¡°Hem de baixar la pol¨ªtica al carrer, a la gent¡±
?ngels Barcel¨® comen?a aquest dilluns una nova etapa al capdavant del programa de la SER ¡®Hoy por hoy¡¯
Va canviar la televisi¨® per la r¨¤dio i fa gaireb¨¦ tres lustres que est¨¤ vinculada a la cadena SER. Despr¨¦s del seu pas pel magaz¨ªn de cap de setmana A vivir que son dos d¨ªas i l¡¯informatiu nocturn Hora 25, la periodista ?ngels Barcel¨® (Barcelona, 55 anys) pren dem¨¤ els comandaments del programa m¨¦s escoltat del dial: Hoy por hoy. Disciplinada i met¨°dica, assegura que aquesta nova etapa ¨¦s ¡°una ruptura total¡± que assumeix amb ¡°incertesa, tensi¨® i responsabilitat¡±. Assegura que Hoy por hoy tindr¨¢ ¡°el seu to¡±, diferent del d¡¯I?aki Gabilondo, Carles Francino o Pepa Bueno, els seus antecessors en el temps, i anuncia que ser¨¤ un format ¡°coral, amb moltes veus, matisos i colors¡±. Confessa que per construir un espai que comen?a a les 6.00 i s¡¯acomiada a les 12.20, el menys important ser¨¤ matinar.
Pregunta. Quan es va anunciar la seva incorporaci¨® a Hoy por hoy va dir que sortia de la zona de confort. Com afronta aquesta etapa?
Resposta. Amb molts nervis i il¡¤lusi¨®. Sempre que es fa un canvi es trenca amb les rutines. La zona de confort suposa que t¡¯has habituat a una manera de treballar, a un horari, a una manera d¡¯explicar les coses.
P. Quina difer¨¨ncia hi ha entre informar a la nit i fer-ho al mat¨ª? Al cap i a la fi la mat¨¨ria primera ¨¦s la mateixa.
R. S¨ª, per¨° al mat¨ª la premissa ¨¦s enfocar el dia. Quan no hi havia xarxes socials o Internet t¡¯informaves per la r¨¤dio o pel diari del dia. Ara, si passa una not¨ªcia es coneix al segon. Hi ha molta gent que obre un ull i el primer que fa ¨¦s mirar Twitter i les p¨¤gines web dels diaris. Nosaltres hem de fer l¡¯esfor? d¡¯aportar-los l¡¯an¨¤lisi. Que s¨¤piguen qu¨¨ ¨¦s el que els espera fins que es fiquin al llit.
P. ?s una manera de marcar l¡¯agenda. Aix¨° implica una responsabilitat m¨¦s gran?
R. Absolutament. Tenim la responsabilitat de triar, fer apostes, intuir qu¨¨ ¨¦s el que interessa, m¨¦s enll¨¤ de l¡¯agenda pol¨ªtica. I aix¨° requereix un esfor? suplementari.
P. Vost¨¨ ha dit que li agradaven els espais en directe, llargs i complicats. Hoy por hoy quadra en aquesta tipologia?
R. Ho t¨¦ tot! M¡¯agrada molt fer r¨¤dio, ser davant del micr¨°fon. I en directe. Si mentre est¨¤ el pilot enc¨¨s passen coses i cal trencar amb el gui¨® previst i canviar-ho tot de dalt a baix, aix¨° fa que em diverteixi. ?s una de les meravelles d¡¯aquesta professi¨®. Segregar adrenalina. Enfrontar-se a sis hores ¨¦s fant¨¤stic.
P. No faria mai, llavors, un programa enllaunat.
R. No! De vegades cal gravar una entrevista perqu¨¨ el convidat no pot estar en directe. Jo em noto que no estic igual, que em relaxo en no tenir la pressi¨® del directe. Em passava el mateix a la televisi¨®. Jo em pressiono molt a mi mateixa. Aix¨° em mant¨¦ alerta.
P. El model tradicional d¡¯Hoy por hoy ha estat una primera franja informativa i a partir de les 10.00 una altra m¨¦s de magaz¨ªn. Continuar¨¤ aix¨ª?
R. Sobre el paper, s¨ª. No podem enfrontar-nos a sis hores amb un espai en blanc. Hem de tenir seccions tancades, per¨° ens plantegem el programa com un contenidor de tot el que passi. La l¨ªnia est¨¤ oberta per a qualsevol novetat, encara que siguem a la franja m¨¦s magaz¨ªn. Interromprem entrevistes i ens carregarem seccions si l¡¯actualitat ho demana. S'interrelacionaran molt les dues parts. Fins i tot en la primera, m¨¦s informativa, volem tocar molts temes socials. Hoy por hoy ¨¦s un gran contenidor d¡¯informaci¨® i entreteniment, per¨° no acaba una hora i en comen?a una altra.
P. La pol¨ªtica pura i dura ser¨¤ l¡¯eix de la primera franja?
R. Tot el que afecta els ciutadans ¨¦s pol¨ªtica. El que intentar¨¦ que no sigui l¡¯eix central ¨¦s la pol¨ªtica de declaracions. Estic cansada que els pol¨ªtics utilitzin els periodistes com a portaveus del que volen dir-se entre ells. Hem de baixar la pol¨ªtica al carrer, a la gent.
P. Hi haur¨¤ tert¨²lia pol¨ªtica en aquest tram?
R. La tert¨²lia ¨¦s un senyal d¡¯identitat, per¨° estar¨¤ molt refor?ada per especialistes. El quadre de tertulians ¨¦s molt bo, amb alguns dels quals estava a Hora 25 i altres d¡¯Hoy por hoy, m¨¦s noves incorporacions. Per¨° hi ha q¨¹estions en les quals es necessita informaci¨® i criteri. Volem una mirada oberta.
P. A l¡¯oient li aporten alguna cosa les tert¨²lies o s¨®n m¨¦s un refugi de periodistes?
R. Hem debatut molt aquest assumpte. Als oients els agrada l¡¯an¨¤lisi i tamb¨¦ els que comenten l¡¯actualitat. S¡¯hi identifiquen. Els tertulians s¨®n personatges del programa.
P. De vegades estan molt enquadrats pol¨ªticament.
R. A difer¨¨ncia de les tert¨²lies televisives, que asseuen a la dreta als de la dreta i a l¡¯esquerra als de l¡¯esquerra, en les radiof¨°niques no hi ha aquesta separaci¨® ni hi ha representants de partits pol¨ªtics. Hi ha representants d¡¯ideologies ¡ªuns s¨®n m¨¦s progressistes i altres de m¨¦s conservadors¡ª, per¨° ning¨² no arriba a la tert¨²lia de la SER amb l¡¯argumentari d¡¯un partit.
P. Hi ha r¨¤dio de trinxeres?
R. Cadasc¨² t¨¦ la seva ideologia, per¨° la r¨¤dio, en general, es mant¨¦ m¨¦s pura que la televisi¨®.
P. La televisi¨® ha empr¨¨s un proc¨¦s de degradaci¨®?
R. ?s un mitj¨¤ que necessita l¡¯espectacle i l¡¯enfrontament d¡¯un tertuli¨¤ d¡¯un b¨¤ndol amb el d¡¯un altre b¨¤ndol per fer espectacle. Per¨° no aporta an¨¤lisi, nom¨¦s baralles. Jo busco discrep¨¤ncia amb arguments.
P. La r¨¤dio no t¨¦ aquesta tend¨¨ncia cap a l¡¯espectacle?
R. La r¨¤dio, no, i la SER, segur que no.
P. Com ha canviat Internet la manera de fer r¨¤dio?
R. M¨¦s que la manera de fer-la, ha canviat la manera d¡¯escoltar-la. Aix¨° ens obliga a pensar en altres formats, en continguts que puguin ser compartimentats.
¡°Som una societat que est¨¤ sempre enfadada i ofesa¡±
P. Vost¨¨ va comen?ar la seva traject¨°ria professional a la radiotelevisi¨® p¨²blica catalana. Quina funci¨® han d'exercir els mitjans p¨²blics?
R. Han de ser com m¨¦s plurals millor. Tots els ciutadans han de tenir la capacitat d'empatitzar amb el mitj¨¤ p¨²blic que els toca, sigui RTVE o els auton¨°mics. El problema d'alguns ¨¦s quan nom¨¦s representen a un sector de la poblaci¨®. En el cas de TV3 abans representava tots els catalans i ara, sobretot, a un sector amb una ideologia determinada.
P. Els periodistes mantenen prou dist¨¤ncia respecte als pol¨ªtics?
R. Estem caient en un moment d'excessiu amiguisme entre periodistes i pol¨ªtics, i al final s'acaba tenint s¨ªndrome d'Estocolm. Cal establir una dist¨¤ncia si volem continuar mantenint la credibilitat. ?s important que la gent escolti o llegeixi qui no pensa com ells. Aix¨° enriqueix el debat. Estem en un punt en el qual els oients escolten la r¨¤dio que diu el que ells pensen. Si no, s'enfaden i canvien d'emissora. Som una societat que est¨¤ sempre enfadada i ofesa.
P. La polaritzaci¨® pol¨ªtica s'ha traslladat als mitjans?
R. Hi ha pol¨ªtics que nom¨¦s van als mitjans que saben el que els preguntaran.
P. Cap a on va el periodisme en temps de fake news?
R. Hauria d'anar a mantenir l'ess¨¨ncia de la professi¨®. A no deixar-nos arrossegar per tot el que no ¨¦s periodisme o pels corrents de les xarxes socials. Aquestes s¨®n molt ¨²tils, per¨° no hi ha contrast ni verificaci¨®. Molta gent pensa que els periodistes no som necessaris. Diuen: "Jo m'informo per Twitter."
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.