La Fundaci¨® Gala-Dal¨ª vol desemmascarar ¡®La casa de papel¡¯
Els responsables de la s¨¨rie d¡¯¨¨xit defensen que no han demanat perm¨ªs per utilitzar el rostre del pintor perqu¨¨ ¨¦s ¡°una caricatura¡±
Salvador Dal¨ª i la seva parella Gala tenien fama d¡¯estimar els diners d¡¯una manera desmesurada. Tant, que Andr¨¦ Bret¨®n, el pare del surrealisme, va encunyar per al pintor el sobrenom d¡¯Avida Dollars (assedegat de diners), alterant l¡¯ordre de les lletres, per qualificar el seu inter¨¨s desmesurat per la venda de les seves obres. Per¨° Dal¨ª no va pensar mai que, ara que es compleixen 30 anys de la seva mort, protagonitzaria el robatori m¨¦s multimilionari de la hist¨°ria de la televisi¨®, ja que el grup de vuit atracadors de la s¨¨rie La casa de papel,que assalten la F¨¤brica Nacional de Moneda per imprimir 2.400 milions d¡¯euros durant 11 dies de reclusi¨®, ho fan protegits per una m¨¤scara amb la fisonomia, el bigoti i el gest d¡¯ulls sortints que caracteritzen el pintor surrealista. Aquesta m¨¤scara preocupa la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª, creada pel mateix pintor el 1983 amb l¡¯objectiu de fomentar, protegir i defensar el seu llegat i la seva imatge. Per aix¨°, ha posat a treballar els seus serveis jur¨ªdics. ¡°Estem en proc¨¦s de regularitzar els usos del dret d¡¯imatge de Salvador Dal¨ª¡±, asseguren de manera lac¨°nica des d¡¯aquesta entitat.
La s¨¨rie d¡¯?lex Pina, produ?da per Atresmedia en col¡¤laboraci¨® amb Vancouver Media per a Antena 3, es va estrenar el maig del 2017 i va tenir una segona temporada. Despr¨¦s va ser adquirida per Netflix, que despr¨¦s d¡¯editar-la (tallar la durada dels cap¨ªtols i augmentar-ne el nombre) la va distribuir per tot el m¨®n i va aconseguir que fos la ficci¨® de parla no anglesa m¨¦s vista de la hist¨°ria de la plataforma, cosa que li va reportar premis internacionals com l¡¯Emmy Internacional, en categoria drama, del 2018, i tamb¨¦ convertir-se en una s¨¨rie de culte en llocs insospitats del planeta. I segur que continuar¨¤ el 2019, despr¨¦s del nou cop de la banda que lluir¨¤ el vestit vermell d¡¯una sola pe?a i la m¨¤scara en la tercera temporada que ja roda Netflix despr¨¦s d¡¯adquirir la franqu¨ªcia de la s¨¨rie.
Per¨° la Fundaci¨® Dal¨ª vol controlar els ¡®atracadors¡¯ amb cara de dal¨ªs que arrasen en carnavals i festes de Halloween i que utilitzen jugadors de futbol famosos com Neymar per celebrar el seu aniversari a les xarxes socials, per¨° tamb¨¦ atracadors de veritat que assalten bancs a Santiago de Xile o Buenos Aires. Des de la Fundaci¨® de Figueres, malgrat que recorden que ¡°t¨¦ assignada la gesti¨® en exclusiva per part de l¡¯Estat espanyol dels drets immaterials derivats de l¡¯obra i de la persona de Salvador Dal¨ª,¡± remarquen que ¡°no es tracta tan sols d¡¯un tema econ¨°mic¡±. Per aix¨°, prossegueixen, ¡°qualsevol persona que vulgui exercir o explotar algun d¡¯aquests drets ha de tenir l¡¯autoritzaci¨® pr¨¨via de la Fundaci¨®. I si la Fundaci¨® t¨¦ coneixement que aquests drets s¡¯han vulnerat, s¡¯intenta reconduir la situaci¨® exigint que es regularitzin els usos no autoritzats¡±, sense voler afegir m¨¦s detalls per no ¡°condicionar els passos iniciats des dels serveis jur¨ªdics¡±. Que la s¨¨rie estigui ara en mans de Netflix, reconeixen, ¡°ho complica tot¡±.
¡°Vancouver va presentar un model de m¨¤scara i de vestit que a la direcci¨® de ficci¨® li va semblar b¨¦¡±, asseguren des d¡¯Atres Media que neguen que la Fundaci¨® els hagi fet cap requeriment i remeten a la productora despr¨¦s d¡¯assegurar que ¡°la m¨¤scara ¨¦s un disseny que recorda Dal¨ª, per¨° un bigoti aix¨ª el pot portar qualsevol, malgrat que Dal¨ª l¡¯hagi popularitzat¡±.
Des de Vancouver, per la seva part, expliquen que ¡°com que la s¨¨rie t¨¦ una est¨¨tica del m¨®n del c¨°mic es va plantejar que els atracadors portessin m¨¤scara i es van estudiar dues opcions: El Quixot, per la seva universalitat i la seva bogeria, i Dal¨ª, que es va imposar perqu¨¨ era un personatge m¨¦s ic¨°nic i molts m¨¦s modern. Va ser una decisi¨® dels creadors amb el suport de l¡¯equip d¡¯art. Va ser llavors quan es va encarregar a un artes¨¤ que fes una caricatura ex profeso i es va plantejar si calia demanar perm¨ªs, per¨° el nostre equip jur¨ªdic va recomanar que no era necessari ja que es tractava d¡¯aix¨°, d¡¯una caricatura¡±.
Una cosa en la qual coincideixen portaveus de Netflix, despr¨¦s de remarcar ¡°que no podem donar detalls de la nova temporada¡±, es limiten a assegurar que ¡°la decisi¨® d¡¯utilitzar Dal¨ª va ser dels creadors de la s¨¨rie amb el suport del departament jur¨ªdic de la productora. ?s una m¨¤scara caricatura creada expressament per a la s¨¨rie per la qual cosa no estem en contacte amb la Fundaci¨®¡±, insisteixen.
Fonts properes a la producci¨® remarquen que l¡¯¨¨xit de la s¨¨rie a tot el m¨®n t¨¦ a veure amb el fet que ¡°al final, parla de la vict¨°ria de David contra Goliat i aix¨° ha fet que en pa?sos com l¡¯Ar¨¤bia Saudita, Turquia, Fran?a, Llatinoam¨¨rica i l¡¯?frica, la m¨¤scara s¡¯hagi utilitzat com a icona per reivindicar drets socials i per a la lluita contra el sistema i el poder econ¨°mic¡±. Aquestes mateixes fonts remarquen que ¡°la s¨¨rie ha perm¨¨s que el pintor es conegui en punts del planeta que d¡¯una altra manera seria molt complicat. Ha estat el millor m¨¤rqueting per donar a con¨¨ixer Dal¨ª a tot el m¨®n¡±.
Caricatura o no, el cert ¨¦s que durant la s¨¨rie s¨®n diverses les vegades que s¡¯al¡¤ludeix directament al pintor. En el minut 12 del primer cap¨ªtol, quan els atracadors van amb cami¨® en direcci¨® a la casa de la moneda per assaltar-la, ¨¦s quan es veuen per primera vegada les m¨¤scares. En aquell moment un d¡¯ells se la treu i pregunta: ¡°Qui va triar la careta?, perqu¨¨ no fa por, el que fa por s¨®n els zombis i els morts¡±. I un altre segueix: ¡°Amb una arma a la m¨¤ t¡¯asseguro que fa m¨¦s por un boig, que un esquelet¡±. I s¡¯insisteix: ¡°Qui ¨¦s el paio aquest del bigoti?¡±. ¡°Dal¨ª, un pintor espanyol molt bo,¡± respon un quart. ¡°El que fa por de collons s¨®n els ninots de les criatures com Goofy, Pluto i el Mickey Mouse, perqu¨¨ les armes i les criatures no s¡¯ajunten mai¡±, remata l¡¯anterior.
M¨¦s viu que mai
Avui es compleixen 30 anys de la mort de Salvador Dal¨ª, el 23 de gener del 1989. Tres d¨¨cades en qu¨¨ el pintor ha aconseguit sobreviure. No nom¨¦s perqu¨¨ el juliol del 2017 va ser tret de la seva sepultura per ordre d'un jutge per fer proves de l'ADN a les seves restes despr¨¦s de la den¨²ncia presentada per Pilar Abel, que assegurava que era la seva filla, sin¨® tamb¨¦ per les reeixides xifres que n'avalen la perviv¨¨ncia: les dues exposicions m¨¦s visitades del Pompidou en 40 anys han estat les protagonitzades per ell i la seva pintura, la del 1979 i la del 2012; per sobre de les dedicades a Matisse (1993), Kandinski (2009) i Jeff Koons (2014). El mateix li passa al Reina Sofia, on l'exposici¨® del pintor de Figueres del 2013 va superar (amb 730.000 persones) la dedicada el 2017 al Guernica de Picasso (680.000) i, fins i tot, la m¨¦s visitada de la hist¨°ria del Prado sobre el Bosco (gaireb¨¦ 600.000). El 2018, el Museu Dal¨ª (el Teatre Museu de Figueres, la casa de Port Lligat i el castell de P¨²bol) va ser, amb 1,3 milions de persones, el tercer museu m¨¦s visitat d'Espanya, despr¨¦s del Reina Sofia i el Prado.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Salvador Dal¨ª
- Museu Fundaci¨® Gala-Dal¨ª
- La Casa de Papel
- Antena 3
- S¨¨ries espanyoles
- S¨¨ries suspens
- Atresmedia
- Museus
- G¨¨neres s¨¨ries
- Cadenes televisi¨®
- Propietat intel¡¤lectual
- Institucions culturals
- S¨¨ries TV
- Propietat
- Legislaci¨® cultural
- Grup comunicaci¨®
- Programa TV
- Dret
- Programaci¨®
- Empreses
- Televisi¨®
- Cultura
- Mitjans comunicaci¨®
- Economia
- Comunicaci¨®