¡°La majoria del p¨²blic del festival s¨®n dones i, a m¨¦s, hi arrosseguen molts homes¡±
La gran cita teatral de tardor a Catalunya ofereix fins al 10 de desembre m¨¦s d'un centenar d'espectacles
Quan som ja de ple en la 27a edici¨® de Temporada Alta (del 5 d'octubre al 10 de desembre), que ofereix un centenar de propostes de teatre, dansa, circ, m¨²sica i cinema, dilluns va comen?ar el torneig de dramaturgs (8 autors, 8 enfrontats) i aquesta setmana arriben, entre d'altres, Claudio Tolcachir, amb L'omissi¨® de la fam¨ªlia Coleman (divendres), i la Kassandra?que dirigeix Sergi Belbel (dissabte). El director del festival, Salvador Sunyer segueix la marxa de la gran cita teatral de tardor a Catalunya amb la singular combinaci¨® d'entusiasme i circumspecci¨® que el caracteritzen (sense oblidar la ironia, el lema d'aquest any ¨¦s una frase de Pavese: "Aqu¨ª podem parlar en veu alta i cridar perqu¨¨ ning¨² ens sent"), escodrinyant audi¨¨ncies i sense deixar de mirar de re¨¹ll la situaci¨® pol¨ªtica, capa? de capgirar dram¨¤ticament qualsevol previsi¨®.
"S¨®n dates complicades, sens dubte", apunta Sunyer (Salt, 1957). "L'any passat vam patir molt les primeres dues setmanes per l'agitaci¨® i les mobilitzacions ¡ªcal pensar que un dels nostres espais principals ¨¦s el Teatre Municipal de Girona, en ple cor de la ciutat¡ª, tot i que la taquilla despr¨¦s es va recuperar. El teatre pot patir m¨¦s o menys en funci¨® dels fets pol¨ªtics, per¨° aix¨° est¨¤ sempre, per descomptat, en segon terme. El que ¨¦s important ¨¦s que al pa¨ªs es pugui viure millor". El director considera "evident" que "ha d'haver-hi una distensi¨® i ning¨² a la pres¨®". I afegeix: "En relaci¨® amb tot aix¨° em preocupa especialment la llibertat d'expressi¨®, que s'ha vist molt minvada al pa¨ªs i ha provocat molta autocensura. No hi ha nom¨¦s un problema pol¨ªtic, sin¨® social".
Sobre el p¨²blic que assisteix al festival, despr¨¦s de 26 edicions, s'ha pogut tra?ar un perfil for?a exacte. ¡°Una gran part ¨¦s local, de l'¨¤rea d'influ¨¨ncia de Girona, amb una important aportaci¨® de p¨²blic de Barcelona i de Fran?a¡±.
Una de les conclusions m¨¦s destacades ¨¦s que les dones s¨®n majoria, un 65%, "per¨° el m¨¦s fort ¨¦s que un 22% dels homes que hi van reconeixen que van a veure el que els diuen elles".
¡°Personalment, la dimissi¨® de Llu¨ªs Pasqual m¡¯ha sabut molt greu. A m¨¦s, qu¨¨ significa maltractament en el teatre?¡±
Sobre els temes, encara que no hi ha hagut voluntat de donar-li una orientaci¨® espec¨ªfica al festival (¡°alguna cosa impossible tal com s'han de configurar les programacions avui dia¡±), Sunyer constata que bona part dels espectacles estan relacionats amb la pol¨ªtica, el feminisme, l'economia, la llibertat d'expressi¨®, les relacions de g¨¨nere. ?s a dir, amb temes d'absoluta actualitat. ¡°Altres obres tracten sobre assumptes que sempre han interessat els ¨¦ssers humans, com la relaci¨® amb la mort. I tamb¨¦ hi ha temes entre els dos, com el su?cidi juvenil. El que no hi ha aquesta edici¨® ¨¦s cap Shakespeare. Encara que hem tingut Calla, Hamlet, calla, un espectacle coordinat per Carla Rovira sobre els l¨ªmits de la llibertat d'expressi¨®. Tampoc tenim cap Tx¨¨khov¡±.
En demanar-li unes recomanacions de director, Sunyer subratlla que dep¨¨n, l¨°gicament, dels gustos de cadasc¨². Per¨° assenyala alguns espectacles imprescindibles (despr¨¦s dels ja vistos Isabella's Room i Traviata), com el Requiem pour L, d'Alain Platel, amb Els Ballets C. de la B. (16 i 17 de novembre, al Teatre Municipal), una reflexi¨® sobre la mort, precisament, que uneix les tradicions occidental i africana; Vestuv¨¦s (Casament), d'Oskaras Korsunovas (el Canal, 1 de novembre), una versi¨® del radical director litu¨¤ de Les?noces dels petits burgesos, de Brecht; o Uncanny Valley, la reflexi¨® de Rimini Protokoll ¡ª¡°la millor companyia de creaci¨® contempor¨¤nia de teatre document¡±¡ª sobre la relaci¨® home-robot, amb ¡°un robot acollonant que t¨¦ la mateixa cara i veu que l'autor, l'escriptor Thomas Melle¡±.
A banda de les creacions internacionals, Sunyer destaca la l¨ªnia de produccions amb grans directors o autors estrangers i actors o directors d'aqu¨ª, com l'esmentada de Tolcachir (amb elenc catal¨¤); La neta del senyor Linh ¡ªsobre la novel¡¤la de Philippe Claudel¡ª, en la qual Guy Cassiers dirigeix Llu¨ªs Homar (i que tracta el tema dels exiliats), o la tamb¨¦ assenyalada Kassandra, en qu¨¨ Belbel posa en escena una obra de l'uruguai¨¤ Sergio Blanco, un mon¨°leg en qu¨¨ l'hero?na troiana (Elizabet Casanovas) desmitifica el seu propi mite portant-lo a l'actualitat...
¡°Del programa¡±, continua Sunyer, ¡°em fa personalment molta il¡¤lusi¨® el projecte A tempo, que connecta els artistes de la programaci¨® amb estudiants de la prov¨ªncia de Girona i que inclou el fet que actors i directors visitin les aules per fer sessions de treball amb els joves; una manera d'obrir noves finestres¡±.
Sobre la pol¨¨mica de l'any, la de la sortida de Pasqual del Lliure, Sunyer es reafirma en la seva opini¨® que ¨¦s ¡°pat¨¨tic¡± que s'hagi parlat ¡°de tot menys de qu¨¨ ha de ser el Teatre Lliure¡±. ¡°M'ha sabut molt greu personalment la dimissi¨® de Pasqual. A m¨¦s, em sembla que s'han barrejat moltes coses i tot s'ha enfocat p¨¨ssimament. Qu¨¨ significa maltractament en el teatre?¡±
El pressupost d'aquesta edici¨® per al Temporada Alta ¡°¨¦s de tres milions d'euros, una mica m¨¦s que la passada¡±. D'aquests, ¡°850.000 euros procedeixen de les empreses patrocinadores, cosa que dona molta independ¨¨ncia¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.