La 38ena Fira T¨¤rrega aixeca el tel¨® amb vista al cementiri
La Compagnie Lucamoros va inaugurar la fira amb un espectacle interdisciplinari
Una filera de persones va travessar en silenci i a pas lleuger el cementiri de T¨¤rrega per veure Pr¨¤ctiques de vols per acabar amb l'oblit, el primer espectacle de la 38ena edici¨® de la fira. Encara que la idea inicial era representar all¨¤ la funci¨®, la comitiva no es va aturar fins a sortir del cementiri. Les queixes dels ve?ns que van demanar respecte cap als familiars que hi estan enterrats va for?ar la seva reubicaci¨®, que finalment es va dur a terme en un descampat a l'altre costat del mur. Precisament en una edici¨® en la qual la fira s'havia proposat ¡°rellegir l'espai p¨²blic¡±.
Si fins avui l'entramat de carrer de la capital de L¡¯Urgell s'havia convertit en un escenari sense fronteres, la pol¨¨mica ubicaci¨® va revelar els l¨ªmits d'aquests llocs, tal com ho comentava la directora de la funci¨®, Melina Pereyra, a manera de prefaci.
Els espectadors van prendre seient en un escenari fet de terra i amb vista als n¨ªnxols, esperant entre expectants i consternats la proposta del dramaturg mexic¨¤ Antonio Z¨²?iga. La fira li havia encarregat escriure un text teatral sobre la mem¨°ria hist¨°rica i, coincidint amb el desplegament del Pla de Fosses de la Generalitat, l'autor va crear un di¨¤leg commovedor entre un aviador mort en la Guerra Civil i la seva neta. El lirisme i les m¨²ltiples refer¨¨ncies a Saint-Exup¨¦ry contribueixen a donar rostre al proc¨¦s de recerca i recuperaci¨® d'un moment hist¨°ric. ¡°Per qu¨¨ no em vols recordar? Confronta't¡±, canta, contra l'oblit i de forma esquin?adora, una de les int¨¨rprets.
Fira T¨¤rrega, que en aquesta ocasi¨® reuneix fins al diumenge 227 funcions en 22 espais diferents de la localitat, no va quedar oficialment inaugurada fins que el p¨²blic que va acudir a veure l'espectacle d'obertura La Tortue de Gauguin, de Lucamoros, va esclatar en aplaudiments. Entre la negror de la nit i la muni¨® d'espectadors resultava dif¨ªcil fer-se un buit a la gran esplanada del Parc de Sant Eloi. La combinaci¨® entre arts visuals, performance i m¨²sica esc¨¨nica va crear un espectacle impactant alhora que po¨¨tic que va aconseguir entusiasmar el p¨²blic des del primer moment.
Una estructura vertical de 9 metres es va il¡¤luminar mostrant quatre pisos dividits en dos compartiments: als superiors, sis artistes pintaven darrere de llen?os transparents, i ran de l'escenari una actriu entonava versos incisius acompanyada per les notes d'un m¨²sic. Mentre les seves paraules reflexionaven sobre l'amor, exigien el silenci i lamentaven la mercantilitzaci¨® de l'art, els pintors creaven r¨¤pidament imponents obres d'art que al poc destru?en encara a m¨¦s velocitat.
La reivindicaci¨® d'un art ef¨ªmer ja venia exposada en el mateix t¨ªtol, en una picada d'ullet a l'an¨¨cdota que va protagonitzar Gauguin en pintar sobre la closca d'una tortuga. Gr¨¤cies a la longevitat d'aquesta esp¨¨cie potser l'obra de l'artista continu? existint en les profunditats de l'oce¨¤, lluny de l'especulaci¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.