Un secret d¡¯un secret
Tranquil¡¤litza saber que documentalistes ben compromesos, amagats, segueixen treballant
Una fotografia ¨¦s un secret al voltant d¡¯un secret. Com m¨¦s t¡¯explica, menys en saps¡±. Amb aquesta afirmaci¨®, Diane Arbus es referia a la incapacitat de la fotografia per ser document literal del que passa al m¨®n. La impossible objectivitat necessita invariablement de la curiositat de l¡¯espectador inquiet per a la seva interpretaci¨®, for?at per la seva intel¡¤lig¨¨ncia a pensar. El tema ¨¦s el secret. L¡¯¨²nica manera de donar sentit a aquestes fotografies de l¡¯enigma consistir¨¤ a posar en relaci¨® el que evoquen amb el que dorm apartat en el nostre inconscient, o amb el coneixement que ens nega el poder.
En aquests ¨²ltims anys hem viscut estupefactes l¡¯intent de negar el dret, no ja a l¡¯expressi¨® per part dels informadors i els artistes, sin¨® el dret a veure per part dels ciutadans. Dret a con¨¨ixer sense filtres ni paternalismes all¨° que els periodistes o els artistes volien expressar a trav¨¦s de les seves creacions. Fotografies com a eines necess¨¤ries per obrir el coneixement de la realitat present i per convidar a la reflexi¨® sobre el passat.
Els ulls compromesos dels documentalistes s¨®n els ulls de tots, prestats als seus cervells valents per tal que mirin per nosaltres. En el nostre descans apol¨ªtic, en els per¨ªodes de somnieig entre votaci¨® i votaci¨®, tranquil¡¤litza saber que ells, elles, hi continuen amagats treballant i se la juguen per donar a veure el que est¨¤ passant. Per¨° no nom¨¦s sota la llum del dia, sin¨® quan s¡¯endinsen en mons secrets obrint una esquerda perqu¨¨ un hi fiqui l¡¯ull. No parlem del secret de la intimitat de les persones. Parlem del testimoni al voltant de les clavegueres on es preparen malintencionades estratagemes en contra de la societat i els drets humans. La fotografia en aquests indrets est¨¤ prohibida i la seva obtenci¨® ser¨¤ un secret opac que parlar¨¤ sobre aquells secrets, necessitant molta literatura al peu de foto per tal de fer-se entendre. Des dels or¨ªgens del mitj¨¤ fotogr¨¤fic es van introduir c¨¤meres ocultes en els judicis, en els camps de batalla, en les presons o en les f¨¤briques inhumanes. Les escasses fotografies que es van obtenir, per exemple, en el proc¨¦s de la mort a les cambres de gas nazis funcionen m¨¦s com a s¨ªmbols de resist¨¨ncia que com a prova fefaent del que all¨¤ succe?a. Si els haguessin enxampat fent una foto, segur que all¨° els hauria costat la vida. Per¨° ning¨² dubta de la necessitat de la violaci¨® d¡¯aquell secret ni de la valentia que va suposar. Ni del valor testimonial d¡¯aquelles t¨¨nues i borroses imatges per aconseguir que la nostra incredulitat clavi el dit a la llaga perqu¨¨ res d¡¯all¨° torni a succeir.
Aquests dies els fot¨°grafs i editors Clemente Bernad i Carolina Mart¨ªnez estan passant per un moment especialment dur. Despr¨¦s d¡¯un llarg proc¨¦s, Clemente, com a fot¨°graf, ha estat condemnat a una pena de pres¨® i multa. Coneguts pel seu comprom¨ªs amb la recerca en la mem¨°ria hist¨°rica, amb una llarga traject¨°ria avalada amb premis i representats en col¡¤leccions importants d¡¯art contemporani, han estat condemnats per un delicte tipificat al codi penal com a ¡°descobriment i revelaci¨® de secrets¡±. El motiu ¨¦s que, per tal de completar un documental sobre l¡¯¨²s que es dona a la cripta del Monumento a los Ca¨ªdos de Pamplona, van introduir-hi una c¨¤mera oculta amb l¡¯objectiu de gravar una de les misses que s¡¯hi celebren mensualment en honor dels colpistes de 1936, tot i que finalment no han incl¨°s aquestes imatges en el documental A sus muertos (2017), que descriu el misteri i la inviolabilitat del secret de la cripta, l¡¯ocultaci¨® de les activitats i la missi¨® d¡¯una secta contr¨¤ria a la Constituci¨®, i la permissivitat de les autoritats amb tot aix¨°. I el que ¨¦s pitjor: el desconeixement de la gent que per all¨ª passeja. Tot plegat ¨¦s el tema: el secret. I com a fot¨°graf que ¨¦s, Clemente Bernat ha estat disposat a endinsar-s¡¯hi, per¨° les institucions no estan disposades a protegir aquells que donen a veure l¡¯ocult i conviden a pensar. El sector de la fotografia est¨¤ molt dolgut, encara que el cas hauria de preocupar la societat sencera.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.