¡®La gran il¡¤lusi¨®¡¯, una s¨¨rie necess¨¤ria
El programa parla sobre la hist¨°ria del cinema catal¨¤, reviu aquest frenes¨ª i el trasllada a l¡¯espectador
La segona meitat del segle XIX va viure una esp¨¨cie de frenes¨ª del visible, va escriure Jean-Louis Comolli. I, ¨°bviament, tamb¨¦ el va viure Catalunya. La gran il¡¤lusi¨®, la s¨¨rie sobre la hist¨°ria del cinema catal¨¤, reviu aquest frenes¨ª i el trasllada a l¡¯espectador, per¨° amb l¡¯encert de resumir-ne clarament els conceptes b¨¤sics: el cinema no era vist com una manifestaci¨® art¨ªstica, la burgesia se¡¯n va cansar aviat i les projeccions van sortir dels salons elegants cap a les barraques dedicades a l¡¯oci popular (a la Rambla l¡¯entrada costava una pesseta i al Paral¡¤lel, 15 c¨¨ntims); els motius cinematogr¨¤fics es copiaven (la s¨¨rie mostra els viatges a la lluna, id¨¨ntics, de M¨¦li¨¨s i Chom¨®n)...
LA GRAN IL¡¤LUSI?
TV3
Dilluns, 22.40 h
La s¨¨rie, de la qual s¨®n responsables ?lex Gorina i Esteve Riambau, fuig del to acad¨¨mic sense pagar-ne cap peatge ni deixar d¡¯explicar els fen¨°mens o moments essencials. Particularment suggeridora, per exemple, ¨¦s la reflexi¨® de com Edison es va equivocar amb les seves m¨¤quines de visionat individual ¡ªque les projeccions dels Lumi¨¨re van expulsar del mercat¡ª i com ara, al segle XXI, torna aquest consum individual de la imatge, ara en m¨°bils i tauletes.
La gran il¡¤lusi¨® no fa cap aportaci¨® in¨¨dita a la hist¨°ria del cinema catal¨¤, si m¨¦s no en el primer cap¨ªtol d¡¯aquesta setmana, per¨° segurament s¨ª que ser¨¤ un descobriment per a molts espectadors que potser desconeixien l¡¯obra, vida i miracles de Segundo de Chom¨®n, o que el 1954 Fructu¨®s Gelabert va filmar una reconstrucci¨® de la seva pel¡¤l¨ªcula Ri?a en un caf¨¦ (1897), vint metres de pel¡¤l¨ªcula perduda sobre una baralla per gelosia i que va ser el primer film amb argument fet a Espanya. El primer cap¨ªtol de la s¨¨rie dedica una atenci¨® especial a aquests dos pioners. Segundo de Chom¨®n, al seu taller, posava t¨ªtols en castell¨¤ als films estrangers i pintava les cintes a m¨¤. Gelabert, per exemple, no es va limitar a filmar pel¡¤l¨ªcules: va construir la seva primera m¨¤quina que filmava i projectava, va intentar aconseguir el cinema en relleu i va idear un sistema per projectar all¨¤ on no hi havia corrent el¨¨ctric (Els anys daurats del cinema cl¨¤ssic a Barcelona, 1906-1923, Palmira Gonz¨¢lez, Edicions 62, 1987).
El fet que molt material de l¡¯¨¨poca hagi desaparegut, per des¨ªdia o per la mateixa fragilitat del suport, altament combustible, fa dif¨ªcil refer el relat visual. La gran il¡¤lusi¨® ¨¦s prou imaginativa en els recursos per cobrir aquest buit, encara que sobren algunes met¨¤fores visuals (un encaputxat amb destral que destrossa bobines quan es parla que el 90% del cinema anterior al 1930 s¡¯ha perdut) i no tots els testimonis de persones entrevistades s¨®n igualment pertinents.
El fet que molt material de l¡¯¨¨poca hagi desaparegut, per des¨ªdia o per la mateixa fragilitat del suport, altament combustible, fa dif¨ªcil refer el relat visual
La s¨¨rie arriba fins als anys cinquanta. El projecte ¨ªntegre ¨¦s de 14 episodis, dels quals, per raons financeres, solament s¡¯han pogut rodar els set primers. La gran il¡¤lusi¨® mereix ser acabada. I corre pressa, perqu¨¨ es poden perdre testimonis. El primer cap¨ªtol ¨¦s un bon retrat d¡¯un final de segle que, com diu el pr¨°leg, va ser temps de prodigis i grans invents, temps per als grans visionaris. Un ¨¨mfasi que recorda l¡¯inici de la s¨¨rie de Mark Cousins sobre la hist¨°ria del cinema mundial. En totes dues abunden les imatges de trens i vies de tren, no solament perqu¨¨ tamb¨¦ ¨¦s un invent del XIX, sin¨® perqu¨¨ la finestra del vag¨® ¨¦s com un llarg tr¨¤veling cinematogr¨¤fic. De fet, l¡¯arribada del tren a l¡¯estaci¨® ¨¦s un motiu reiterat de les primeres pel¡¤l¨ªcules. Com diu Cousins, al final del XIX va arribar un art que ¨¦s molt proper als nostres somnis. Sobta que, essent un art tan popular, els documentals sobre la seva hist¨°ria i l¡¯evoluci¨® del seu llenguatge no tinguin la mateixa difusi¨® que els dedicats a d¡¯altres arts, amb m¨¦s prestigi cultural. La gran il¡¤lusi¨® tamb¨¦ ¨¦s una reivindicaci¨® del cinema.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.