Mor als 87 anys el fot¨°graf Leopoldo Pom¨¦s
El tamb¨¦ publicista era el creador d'anuncis publicitaris com el de les bombolles Freixenet
Moltes de les imatges m¨¦s sensuals que es van crear a la grisa Espanya del franquisme dels anys 60 i 70, com la de la bella amazona seminua sobre un cavall blanc per anunciar un brandy o la de les famoses bombolles daurades d'un cava, tenen un origen com¨², la del fot¨°graf i publicista barcelon¨ª Leopoldo Pom¨¦s, que ha mort aquest dimarts a l'edat de 87 anys. Renovador de la fotografia, amb altres grans fot¨°grafs com Ramon Masats, Oriol Maspons, Joan Colom, Ricard Terr¨¦, Colita, Francisco Onta?¨®n, Francesc Catal¨¤-Roca, Alberto Schommer, Paco G¨®mez, Gabriel Cuallad¨® i Xavier Miserachs. Pom¨¦s va estar vinculat amb grups de l'avantguarda art¨ªstica com Dau al Set o l'agrupaci¨® d'Almeria Afal; el seu treball elegant, sofisticat i hedonista, com a ell li agradava qualificar-se, va portar el mateix Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n a assegurar que "havia erotitzat tot un pa¨ªs¡±.
El fot¨°graf, que va ser guardonat el 2018 amb el Premi Nacional de Fotografia, ¡°per la seva contribuci¨® a la hist¨°ria de la imatge a Espanya¡±, va presentar a mitjans de juny el seu llibre de mem¨°ries No era pecat. Viv¨¨ncies d'una mirada, en la qual repassa la seva vida professional i personal com si fos un men¨², amb primer i segon plat, caf¨¨ i copa, reflectint una altra de les seves passions, la de la gastronomia. De fet, era el responsable de diversos restaurants de Barcelona, entre els quals hi ha l'emblem¨¤tica truiteria Flash Flash, un dels epicentres de la Gauche Divine.
En els ¨²ltims mesos, Pom¨¦s, corpulent i sempre presumit, semblava cansat, i caminava amb l'ajuda d'un bast¨®, per¨° els seus ulls recobraven la vitalitat que l'ha caracteritzat quan comen?ava a parlar de les seves fotografies: ¡°El m¨¦s important en la meva vida ha estat mirar¡±. Va retratar personatges com Antoni T¨¤pies, Jorge Herralde, ?scar Tusquets, Eduardo Mendoza, Julio Cort¨¢zar, Joan Brossa i Teresa Gimpera, entre molts altres, per¨° sobretot dones esveltes i sensuals. Quan se li preguntava per alguna d'aquestes imatges, Pom¨¦s era capa? de relatar les circumst¨¤ncies i, sobretot, la llum que hi havia en el moment. Amb una de les seves models i muses, Karen Leiz, va formar una fam¨ªlia i va fundar un estudi de publicitat Studio Pom¨¦s en el qual van crear plegats algunes de les produccions m¨¦s destacades dels ¨²ltims anys, com la cerim¨°nia d'inauguraci¨® del Mundial de Futbol d'Espanya 1982. ¡°Va estar a punt d'anar-se'n tot en orris quan de la pilota que portava un nen en el moment crucial no sortia el colom blanc que s'havia de posar a volar. Per sort el dia que tocava va donar unes quantes voltes a l'estadi¡±, recordava fa poc amb un humor fi que tamb¨¦ l'ha caracteritzat.
A finals d'any a la seva casa del barri barcelon¨ª de Gr¨¤cia es va reunir amb diversos dels seus col¡¤legues fot¨°grafs. Van recordar molts dels seus treballs que van canviar la fotografia des dels anys cinquanta i seixanta. Despr¨¦s que Masats li pregunt¨¦s si es podia fumar, ell li va respondre: ¡°Si me'n dones un, s¨ª¡±. Pom¨¦s, malgrat tenir-ho prohibit, es va acabar fumant tres cigarros mentre deia: ¡°No cal perdre els mals costums¡±. Per¨° el que m¨¦s va sorprendre va ser que despr¨¦s d'assegurar que de la seva enorme producci¨® nom¨¦s salvaria un centenar d'imatges. ¡°I d'aquestes, 15 o 20 d'imprescindibles¡±, va dir. ¡°Per a mi, el m¨¦s complicat s¨®n els retrats de dona, ja que em fan ser m¨¦s conscient de la dificultat de l'art de la fotografia¡±. Ho va dir davant d'Imatge blanca, del 1959, en la qual es veu Karin en banyador estirat sobre la sorra. ¡°Pel tipus de llum i el contrast entre les l¨ªnies corbes del cos i l'horitz¨® recte. Havia de fer-la com fos¡±.
Una de les coses que Pom¨¦s trobava m¨¦s a faltar amb la fotografia digital era "la m¨¤gia que suposava veure apar¨¨ixer en un full de paper aquella foto que tenies l'esperan?a d'haver fet. Cada vegada que n'aconseguia una, comen?ava a cridar de tal manera que espantava els qui tenia a prop. Semblava un orgasme¡±, recordava el fot¨°graf.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.