El MNAC s¡¯estrena en el manga amb Osamu Tezuka
El museu acollir¨¤ a l'octubre uns 200 originals de l'influent creador d'¡®Astro Boy¡¯, en el marc de la 25a edici¨® del sal¨® del c¨°mic japon¨¨s de Barcelona
Aquests ulls grossos (que despr¨¦s sobresurten) i la velocitat endiablada i gaireb¨¦ al¡¤lucin¨°gena dels actuals c¨°mics japonesos li deuen molt al pare d'Astro?Boy ¨Cd'entre altres creacions¨C?Osamu Tezuka, que va revolucionar el panorama de tal manera que l'¨¤lies de Manga no Kami-sama, (literalment, D¨¦u del manga) fins i tot sembla que se li quedi curt. El seu prestigi, en qualsevol cas, ¨¦s tan evident que tindr¨¤ l'honor de ser el primer autor de manga que s'exposar¨¤ al Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC), amb 200 originals en una mostra produ?da per Ficomic, conjuntament amb el museu, el Festival International de la Bande Dessin¨¦e d'Angulema i Tezuka Productions, l'empresa que va crear el mateix dibuixant el 1968. El treball ser¨¤ visible a partir del 31 d'octubre, una prestigiosa manera de celebrar que el sal¨® Manga Barcelona, que organitza Ficomic, inaugurar¨¤ aquell dia la seva 25a edici¨®.
Makoto Tezuka, fill del dibuixant i directiu de l'empresa familiar, participar¨¤ tant en algunes de les activitats del Sal¨® del Manga com en l'organitzaci¨® de la mostra, que el MNAC mantindr¨¤ fins al 6 de gener del 2020. Es perfila, aix¨ª, una nova finestra a la seva programaci¨® a la recerca de nous visitants joves a trav¨¦s de la seva col¡¤laboraci¨® amb Ficomic, cosa que ja va apuntar amb les mostres dedicades fa pocs mesos a Corto Malt¨¦s i la d'El V¨ªbora. Comix contracultural.
La traject¨°ria d'Osamu Tezuka (1928-1988) t¨¦ justificada la seva pres¨¨ncia al museu, encara que sigui per la seva ingent producci¨®: treballador infatigable, va fer 150.000 l¨¤mines per a m¨¦s de 700 t¨ªtols, en els quals van apar¨¨ixer m¨¦s de mil personatges, a m¨¦s de 60 obres d'animaci¨®.
Influ¨¨ncies de Disney
Per¨° no ¨¦s la quantitat sin¨® la qualitat el que va distingir Tezuka, considerat el pare del manga modern quan, poc despr¨¦s de la fi de la II Guerra Mundial, i despr¨¦s de fer el 1946, amb 18 anys, el seu primer treball, Diary of Ma-Chan, el 1947, va crear Shin Takarajima (La nova illa del tresor). Tot un ¨¨xit: 400.000 exemplars. El secret no era tant la trama (resseguint el cl¨¤ssic de Stevenson, un nen anomenat Pete aconsegueix un bot¨ª despr¨¦s de lluitar contra pirates i can¨ªbals gr¨¤cies a l'ajuda del seu gos i del mateix Tarzan) com en la seva proposta formal. Aqu¨ª ja apuntava una disposici¨® de la p¨¤gina diferent de la cl¨¤ssica, de regust Walt Disney?(a qui adorava), amb un moviment i una velocitat inusuals en el marc d'unes hist¨°ries que en el seu cas eren normalment bastant m¨¦s llargues que les que havien caracteritzat fins llavors el g¨¨nere, normalment de poques p¨¤gines i vinyetes i m¨¦s marcades per l'humor.
L'acceleraci¨® i les formes rodones i d'ulls m¨¦s grossos es van anar accentuant amb el pas dels anys, sobretot a partir del 1952 amb l'arribada d'Astro Boy, nascut com a secundari un any abans a?Capitan Atom. El poder¨®s androide, que va viure fins al 1968 i va donar motiu a 23 toms, es va convertir tamb¨¦, el 1963, en la primera s¨¨rie animada de la televisi¨® japonesa, dirigida pel mateix Tezuka. Va batre r¨¨cords d'audi¨¨ncia i al cap de poc temps va passar a la NBC nord-americana. Despr¨¦s van arribar altres icones del manga com Kimba, el le¨®n blanco o La Princesa Caballero. Amb el pas dels anys, va abordar tamb¨¦ l'espai per a p¨²blics m¨¦s adults, com F¨¦nix, Adolf o la s¨¨rie del cirurgi¨¤ Black Jack, un gest cap a la medicina, carrera en qu¨¨ es va llicenciar el 1961.
Tota aquesta tasca va acabar, sense voler-ho, creant escola i deixant una empremta visible en els?mangakas (autors de manga) de la talla del duo Fujiko Fujio (Doraemon), Shotaro Ishinomori (Cyborg 009, Kamen Rider) o el pare del gekiga (m¨¤niga m¨¦s dram¨¤tic d'estil), Yoshihito Tatsumi. Per¨° potser la millor her¨¨ncia d'Osamu Tezuka va ser la seva voluntat, tal com afirma el seu fill Makoto, de transmetre als nens, a trav¨¦s dels seus personatges, ¡°la preciosidad de la pau, la mis¨¨ria de la guerra i la import¨¤ncia de la vida¡±. De museu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.