Catalunya porta a la Quadriennal de Praga els aldarulls de l¡¯1 d¡¯octubre
L'Institut del Teatre utilitza la plataforma d'escenografia internacional amb 79 pa?sos per reivindicar el proc¨¦s
Praga s'ha convertit aquesta setmana en el nou escenari de tensi¨® art¨ªstica al voltant del proc¨¦s. Catalunya i Espanya participen per separat en la Quadriennal d'escenografies teatrals amb diferents propostes que amenacen de generar pol¨¨mica en un f¨°rum on assisteixen 79 representants internacionals. L'Institut del Teatre, que dep¨¨n de la Diputaci¨® de Barcelona, ha muntat en el certamen?Prospective Actions?(Catalunya 2004-2018), un joc en el qual intenten analitzar com? diversos conflictes afecten la societat. Per plasmar-ho han triat sis exemples. Un d'ells ¨¦s el que es va viure durant la jornada de l'1 d'octubre del 2017, quan es va fer el refer¨¨ndum per la independ¨¨ncia.
Espanya acudeix a la Quadriennal representada per l'Institut d'Arts Esc¨¨niques i de la M¨²sica (Inaem), la Reial Escola Superior d'Art Dram¨¤tic (Resad), Acci¨® Cultural Espanyola i l'Institut Cervantes. S¨®n tres potes crucials en la imatge exterior. Hi participa amb Babel, un pavell¨® obra d'Alejandro And¨²jar; el projecte Birds. The Fences, a c¨¤rrec d'estudiants, i diverses activitats m¨¦s.
Un t¨ªtol curi¨®s, el del pavell¨®. Casual, per¨° metaf¨°ric a l'hora de plasmar aquesta confusa tensi¨® entorn de Catalunya, tot i que no hi tinguin res a veure i s'hagin dut a terme per separat. L'activa estrat¨¨gia de diplom¨¤cia cultural per part de l'independentisme ¨¦s imparable. Tant, que aclapara i molesta el Govern central, a part d'haver inquietat la delegaci¨® espanyola, encap?alada per Amaya de Miguel, de l'Inaem, i amb el comissari??ngel Mart¨ªnez Roger.
Acudeixen a la cita conscients de la situaci¨® delicada que planteja la pres¨¨ncia catalana. Amaya de Miguel t¨¦ previst centrar-se en l'activitat pr¨°pia i no visitar la proposta de l'Institut: "No hem rebut cap invitaci¨®", assegura. De Miguel creu que la proposta desaprofita una oportunitat: "Aquest f¨°rum ha de centrar-se en escenografies i no tant en iniciatives d'aquest tipus, tot i que respectem la llibertat d'expressi¨®", comenta abans de sortir de viatge cap a Praga.
La participaci¨® des de fa dues edicions es fa per separat, malgrat que des del Ministeri de Cultura se'ls va convidar a anar-hi junts en aquesta ocasi¨®. La Quadriennal ¨¦s un esdeveniment important en l'¨¤mbit mundial. En la 14a edici¨® hi participen 79 pa?sos diferents i regions sota un t¨ªtol tamb¨¦ curi¨®s enmig de la pol¨¨mica: Fronteres poroses.
Marketa Fantova, directora art¨ªstica de la Quadriennal, explica que des de fa anys hi ha la possibilitat de participar en l'¨¤mbit regional en la trobada que es desenvolupa des del 1967 i ¨¦s una refer¨¨ncia mundial. "Aix¨° ha aportat m¨¦s diversitat", assegura a EL PA?S. Fantova no creu que hagi de molestar l'aportaci¨® catalana i no considera Prospective Actions una provocaci¨®. "Conec la proposta i no m'ho sembla. Aborda situacions concretes des del punt de vista del factor hum¨¤ i espero que serveixi per obrir un di¨¤leg".
Bibiana Puigdef¨¤bregues, comiss¨¤ria de l'expedici¨® catalana, explica la intenci¨® de l'obra promoguda per l'Institut del Teatre amb la col¡¤laboraci¨® de l'Institut Ramon Llull, que ha costat 110.000 euros. "Vam voler que quatre joves escen¨°grafs i dramaturgs confrontessin el seu treball amb sis veterans i han triat reflexionar sobre com les situacions de conflictivitat?afecten els espais p¨²blics. Per fer-ho, s'han centrat en sis casos documentats de tensi¨® social", comenta.
La jornada del refer¨¨ndum per la independ¨¨ncia n'¨¦s un. L'ocupaci¨® de la catedral de Barcelona per part dels sensepapers el 2004, l'acci¨® d'Aturem el Parlament del 2011, els desallotjaments de Can Vies i del Banc Expropiat, a m¨¦s de les reaccions a la sent¨¨ncia de la Manada, tamb¨¦ han estat abordats.
L'espectador pot penetrar en cadascun d'ells mitjan?ant un joc. Els quatre creadors joves triats per a?Prospective Actions s¨®n Laura Clos, Xesca Salv¨¤, Pau Masal¨® i Marc Villanueva. Han sotm¨¨s les seves idees al criteri de Paco Azor¨ªn, Max Glaenzel, Eugenio Szwarcer,?Ana Alcubierre, Silvia Delagneau o el col¡¤lectiu Cube.bz. A m¨¦s d'aquesta iniciativa, la delegaci¨® catalana aporta una altra creaci¨® per part dels estudiants de l'Institut del Teatre: The¨¢omai.
"El terme grec implica contemplar, mirar", apunta Puigdef¨¤bregues. L'han desenvolupat Lluc Ubach, Sara Espinosa, Sergi Cerdan i Lola Belles, amb la intenci¨® de crear un espai per al debat a trav¨¦s d'una instal¡¤laci¨® que estar¨¤ en proc¨¦s de mutaci¨® cont¨ªnua fins al 16 de juny, quan es tanca la Quadriennal.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Praga
- Institut teatre
- Rep¨²blica Txeca
- Inaem
- Refer¨¨ndum 1 d'octubre
- Autodeterminaci¨®
- Generalitat Catalunya
- Catalunya
- Europa Central
- Institucions culturals
- Centres educatius
- Eleccions
- Govern auton¨°mic
- Conflictes pol¨ªtics
- Pol¨ªtica auton¨°mica
- Comunitats aut¨°nomes
- Europa
- Arts esc¨¨niques
- Administraci¨® auton¨°mica
- Espectacles
- Cultura
- Educaci¨®
- Espanya
- Administraci¨® p¨²blica
- Pol¨ªtica