° tot sigui per salvar un matrimoni, per b¨¦ que per a aix¨° s¡¯hagi de reinventar Pimpinela apropant-los a la cultura del nou poder afroameric¨¤. Per salvar la parella i per continuar venent la vida privada com a element central del discurs art¨ªstic, fet que s¡¯ha convertit en norma ara que els artistes del nivell de Beyonc¨¦ i Jay-Z s¨®n celebritats que converteixen la vida privada en espectacle. Que, a m¨¦s, es fan publicitat, una mica com Piqu¨¦ vol que facin els futbolistes a les seves mateixes xarxes.
A tot aix¨°, la parella ja desfilava per les dues passarel¡¤les que s¡¯endinsaven als territoris de les zones VIP, un altre peatge dels nous temps. N¡¯hi havia fins a sis tipus, de VIP¡¯s. En breu hi haur¨¤ un mindundi VIP perqu¨¨ ning¨² se senti un despla?at. Focs artificials, llums, un cos de 16 ballarins i una banda nodrida que s¡¯anava mostrant a poc a poc en segon pla, en la bastida que deixaven veure les dues pantalles descomunals que s¡¯anaven obrint i tancant a l¡¯escenari. Un muntatge de campanetes, espectacular, per¨° no esbojarrat o basat nom¨¦s en la grand¨¤ria, tot i que menys subtil que el que va oferir Beyonc¨¦ en solitari fa dos anys, en el qual nom¨¦s ella va meravellar amb un carisma oce¨¤nic i una mostra de poder aclaparador. Aquest muntatge tamb¨¦ descansava en la figura humana, centre de les imatges, per¨° Jay-Z no t¨¦ aquest hieratisme que congela la sang del que mira la diva sola, plantada a l¡¯escenari, reptadora i desafiant. Jay-Z era pot¨¨ncia per b¨¦ que, a risc d¡¯ofendre els d¨¦us del hip-hop, la seva sortida a escena ni fregava l¡¯¨¨xtasi que per exemple va aconseguir Beyonc¨¦ amb l¡¯airosa Mi gente de les Destiny¡¯s Child, tot i que al tram final, amb temes com Niggas In Paris pos¨¦s l¡¯estadi a bullir.
Perqu¨¨, fet i fet, l¡¯espectacle va funcionar mil¡¤limetrat i convincent: els canvis de vestuari, el repartiment de protagonisme, l¡¯alternan?a entre rhythm and blues i hip-hop, la pot¨¨ncia del so¡ Fins i tot una c¨¤mera en tirolina seguia les estrelles permetent que el realitzador ofer¨ªs m¨²ltiples pl¨¤nols que, a m¨¦s, punxava ocasionalment amb efectes. Al final de la nit van acabar sonant prop de 40 can?ons que van repassar les gemmes de tots dos artistes sense que deix¨¦s de sobrevolar per l¡¯Estadi la frase d¡¯Eddy Cantor: ¡°El matrimoni ¨¦s tractar de solucionar entre els dos problemes que mai haguessin sorgit en solitari¡±. Avui aix¨° ¨¦s un xou.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.