Planeta s¡¯alia amb Netflix per fer llibres de les seves s¨¨ries
L'acord s'estrenar¨¤ amb la publicaci¨® de les obres de ¡®La casa de papel¡¯, ¡®?lite¡¯ i ¡®La casa de las flores¡¯ la tardor vinent
Uns busquen nous lectors... i els de sempre, per¨° en altres llocs; els altres, mantenir per una via diferent la fidelitat d'una audi¨¨ncia. Sota aquestes coordenades s¡¯ha de llegir l'acord que el Grup Planeta ha tancat amb Netflix pel qual el set¨¨ grup editorial mundial i l¨ªder de l'edici¨® en espanyol publicar¨¤ llibres basats en les s¨¨ries del gegant de la plataforma audiovisual, que compta amb 148 milions d'abonats, tres milions dels quals a Espanya.
L'acord, gens ali¨¨ als ¨²ltims moviments de conflu¨¨ncia a escala mundial entre el sector audiovisual i de les plataformes digitals amb l'editorial, permetr¨¤ Planeta publicar aquests t¨ªtols en castell¨¤ per a Espanya i l¡¯Am¨¨rica Llatina, a banda de gestionar els drets internacionals d'edici¨®. Volums de les celebrades produccions ¡®La casa de papel¡¯ (primera s¨¨rie espanyola amb un Emmy al millor drama), ¡®?lite¡¯ (20 milions d'espectadors el primer mes) i ¡®La casa de las flores¡¯ (fenomen social a l¡¯Am¨¨rica Llatina) arribaran a les llibreries a la tardor.
¡°Som dues empreses especialitzades a explicar hist¨°ries¡±, argumenta Jes¨²s Badenes, director general de la Divisi¨® de Llibres de Planeta, per resumir un acord que comportar¨¤ la sortida d'una desena de t¨ªtols que ¡°s'exploraran¡± en tots els formats, des del llibre electr¨°nic i els audiollibres als c¨°mics i la novel¡¤la gr¨¤fica, passant per les novel¡¤les i els assajos. Tampoc no es descarten els jocs, si b¨¦ encara no est¨¤ previst.
Els llibres no reproduiran tant les s¨¨ries tal com s'emeten com s¨ª que desenvoluparan preq¨¹eles o seq¨¹eles, spin off literaris dels personatges a partir de la b¨ªblia (llibre-cofre amb l'ess¨¨ncia de la hist¨°ria). Aix¨° comportar¨¤ que, sobretot, els textos vagin a c¨¤rrec m¨¦s de guionistes que d'escriptors del cat¨¤leg de Planeta. ¡°El m¨¦s freq¨¹ent ser¨¤ que els desenvolupin guionistes perqu¨¨ seran llibres procedents del m¨®n que han creat ells¡±, afirma Badenes. ¡°?s millor ser m¨¦s fidel als personatges que als episodis; l'¨¨xit de La casa de papel, per exemple, prov¨¦ de l'¨¨pica i la moral que desenvolupa, el m¨¦s potent s¨®n aquests nuclis familiars que creem per resistir els embats de la vida; si no funcionen aquests vincles humans res no funciona, per aquest motiu aix¨° dona molt camp per desenvolupar hist¨°ries¡±, apunta Francisco Ramos, vicepresident de Contingut Original de Netflix per a Espanya i l¡¯Am¨¨rica Llatina.
Segons tots dos directius, hi ha fins i tot un p¨²blic com¨² per als seus formats. ¡°Una bona part dels compradors d'aquests llibres no s¨®n lectors habituals, per¨° aqu¨ª pot passar com amb els youtubers, que generen t¨ªtols amb molts compradors¡±, apunta Badenes, citant el fenomen del fan-fiction. Si les s¨¨ries permeten als editors mantenir els lectors m¨¦s assidus i ampliar-los amb d¡¯altres aliens a les llibreries, per a les plataformes tamb¨¦ ¨¦s important tenir material que permeti els aficionats a la s¨¨rie mantenir el seu vincle durant les pauses d'emissi¨® per producci¨® de noves temporades. ¡°Som sectors que ens retroalimentem i aix¨° es nota en l'univers massiu de les xarxes socials: els actors s¨®n m¨¦s coneguts, els f¨°rums creixen...¡±, comenta el productor mexic¨¤.
L¡¯acord entre Planeta i Netflix arriba en plena carrera de les grans plataformes audiovisuals per adquirir drets de llibres i continguts, via de creixement per a l'edici¨®. ¡°Els equips de desenvolupament es passen llegint llibres totes les nits i els caps de setmana¡±, ha adm¨¨s Kelly Luegenbiehl, vicepresidenta de Continguts Originals internacionals de Netflix. ¡°S'ha trencat l'hegemonia que tenien l'angl¨¨s i l'economia dels EUA de ser els ¨²nics que podien imposar la cultura global; el m¨®n avui ¨¦s nom¨¦s un i l'escalabilitat ha trencat aix¨°; a Netflix tenen la mateixa oportunitat Stranger Things que La casa de papel¡±, assegura Ramos. ¡°Netflix ha democratitzat l'acc¨¦s a la cultura; el poder ara est¨¤ en l'individu, ning¨² no tria per tu en un m¨®n amb una cultura m¨¦s complexa, diversa i contradict¨°ria,¡± centra Badenes.
Drets de llibres
En aquesta l¨ªnia, Netflix va comprar el 2018 drets d'uns 50 llibres que pret¨¦n convertir en s¨¨ries. Ramos calcula que el 10% s¨®n en castell¨¤, entre les quals, les Memorias de Idh¨²n, de Laura Gallego (en anime), El desorden que dejas, de Carlos Montero, o Cien a?os de soledad, de Garc¨ªa M¨¢rquez. Tamb¨¦ des d'Espanya es lidera l'adaptaci¨® d¡¯El inocente, del supervendes Harlan Coben, amb qui Netflix ha firmat un contracte per desenvolupar 14 dels seus projectes, una estrat¨¨gia que no inquieta un editor com Badenes: ¡°El llibre sempre ser¨¤ l¡¯R+D de la ind¨²stria audiovisual: per q¨¹estions de costos, ¨¦s m¨¦s eficient que surti primer un llibre i veure despr¨¦s qu¨¨ passa¡±.
Que siguin dos mons que es disputen el temps de lleure, tampoc no sembla cap obstacle per a la seva alian?a. ¡°Com millors s¨¨ries fem, m¨¦s llibres es llegiran; la nostra experi¨¨ncia ens diu que creem caldos de cultiu per a la lectura: avui els joves no tenen els nostres h¨¤bits de lectura i els portem d'un m¨®n a l'altre. Despr¨¦s d'emetre la pel¡¤l¨ªcula El fot¨®grafo de Mauthausen es van disparar les vendes de novel¡¤les sobre nazis¡±. Badenes ho ratifica: ¡°La s¨¨rie El tiempo entre costuras va provocar que es venguessin 300.000 exemplars m¨¦s d'un t¨ªtol que ja havia estat un blockbuster; fins i tot es van moure altres llibres seus i d'altres autors amb temes afins¡±. I Ramos afegeix: ¡°Jo soc d'aquests: amb s¨¨ries o films descobreixo escriptors¡±.
Febre per la mat¨¨ria primera
Si b¨¦ als vuitanta ja es va donar una sinergia entre llibres basats en pel¡¤l¨ªcules, la conflu¨¨ncia ara entre el sector editorial i el de l'audiovisual i les plataformes t¨¦ un transsumpte empresarial... i ¨¦s un fenomen global. Aix¨ª, dilluns passat, Harper Collins, un dels big five als EUA, va anunciar un acord amb Sony Pictures; mentrestant, la francesa Hachette, el sis¨¨ grup mundial, t¨¦ els drets d'edici¨® del videojoc Fortnite. Gegants com Apple, Facebook i Google tamb¨¦ necessiten teca per omplir les seves plataformes... Potser per aix¨°, Netflix dispara en totes direccions: a banda de l'acord amb Harlan Coben, en t¨¦ un altre amb la Roald Dahl Story Company per als llibres de l'autor infantil; per¨° tamb¨¦ amb el guionista Ryan Murphy (American Horror Story) a qui va pagar 266 milions d'euros per crear projectes en exclusiva per a ells... ?s significatiu que la Fira del Llibre de Frankfurt hagi triat aquest any com a convidat estrella no un alt directiu d'un grup editor sin¨® Kelly Luegenbiehl, vicepresidenta de Netflix.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Grup Planeta
- La Casa de Papel
- ?lite Netflix
- Netflix
- Antena 3
- S¨¨ries espanyoles
- S¨¨ries suspens
- S¨¨ries drama
- Atresmedia
- Plataformas digitales
- G¨¨neres s¨¨ries
- Cadenes televisi¨®
- Televisi¨® IP
- S¨¨ries TV
- Programa TV
- Empreses
- Internet
- Televisi¨®
- Grup comunicaci¨®
- Programaci¨®
- Economia
- Mitjans comunicaci¨®
- Telecomunicacions
- Comunicacions
- Comunicaci¨®