Stephen King, un catal¨¤ de por
La publicaci¨® dels relats de ¡®Torn de nit¡¯ i de l¡¯assaig vivencial ¡®Escriure¡¯ sobre l¡¯ofici¡¯, ambd¨®s in¨¨dits, conviden a debatre sobre la literatura del gran rei del terror
Escriure inquietants hist¨°ries com les de Stephen King, un dels grans narradors del XX, ¨¦s m¨¦s f¨¤cil d¡¯imaginar si quan tens quatre anys la grossa cangur se t¡¯asseu a la cara i s¡¯hi tira pets o et deixa menjar set ous fregits seguits i despr¨¦s et tanca en un armari on t¡¯enxampa l¡¯inevitable v¨°mit. O si ta mare, al dir-te bona nit, t¡¯explica amb tota naturalitat mentre et tapa que ha vist dues morts: com un mariner es tirava d¡¯un terrat i deixava al carrer un suc verd¨®s, i una noia ofegant-se a la platja mentre tothom s¡¯ho mirava. O si potser no has tingut una tele a casa fins als 11 anys i mentrestant has anat carregant la imaginaci¨® amb molta lectura pulp, pel¡¤lis de s¨¨rie B amb Edgar Allan Poe de rerefons, i al costat de la m¨¤quina d¡¯escriure hi tens una B¨ªblia que t¡¯has guanyat en un renyit concurs de recitar-ne fragments de mem¨°ria. O si de tan fins dalt de drogues i alcohol, no recordes (fora que en aquella ¨¨poca ja n¡¯havies fet una altra amb cotons al nas per taponar la sang de les venes trinxades) haver escrit tota una gruixuda novel¡¤la com Cujo. I, definitivament, si a la bugaderia on treballes el teu cap t¨¦ ganxos per mans i la roba bruta que hi duen d¡¯un restaurant i d¡¯un hospital ve farcida de cucs...
Aquest insuperable curr¨ªculum el confessa el mateix King (Portland, 1947) a Escriure. Mem¨°ries d¡¯un ofici, un dels millors manuals existents sobre t¨¨cnica narrativa, que, per primer cop en catal¨¤, publica L¡¯Altra Editorial. Despr¨¦s segueix, amb casos pr¨¤ctics, all¨° que ¡°no cal endiumenjar el vocabulari¡±, ¡°l¡¯adverbi no ¨¦s amic teu¡±, que s¡¯ha de llegir ¡°entre quatre i sis hores¡± i escriure ¡°al menys 10 planes¡± (tot cada dia), que els escenaris i l¡¯ambient s¨®n m¨¦s importants que la descripci¨® del personatge, que no es pot trigar a disparar una arma si apareix en escena i que ¡°la sinceritat narrativa compensa molts defectes d¡¯estil¡±. Gran lli?¨®.
A principis dels setanta, a tocar dels assistents socials, vivint en una caravana, sense tel¨¨fon, rentant llen?ols i fent de professor de literatura, King no tenia un c¨¨ntim ni per comprar amoxicil¡¤lina per a la seva nena amb febre. I, com en un conte, va arribar aquell dia mateix un xec de 500 d¨°lars, ¡°de llarg la quantitat m¨¦s gran que havia rebut mai¡±. Era per un conte llarg que fins i tot oblid¨¤ que havia enviat a revistes: A vegades tornen. Aquest ¨¦s un dels 20 que conformen Torn de nit, que, tamb¨¦ per primer cop en catal¨¤, publica Males Herbes. ?s el primer llibre de relats, escrits entre 1968 i 1977, d¡¯un King genu¨ª, a cor obert com a escriptor, que experimenta i formula el seu univers. Hi brillen aquell conte i Jo soc la porta o el ja cl¨¤ssic Els nens de les panotxes.
En ambd¨®s llibres sorgeix un King molt diferent del de poc m¨¦s de mitja dotzena de t¨ªtols que, sense gaire ¨¨xit, s¡¯han publicat fins ara en catal¨¤. I d¡¯aix¨° en fa gaireb¨¦ una d¨¨cada. A la contraportada de Torn de nit, l¡¯editora Maria Bohigas, de l¡¯exquisida compet¨¨ncia Club Editor (s¨ª, la que publica Joan Sales o Dostoievski), elogia King. Amb ella i els editors dels llibres (Ramon Mas i Ricard Planas, per Males Herbes; Eug¨¨nia Broggi, per L¡¯Altra), QUADERN furga una mica en el m¨®n de King.
Pregunta. Dos Stephen King en catal¨¤ alhora i despr¨¦s de molts anys sense cap. Casualitat?
Eug¨¨nia Broggi. Va ser una g¨¨nesi conjunta, unes converses amb en Ramon i en Ricard. Jo mai l¡¯havia llegit, el menystenia per bestsellero. El vaig llegir i ¨¦s realment molt bo. A m¨¦s, no hi ha gaires llibres d¡¯ell en catal¨¤ i aix¨ª vam fer: jo l¡¯assaig i ells els contes.
P. Coincideix amb un moment King: les pel¡¤l¨ªcules It, de la qual es prepara la segona part, com una segona nova versi¨® de Tommyknockers, la s¨¨rie Castle Rock, reedicions en castell¨¤... La tesi de l¡¯eclosi¨® del g¨¨nere del terror i la por com a reflex psicol¨°gic de moments de crisi ho explica?
Ramon Mas. Els cines ja nom¨¦s els omplen els temes infantils i el terror, on la pantalla grossa i el so encara s¨®n una experi¨¨ncia que a casa no pots tenir. I ell ¨¦s un pou d¡¯hist¨°ries de terror per al cine.
¡°King el llegir¨¤s d¡¯aqu¨ª mil anys perqu¨¨ explica com pocs grans hist¨°ries. King quedar¨¤¡±, diu Maria Bohigas
Maria Bohigas. Tamb¨¦ veiem en les noves autores sud-americanes que, sense retic¨¨ncies, escriuen terror. S¨®n casos com Mariana Henriquez o Samanta Schweblin. I aqu¨ª ara tenim el projecte global de Males Herbes, que reivindica el g¨¨nere com a veta liter¨¤ria i agafa cos, i hi ha L¡¯Altra, que t¨¦ Carson McCullers i Gaziel al cat¨¤leg, que es posa a fer King. Aqu¨ª tens la novetat, King el llegir¨¤s d¡¯aqu¨ª mil anys perqu¨¨ explica com pocs grans hist¨°ries. King quedar¨¤. Perqu¨¨ queden els grans relats, com Homer.
Mas. A molts pa?sos ja fa temps que aquests g¨¨neres estan incorporats com a literatura. Ning¨² es pregunta si Pynchon o Houellebecq s¨®n ci¨¨ncia-ficci¨®. Dels m¨¦s respectats han tocat g¨¨neres. En castell¨¤ ¨¦s m¨¦s normal i en catal¨¤ encara s¡¯ha d¡¯emp¨¨nyer.
Broggi. A Edicions 62, quan es va publicar King, se¡¯n venien ben pocs...
Bohigas. Tamb¨¦ ha passat que en catal¨¤ no hi ha tradici¨® de publicar literatura de g¨¨nere; tret de la Cua de Palla amb el negrocriminal. I quan el castell¨¤ ja pot produir la butxaca a preu rebentat perqu¨¨ tenen desenes de milers de lectors, tu no pots. Aix¨° obliga a fer la literatura de g¨¨nere amb volums molt tronats. La revoluci¨® ¨¦s que aquests dos no ho s¨®n. Tamb¨¦ ¨¦s cert que s¨®n t¨ªtols especials de l¡¯autor, ¨¦s una mirada sobre King. ?s entrar per la porta menys coneguda d¡¯ell... A Escriure es veu que t¨¦ moltes i bones coses a dir sobre l¡¯ofici.
Mas. Cert; a Torn de nit es veu que apr¨¨n a escriure: va provant g¨¨neres i estils fins a trobar la seva veu. I, a m¨¦s, amb un valor afegit, que revela al pr¨°leg: ¡°Alguns els he cobrat, per¨° aquests contes no els feia per diners sin¨® per les ganes boges d¡¯escriure...¡±. Hi ha proves tipus Lovecraft i els rom¨¤ntics, i arriba fins als anys setanta.
Ricard Planas. Hi ha Poe, s¡¯avan?a al g¨¨nere de la s¨¨rie B i el darrer conte, La dona de l¡¯habitaci¨®, ja ¨¦s King...
P. ¡°King ¨¦s un d¨¦u de la literatura: el llegeixes i la teva vida penja del seu invent¡±, escriu Maria Bohigas a la contraportada dels contes...
Bohigas. Una de les experi¨¨ncies de lectura m¨¦s extraordin¨¤ries que he tingut ¨¦s la de Cementiri d¡¯animals, que vaig fer a casa, l¡¯¨²ltima d¡¯un carrer on acabava un barri i hi havia una l¨ªnia f¨¨rria i comen?ava una vila mis¨¨ria. No em vaig poder al?ar en tota la nit perqu¨¨ em feia por deixar el llibre obert.
Mas. Si encadenes dos o tres llibres de King costa molt llegir una altra cosa immediatament despr¨¦s. Per ritme, tensi¨®...
Bohigas. ?s impossible. Res et treu aquell ¡°Oh!¡±. Fa troballes, no ¨¦s nom¨¦s el remol¨ª del terror.
Broggi. En sap un niu, de narrar. Salem¡¯s lot t¨¦ un cap¨ªtol de 80 p¨¤gines que ell sol ¨¦s una novel¡¤leta: agafa diferents personatges d¡¯un poble a cada hora i t¡¯explica qu¨¨ van fent, i amb quatre l¨ªnies et descobreix la idiosincr¨¤sia del ve?nat. ?s flipant.
P. Ajuda a aquesta seducci¨® la seva economia estil¨ªstica? A Escriure, diu: ¡°Els adverbis no s¨®n amics teus¡± o que entre la primera i la segona versi¨® d¡¯un escrit hi ha d¡¯haver, m¨ªnim, un 10% menys de text.
Bohigas. ?s la difer¨¨ncia de King amb altres autors de best-sellers que circumstancien molt, i penses: ¡°Va, talla¡±. Ell t¨¦ un sentit molt agut dels aspectes secundaris que s¨®n primordials i que van construint aquella caixa on, quan es dispara la pilota, rebotar¨¤ a totes les parets. A m¨¦s, no ¨¦s previsible: ¨¦s un gran creador de personatges, pouant en les coses que a ell li fan terror. Un autor com Michael Connelly, que he publicat, t¨¦ novel¡¤les on els detalls de la trama podrien ser uns altres. Amb King, no.
Broggi. Escriure ¨¦s un dels pocs manuals pr¨¤ctics de deb¨°; i acabat de llegir, inevitablement escrius millor.
¡°?s f¨¤cil comen?ar per la por; ell primer fa que t¡¯estimis els personatges i llavors comen?a el terror¡±, afirma Ramon Mas
P. A King, sempre hi ha pistes que deixa anar sense import¨¤ncia: uns cucs a Jerusalem¡¯s lot, una frase per megafonia intranscendent a Els nens de les panotxes... Tot sembla secundari, per¨° despr¨¦s sura.
Broggi. Ho posa tot al servei de deixar la hist¨°ria en la seva ess¨¨ncia. I s¨ª, els personatges s¨®n molt versemblants, estan viv¨ªssims...
Bohigas. Tenen una vida interior de deb¨°. En les novel¡¤les de g¨¨nere hi ha molta suposada psicologia: se separen, els costa lligar, tenen problemes amb la mam¨¤... Aqu¨ª no, ¨¦s la vida interior real dels personatges el que importa.
P. Els conflictes humans sempre hi s¨®n: baralles familiars...
Planas. ¡°No tinguis por dels morts sin¨® dels vius¡±, deia el meu avi. Aix¨° ¨¦s una cosa nova perqu¨¨ el terror no havia jugat tant aquestes cartes, anava pel cam¨ª del sobrenatural. En canvi, a King, la por ¨¦s el que fa que tu reaccionis i que tu et converteixis en monstre.
Bohigas. La por sempre surt d¡¯un entorn molt quotidi¨¤; King ¨¦s un bon retratista de la seva ¨¨poca. El terror en ell ¨¦s conseq¨¹¨¨ncia d¡¯una cosa en bona part teva, i ¨¦s per aix¨° que el fa tan impactant. No est¨¤s en el m¨®n del deliri i de l¡¯irracional d¡¯entrada.
Broggi. Aix¨° ¨¦s el que em va sorprendre m¨¦s de King, perqu¨¨ tenia al cap que en aquestes novel¡¤les el terror ho ocupa tot i t¡¯instal¡¤les en un m¨®n inversemblant on tu has de pactar els codis amb l¡¯autor, creure-t¡¯ho i ja est¨¤. A Salem¡¯s lot, per exemple, els vampirs apareixen a la plana 300 i tota la pr¨¨via ¨¦s la vida del poble...
P. Els seus escenaris gaireb¨¦ mai s¨®n grans ciutats.
Planes. El seu m¨®n ¨¦s el que simbolitza Maine, on viu: molta pluja, boirines, boscos molt densos...
Bohigas. L¡¯¨¤rea de Maine ¨¦s fronterera: entre ciutats importants, on acaben els EUA. ?s un espai amb sensaci¨® de franja: mires aquells boscos i saps que gaireb¨¦ no s¡¯acaben... El bosc ¨¦s un altre lloc d¡¯on no pots sortir.
P. Tamb¨¦ sura certa predestinaci¨®: el mal no marxa mai del tot; no queda mai ven?ut, sin¨® com posposat perqu¨¨ ¨¦s un mal infinit...
Mas. ?s un mal que ¨¦s des d¡¯abans que el temps existeixi i fins despr¨¦s que la humanitat existeixi; ¨¦s un horror lovecrafti¨¤, perpetu. Amb King, amb el mal no pots interactuar, ¨¦s la part irracional. A Carrie, tu ja saps com anir¨¤ tot, no fa un salt mortal, ni un gran desenlla?, per¨° gaudeixes precisament de com va ampliant el m¨®n, com els personatges van dirigint-se cap a on tu ja saps, per¨° aix¨° ho fa tan b¨¦ que frueixes amb el proc¨¦s.
P. Apareix sempre en la seva obra un element b¨ªblic, el paper de la religi¨®, cat¨°lica, per¨° amb un punt macabre.
Bohigas. Aix¨° t¨¦ a veure amb la idiosincr¨¤sia dels EUA, que ¨¦s un pa¨ªs molt religi¨®s. Una autora ben diferent d¡¯ell, com ¨¦s Marilynne Robinson, en parla molt, d¡¯aix¨°. Els EUA tenen una mirada molt fonamentalista de la vida religiosa, molt m¨¦s que en el m¨®n ¨¤rab. I aqu¨ª no en som conscients perqu¨¨ molts dels escriptors que hem llegit aqu¨ª s¨®n de Nova York i all¨° ¨¦s un popurri que no ¨¦s els EUA. No ¨¦s la religi¨® de la Constituci¨®, ¨¦s una altra. S¨®n aiatol¡¤l¨¤s del cristianisme. King no fa m¨¦s que fer aflorar aix¨°. Ell mateix ho diu a Escriure: ell i la seva noia s¨®n cat¨°lics.
Mas. Carrie ¨¦s una bufetada al fonamentalisme: la protagonista est¨¤ marcada pel fanatisme religi¨®s de sa mare, una religiositat violenta.
Broggi. Quina novel¡¤la em recomaneu despr¨¦s de Salem¡¯s lot?
Bohigas. Et toca Cementiri d¡¯animals...
Mas. I Misery... O La larga marcha, on brilla en all¨° dels detalls: uns cent nens que van caminant i els va matant un a un. Tu saps on s¨®n tots cent en cada moment, saps que 10 metres enrere n¡¯hi ha que estan parlant de no s¨¦ qu¨¨, i que un de davant t¨¦ un problema anunciat de passada; a un altre li fa mal un peu... la c¨¤mera va tirant, per¨° saps com va la marxa al davant i al darrere. ?s molt dif¨ªcil, t¨¨cnicament, aguantar una cosa aix¨ª... I aix¨° no ¨¦s ben b¨¦ terror, ¨¦s una altra cosa.
Bohigas. No saben per qu¨¨ s¨®n all¨¤, ni ning¨² els obliga a ser-hi. Es fan amics i quan ho s¨®n, es moren... La V¨ªctor Catal¨¤ tamb¨¦ ho tenia, aix¨°, tot i que no escrivia terror, per¨° s¡¯hi acosta: el desenlla? d¡¯un dels seus relats ¨¦s una noia llen?ant un nad¨® a una roda de mol¨ª, per¨°, per arribar-hi, descriu com viu la noia amb una fam¨ªlia de bestioles i que s¡¯enamora d¡¯un noi net i delicat; per arribar a la mola que cruix has de passar per la delicadesa... Es diu de la Catal¨¤ que fa rural, no terror... El que passa ara ¨¦s aquest despla?ament. I no ¨¦s casualitat que surtin els contes de King al costat de Savis i bojos, l¡¯antologia de contes dels decadentistes que heu fet a Males Herbes... Es tracta de treure el tauler d¡¯escacs on ens hem acostumat a la partida. I posar-ne una altra.
Mas. En catal¨¤, aix¨° d¡¯etiquetar ¨¦s molt exagerat perqu¨¨ no hi ha ni un sol escriptor de g¨¨nere que hagi fet un sol g¨¨nere, potser nom¨¦s en Pere Verdaguer. No existeix aquesta puresa.
P. Falten editors que s¡¯atreveixin a publicar en catal¨¤ coses molt populars?
Bohigas. Ja els tenim. Som una societat biling¨¹e quan parlem de literatura. Absolutament. Per aix¨° hi ha autors que venen molt m¨¦s en castell¨¤ que en catal¨¤, perqu¨¨ el lector sap que en castell¨¤ trobar¨¤ tota la seva obra. Qu¨¨ llegir¨¤s, els dos que existeixen en catal¨¤ i la resta, en castell¨¤? Si f¨¦ssiu Carrie no la vendr¨ªeu, perqu¨¨ ja hi ¨¦s en castell¨¤. ?s aix¨ª de trist. S¡¯ha de fer des d¡¯una ind¨²stria cultural que en la part que fa n¨²mero s¡¯ha fet sempre en castell¨¤.
Broggi. Amb El Codi da Vinci semblava que s¡¯havia acabat aix¨° que el lector catal¨¤ no llegia g¨¨nere, per¨° encara hi ¨¦s.
Mas. S¨®n molts anys... Qui llegeix c¨°mic o Ballard, fa anys que ja ho t¨¦ en castell¨¤ i s¡¯ho ha llegit tot.
Bohigas. Per aix¨° ho has de fer des d¡¯un altre lloc, com vosaltres.
P. Llavors, un Carrie, ja editat en catal¨¤ a finals dels vuitanta, no es pot tenir?
Broggi. ?s que avui ¨¦s a 8,99 euros a Debolsillo en castell¨¤. I els que adoren King a Catalunya ja l¡¯han llegit.
Planas. King t¨¦ una obra prou gran i reconeguda com perqu¨¨ no hagis d¡¯anar a Carrie. M¡¯encantaria fer-la, per¨° els seus llibres amb pseud¨°nim s¨®n incre?bles: El fugitiu, La larga marcha... ?s un King amb un m¨®n inclassificable, m¨¦s social. Hi ha molts King.
P. O sigui, tenim aquests King en catal¨¤ perqu¨¨ s¨®n m¨¦s literaris?
Broggi. S¨®n uns King amb qu¨¨ enganxar un lector que pensa que no t¨¦ cap mena de v¨¤lua. L¡¯hem de treure del n¨ªnxol de la literatura de consum.
Planas. King, a cada d¨¨cada, ha tret almenys un molt bon llibre. La milla verde t¨¦ detalls interessants... El problema ¨¦s que ha escrit massa, ell sol ha saturat el mercat.
P. Per qu¨¨ aguanta tan b¨¦ King?
Broggi. Perqu¨¨ ¨¦s vida de deb¨°. La part humana ¨¦s la primera.
Mas. En terror ¨¦s molt f¨¤cil comen?ar amb l¡¯escena sensacionalista. Ell no: primer fa que t¡¯estimis els personatges i llavors comen?a el terror.
P. I per qu¨¨ el lector estima tant els seus personatges?
Bohigas. Hi ha gent que t¨¦ el do d¡¯escriure en veu pr¨°pia. Ell el sents, ve d¡¯ell el que escriu, i un ho percep. ?s un do. A en King, l¡¯escriptura no ¨¦s una mediaci¨®: ¨¦s ell que parla.
Mas. El sents a ell explicant la hist¨°ria. Tamb¨¦ em passa amb Vonnegut. Et passa amb els bons.
P. Quins King vindran despr¨¦s?
Mas. No tenim res comprat. Veurem qu¨¨ passa amb els 3.000 de Torn de nit: drets, traducci¨® i edici¨® han costat molts diners; ¨¦s una operaci¨® arriscada. N¡¯hem de vendre molts per fer les paus.
Jack Torrance no fa classes d¡¯escriptura
Stephen King no ha reflexionat sobre l'escriptura nom¨¦s en els seus assajos, com Escriure o Danza macabra (Valdemar, 2006), una de les millors aproximacions que s'han fet al g¨¨nere del terror i la manera de conrear-lo, amb una part molt personal i autobiogr¨¤fica. En realitat, com saben tots els seus lectors, una bona part de la seva obra de ficci¨® ¡ªnovel¡¤les i relats¡ª aborda el tema de l'escriptura, de la condici¨® d'escriptor i de les complexitats i mis¨¨ries de la creaci¨® liter¨¤ria i de l'ofici (sempre des d'un punt de vista, com ¨¦s natural, terror¨ªfic). No oblidem que alguns dels grans personatges protagonistes de King s¨®n escriptors, comen?ant pel Jack Torrance d'El resplandor, que es tanca com a vigilant a l'Hotel Overlook amb la seva dona i el seu fill raret que veu coses per escriure (una sola frase: "All work and no play makes Jack a dull boy") i acaba clavant cops de destral embogit, fins al Thad Beaumenot de La mitad oscura, un autor en bloqueig creatiu (una de les grans pors de King, juntament amb la mort dels seus fills) que es troba que el seu alter ego literari per als thrillers sagnants cobra vida convertit en un assass¨ª (situaci¨® que reflecteix la doble personalitat de King com a Richard Bachman). Passant, ¨¦s clar, pel Paul Sheldon de Misery, un escriptor de novel¡¤les rom¨¤ntiques que vol canviar de registre i, despr¨¦s de patir un accident, cau en les mans d'una infermera que ¨¦s fan de les seves hist¨°ries i el tortura perqu¨¨ n'escrigui una altra (que ja ¨¦s prou malson tamb¨¦ per a un autor).
N'hi ha m¨¦s, ¨¦s clar. Bean Mears, el protagonista d'El misterio de Salem's Lot que s'enfronta als vampirs, ¨¦s tamb¨¦ un escriptor amb bloqueig creatiu (per la mort de la seva esposa), i aix¨ª mateix s¨®n escriptors Scott Landon, el finat marit de La historia de Lisey, i John Rothstein, l'autor assassinat que deixa una disputada novel¡¤la in¨¨dita a Quien pierde paga.
Les hist¨°ries de King sobre escriptors s¨®n per regla general molt torturades, cosa que reflecteix l'opini¨® que t¨¦ l'autor de Carrie sobre l'ofici. A ell, embarcat durant anys en un mal viatge d'alcoholisme i drogoaddicci¨® (hi ha diverses novel¡¤les de les quals ni es recorda d'haver-les escrit), gaireb¨¦ el mata. Encara que tamb¨¦ podria considerar-se que la literatura el va salvar.
L¡¯aspecte de Stephen King, gran, desmanegat, ranquejant, que gaireb¨¦ sembla que torni com el gat Church del vell cementiri indi de Ludlow, ¨¦s resultat no nom¨¦s del terrible accident que va patir en atropellar-lo una camioneta el 19 de juny de 1999, quan caminava per la carretera 5 a Lovell, Maine, i que el va deixar fet miques, sin¨® tamb¨¦ d¡¯una vida dura en la qual no li han regalat res en l¡¯ardu cam¨ª cap a l¡¯¨¨xit. La traject¨°ria de l¡¯escriptor (detestat per Harold Bloom) ¨¦s per si mateixa un relat de les dificultats de l¡¯ofici, dels fracassos i alhora de l¡¯afany per tirar endavant, i no ¨¦s estrany, per tant, que King utilitzi el seu exemple de manera autobiogr¨¤fica en els seus consells d¡¯escriptura. Veritable proletari de la literatura tot i els seus milions de llibres venuts i la fortuna que posseeix (s¡¯ha dit que cada llibre li proporciona d¡¯entrada uns ingressos de 3.500 milions de d¨°lars, que ja ¨¦s pasta), Stephen King no ha abjurat del seu passat ni tan sols en la manera de vestir, desconcertantment senzilla en un multimilionari. Tampoc de la seva elemental idea que tota literatura que se salta les regles i l¡¯argument no ¨¦s m¨¦s que, diu, una palla.
Broggi. Nosaltres n¡¯hem fet 1.800...
Planas. Esperem noves generacions de lectors de King en catal¨¤.
Bohigas. Em venen ganes de rellegir King...
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.