L¡¯obra de Subirachs a la Sagrada Fam¨ªlia, declarada B¨¦ Cultural d¡¯Inter¨¨s Nacional
Les dures cr¨ªtiques per continuar el treball de Gaud¨ª per a la fa?ana de la Passi¨® van marcar l'artista fins al final de la seva vida
Quan el 1926?Antoni Gaud¨ª va morir despr¨¦s de ser atropellat per un tramvia faltaven molts anys perqu¨¨ la Sagrada Fam¨ªlia es pogu¨¦s acabar, ja que del conjunt nom¨¦s s'havia finalitzat una de les fa?anes laterals, la de la Nativitat. De la resta, res. Per decorar l'altra fa?ana, la de la Passi¨®, la junta d'obres va encarregar el 1986 a Josep Maria Subirachs les escultures que va acceptar fer despr¨¦s d'assegurar-li que no havia de seguir les indicacions de Gaud¨ª. I aix¨° li va sortir car. Quan van comen?ar a veure's els primers resultats d'aquells treballs, als quals va dedicar 20 anys de la seva vida, li van ploure les cr¨ªtiques, i aix¨° li va generar greus problemes. Despr¨¦s d'uns quants anys, la Generalitat va recon¨¨ixer dilluns aquest treball catalogant el conjunt, d'un centenar de figures, com a B¨¦ Cultural d'Inter¨¨s Nacional, el m¨¤xim que permet la llei de patrimoni catal¨¤, en la categoria de Monument Hist¨°ric.
El reconeixement es fa extensible tamb¨¦ a les portes de la fa?ana de la Gl¨°ria, l'escultura de Sant Jordi situada a la nau central i el semibust de bronze de Gaud¨ª situat al Museu de la Sagrada Fam¨ªlia, tot realitzat pel mateix escultor. Segons l'acord del Govern, aquestes escultures ¡°estan dotades d'entitat pr¨°pia i transcendeixen l'obra arquitect¨°nica i hi afegeixen un valor cultural d'alt nivell i qualitat art¨ªstica¡±.
Durant dues d¨¨cades, despr¨¦s d'instal¡¤lar-se a viure al temple i tenir-hi el seu taller, Subirachs va crear tota una iconografia relacionada amb la Passi¨® de Jesucrist per narrar, gaireb¨¦ de manera cinematogr¨¤fica, els dos ¨²ltims dies de Jes¨²s de Natzaret: el Sant Sopar, la tra?ci¨® de Judes, la flagel¡¤laci¨®, la crucifixi¨®, l'enterrament i l'ascensi¨®, entre altres moments que il¡¤lustren el calvari de Jes¨²s, en una narraci¨® ascendent que comen?a a l'esquerra de la part baixa amb l'escena de l'?ltim Sopar amb els ap¨°stols i acaba amb l'escena de l'enterrament.
El treball de Subirachs a la Sagrada Fam¨ªlia el va marcar profundament per les dures cr¨ªtiques que va rebre. El maig del 2017, quan al Poblenou els seus descendents van obrir un espai amb un centenar de les 500 obres del seu llegat, no hi havia cap refer¨¨ncia a la seva contribuci¨® en aquest edifici. ¡°Quan Subirachs tenia 60 anys, que ¨¦s quan molta gent pensa a retirar-se, i despr¨¦s d'una traject¨°ria llarga i coherent, va acceptar l'enorme enc¨¤rrec de la fa?ana de la Passi¨®, una obra que el va marcar per sempre¡±, va dir la seva filla,?Judit Subirachs-Burgaya.
El 8 de novembre es va obrir un expedient per declarar aquestes escultures b¨¦ns culturals despr¨¦s que el 19 d'octubre la Direcci¨® General de Patrimoni Cultural emet¨¦s un informe favorable. Abans, el juliol del 1969 l'edifici va ser catalogat com a B¨¦ Cultural d'Inter¨¨s Nacional i el 2005 la Unesco va recon¨¨ixer com a Patrimoni de la Humanitat la fa?ana de la Nativitat i la cripta, les dues ¨²niques zones originals de Gaud¨ª.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.