La Quadriennal de Praga premia el pavell¨® de Catalunya amb refer¨¨ncies al proc¨¦s
La pol¨¨mica instal¡¤laci¨® que exhibeix imatges de les c¨¤rregues policials de l'1-O rep un dels guardons de la gran fira internacional d'escenografia


La instal¡¤laci¨® que ha dissenyat Catalunya aquest any per a la Quadriennal de Praga, que exhibeix imatges de les c¨¤rregues policials durant el refer¨¨ndum independentista de l'1-O, ha obtingut un dels tres premis que la fira concedeix als pavellons oficials que presenten els pa?sos o regions participants, que aquest any han estat 79. A m¨¦s de la proposta catalana, titulada Prospective Actions (Catalunya 2004-2018), han estat distingides tamb¨¦ en aquesta categoria les de Fran?a i Hongria. El m¨¤xim guard¨® de la fira ha estat per a Maced¨°nia del Nord.
El pavell¨® catal¨¤, finan?at amb fons p¨²blics de l'Institut del Teatre de Barcelona i l'Institut Ramon Llull, ¨¦s una mena de tauler de joc que convida els visitants a participar en alguna de les seves sis activitats interactives al voltant de sis conflictes socials viscuts a Catalunya en els ¨²ltims anys: l'ocupaci¨® de la catedral de Barcelona per immigrants sense papers el 2004, el setge al Parlament catal¨¤ el 2011, el desallotjament del centre social Can Vies, el desallotjament de l'anomenat Banc Expropiat el 2017, el refer¨¨ndum independentista de l'1 d'octubre del 2017 i les reaccions a la sent¨¨ncia de la Manada el 2018. El jurat de la quadriennal l'ha distingit per ser una escenografia de "sabotatge, acci¨® pol¨ªtica, revoluci¨® i protesta" i per examinar ¡°des de molts punts de vista la relaci¨® entre disseny i democr¨¤cia¡±.
La instal¡¤laci¨® va causar malestar en el Govern espanyol quan es va inaugurar la fira la setmana passada i el ministre de Cultura, Jos¨¦ Guirao, la va qualificar com una ¡°tergiversaci¨® de la realitat democr¨¤tica¡± del pa¨ªs. Al pavell¨® es mostren en bucle diversos v¨ªdeos de les c¨¤rregues policials que es van viure durant l'1-O mentre els visitants escolten per auriculars testimonis i comentaris, alhora que reben instruccions per compondre sobre el seu tauler de joc una mena de ¡°mapa del refer¨¨ndum¡±. La pe?a acaba amb el discurs de Felip VI el 3 d'octubre, amb la seva veu distorsionada per moments, mentre al darrere es veu el personatge de dibuixos Piol¨ªn, en al¡¤lusi¨® a la decoraci¨® del vaixell on es van allotjar els refor?os policials enviats a Barcelona aquells dies.
Les comiss¨¤ries del pavell¨®, Bibiana Puigdef¨¤bregas i Marta Rafa, han recollit aquest mat¨ª el premi a Praga. En el seu discurs d'agra?ment, segons recull una nota de l'Institut del Teatre, Puigdef¨¤bregas ha destacat que "el guard¨® reconeix a l'art el poder de pensar i fer-se preguntes sense tenir por". Per la seva banda, Rafa ha afegit que "l'art ha de ser sempre lliure".
La Quadriennal de Praga, la principal exhibici¨® internacional d'escenografia teatral, permet que hi participin tant els pa?sos com les regions. Nom¨¦s una vegada, en l'edici¨® del 2011, Espanya i Catalunya s'han presentat conjuntament des que es va celebrar la primera edici¨® de la fira el 1967. Tant el 2015 com aquest any cadascuna ha anat per separat.
El pavell¨® que ha presentat Espanya, finan?at per l'Institut Nacional de les Arts Esc¨¨niques i de la M¨²sica, en col¡¤laboraci¨® amb els organismes de promoci¨® cultural internacional AC/E i AECID, ha estat dissenyat pel reconegut escen¨°graf Alejandro And¨²jar i ¨¦s un gran cub seccionat en m¨²ltiples llistons de fusta, que evoca els antics bastidors teatrals.
El franc¨¨s i l'hongar¨¨s, els altres dos que han rebut premi en la mateixa categoria que el catal¨¤, s¨®n dels m¨¦s celebrats entre els visitants de l'exposici¨®. El d'Hongria ¨¦s una gran caixa circular que penja i amb forats a la base perqu¨¨ s'hi fiqui el cap per sota; en emergir dins de la caixa, un es veu reflectit en multitud de miralls com si estigu¨¦s enterrat en sorra fins al coll, com la protagonista dels Dies feli?os de Beckett. El de Fran?a, dissenyat pel conegut dramaturg, autor i director Philippe Quesne, ¨¦s un cub envidriat dins del qual es mouen ¨¦ssers sense forma amb diferents textures (peludes, pl¨¤stiques, encartonades) mentre un piano autom¨¤tic reprodueix una melodia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
