Com s¡¯analitza l¡¯audi¨¨ncia en temps de ¡®streaming¡¯?
Davant l'abs¨¨ncia de dades proporcionades pels serveis en l¨ªnia, sorgeixen alternatives que donen pistes sobre els gustos dels espectadors
La ind¨²stria de la televisi¨® viu una situaci¨® paradoxal arran de la crisi dels sistemes tradicionals de mesurament d'audi¨¨ncia, una moneda de canvi acceptada per tots encara que sempre fossin discutibles. D'una banda, els nous serveis de v¨ªdeo sota demanda (com Netflix i Amazon Prime Video) saben amb total exactitud qu¨¨ veuen els seus clients, per¨° amaguen les xifres excepte quan els resulta convenient difondre-les. I, de l'altra, el consum, sobretot de ficci¨®, es personalitza i es distancia de la programaci¨® regular de les cadenes. Per¨° davant de l'abs¨¨ncia de dades, comencen a sorgir alternatives i una de les m¨¦s atractives ¨¦s TVLytics, una eina que utilitza com a base la popular aplicaci¨® per a m¨°bils TV Prime.
Llan?ada el 2011, TV Prime ajuda els usuaris a fer un seguiment de les s¨¨ries que miren. Per exemple, avisa quan hi ha nous cap¨ªtols d'un t¨ªtol. Segons dades de la companyia, els pa?sos on l'app est¨¤ m¨¦s implantada s¨®n els Estats Units, el Brasil, Fran?a, It¨¤lia i Espanya, la qual cosa permet cobrir un ampli espectre sociocultural.
Explica Jeremy Reed, director de programaci¨® de TV Prime, que la creaci¨® de TVLytics va sorgir per rendibilitzar econ¨°micament l'aplicaci¨®. Com que la seu de la companyia ¨¦s a Calif¨°rnia i est¨¤ en estret contacte amb la ind¨²stria audiovisual, crear una eina de dades era un pas l¨°gic: "TVLytics ajuda a determinar com ser¨¤ la despesa en contingut: on invertir¨¤ Netflix els seus diners, cap on va el mercat, i fins i tot quin actor es contractar¨¤", explica.

TVLytics incorpora dades acumulades durant cinc anys sobre l'activitat d'un mili¨® d'usuaris diaris i 12 milions de comptes registrats a TV Prime, relatius als cap¨ªtols de 65.000 s¨¨ries de totes les cadenes i serveis de v¨ªdeo a demanda. Tot i que dep¨¨n de les dades que introdueix l'usuari sobre el seguiment que fan a cada s¨¨rie, l'eina t¨¦ clares fortaleses. Per exemple, informaci¨® sobre el dispositiu de visionat, comptar com a usuaris preferents els m¨¦s allunyats del consum tradicional de televisi¨® (els joves) i la possibilitat d'establir afinitats entre s¨¨ries.
"Podem dir qui l'est¨¤ mirant, on l'est¨¤ mirant i com l'est¨¤ mirant", continua Reed. Per exemple, es permet filtrar les dades per pa?sos o perfils d'edat. Per a un usuari, aix¨° permet accedir a un sistema de recomanacions articulat sobre 12 factors diferents. Per¨° per a un client de TVLytics, com per exemple l'ag¨¨ncia de representaci¨® United Talent, permet configurar un projecte pensat per a un estudi de Hollywood, des del g¨¨nere fins als actors, o per renegociar el contracte amb un operador de v¨ªdeo a demanda que amagui les seves dades.
Cada setmana, TV Prime dona a con¨¨ixer el seu?Binge Report (literalment, informe de maratons), un llistat de les s¨¨ries que els usuaris consumeixen m¨¦s intensament. ?s en aquest informe setmanal on van apar¨¨ixer les primeres pistes de l'impacte internacional de La casa de papel?i ?lite, abans que Netflix les present¨¦s com a grans ¨¨xits davant dels seus accionistes.
Jeremy Reed va accedir a compartir per a EL PA?S algunes de les dades globals de totes dues s¨¨ries en la seva l'eina. S'hi aprecia l'enorme capacitat de fidelitzaci¨® de tots dos t¨ªtols: dels usuaris que les van comen?ar, van completar les primeres temporades un 93% (La casa de papel) i un 94% (?lite). L'ordinador va ser el dispositiu predilecte (42% i 39%, respectivament) per seguir-les. El missatge subversiu de La casa de papel?s'aprecia en algunes de les s¨¨ries favorites dels seus seguidors, com El mecanismo?(que retrata la corrupci¨® al Brasil) o la nord-americana Manhunt (sobre el terrorista anarquista Unabomber). De fet, el Professor (?lvaro Morte) ¨¦s el personatge preferit.
Per la seva banda, als fans d'?lite?els agraden altres ficcions de Netflix sobre escoles privades, com Baby i Greenhouse Academy. La relaci¨® desigual de Guzm¨¢n (Miguel Bernardeau) i Nadia (Mina el Hammani) ¨¦s un dels punts forts de la s¨¨rie juvenil, ja que s¨®n els personatges mascul¨ª i femen¨ª predilectes. Si es fa una equival¨¨ncia entre televisi¨® i alta cuina, TVLytics potser no dona la recepta de l'¨¨xit, per¨° s¨ª que ajuda a trobar quins s¨®n els millors ingredients.
Concepci¨®n Cascajosa ¨¦s professora de Comunicaci¨® Audiovisual a la Universitat Carlos III de Madrid.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- G¨¨neres s¨¨ries
- Cadenes televisi¨®
- Plataformas digitales
- S¨¨ries TV
- Televisi¨® IP
- Programa TV
- Grup comunicaci¨®
- Televisi¨®
- Programaci¨®
- Empreses
- La Casa de Papel
- Internet
- Mitjans comunicaci¨®
- Economia
- Telecomunicacions
- Comunicaci¨®
- Comunicacions
- ?lite Netflix
- S¨¨ries espanyoles
- Antena 3
- S¨¨ries suspens
- Netflix
- Audi¨¨ncia mitjans
- Atresmedia
- Difusi¨® mitjans