Dal¨ª a Gala: ¡°T¡¯estimo com s¡¯estimen els diners¡±
Albert Reynolds Morse va ser el gran col¡¤leccionista i fidel cronista del pintor. Durant 40 anys va anotar els seus intercanvis amb l¡¯exc¨¨ntric artista en la intimitat. Aquest material emergeix ara de l¡¯oblit
Si Goethe va tenir Eckermann i el doctor Johnson, Boswell, Dal¨ª va tenir en el milionari Albert Reynolds Morse el seu cronista m¨¦s fidel. L¡¯industrial i col¡¤leccionista de Cleveland, fundador, amb la seva dona, Eleanor, del Dal¨ª Museum de Saint Petersburg a Florida, va emprendre durant quatre d¨¨cades a partir de 1943, quan es van con¨¨ixer, la monumental tasca d¡¯anotar tot el que l¡¯artista deia, feia, pintava o projectava durant les seves trobades als Estats Units, Par¨ªs, Roma, Ven¨¨cia, Barcelona o Cadaqu¨¦s. Un oce¨¤ d¡¯informaci¨® abocada en uns diaris que romanen in¨¨dits i que EL PA?S ha pogut consultar en la c¨°pia microfilmada que guarden els Archives of American Art, Smithsonian Institution, gr¨¤cies a la Biblioteca Nacional de Catalunya.
S¨®n centenars de p¨¤gines manuscrites en les quals s¡¯entreveu un retrat del Dal¨ª oportunista, eg¨°latra, antidem¨°crata i porn¨°graf, per¨° tamb¨¦ el m¨¦s ¨ªntim i proper, sense disfresses ni m¨¤scares, fabulador, bromista i seductor genial. I en el que considerava el seu art seri¨®s, un pintor entossudit a corregir al seu favor una hist¨°ria de l¡¯art que, negant la l¨ªnia hegem¨°nica iniciada per C¨¦zanne i Picasso, justificava la seva modernitat mitjan?ant una permanent actitud performativa i la translaci¨® a la seva pintura dels descobriments de la ci¨¨ncia (bomba at¨°mica, ADN, computadores, hologrames...).
Ian Gibson no va poder utilitzar per a la seva gran biografia de Dal¨ª de 1997 la major part del diari. ¡°Morse¡±, va dir divendres passat Gibson, ¡°em va donar perm¨ªs per llegir-lo, per¨° despr¨¦s el gerent que hi havia llavors al museu de St. Petersburg em va impedir de continuar consultant-lo, de manera que nom¨¦s vaig poder accedir als escassos fragments que havia seleccionat abans del vet¡±. Corresponien als ¨²ltims anys, quan el pintor estava ja seriosament malalt. Gibson creu que ¡°¨¦s una obra d¡¯extraordinari valor i que, si es publica, es revelar¨¤ com la nostra font m¨¦s detallada i fiable per a les grandeses i mis¨¨ries de la vida quotidiana de Dal¨ª, Gala i el seu entorn¡±.
Morse al principi estava fascinat per Gala. Ella li va explicar que no li havia costat gens separar-se d¡¯?luard: ¡°Ell volia deslliurar-se del su?cidi de la guerra al front occidental i insistia a casar-se amb mi, malgrat que jo li vaig dir que no estava enamorada d¡¯ell. Dilapidava els diners de la seva fam¨ªlia i comprava quadres per ajudar els seus amics, quan jo, l¡¯¨²ltim any, tenia el meu padrastre molt malalt a It¨¤lia i un dels meus germans havia mort de desnutrici¨® al front¡±.
Per¨° aviat van xocar. ¡°Era per a Dal¨ª una estranya i complexa barreja de tigressa, mare, m¨¤rtir i banquera, que no tenia amics propis.¡± Sabia que viure amb Dal¨ª no era f¨¤cil, m¨¦s encara quan no podia satisfer-la sexualment. El que li retreia Morse ¨¦s que no hagu¨¦s procurat que Dal¨ª busqu¨¦s menys titulars sensacionalistes en la premsa i m¨¦s estudis prestigiosos sobre la seva obra. ¡°Jo considero m¨¦s important la meva personalitat que la meva obra¡±, li havia dit Dal¨ª, i l¡¯industrial d¡¯Ohio, conservador fins a la medul¡¤la, que ja el 1956 posse?a en la seva col¡¤lecci¨® 40 obres d¡¯ell, temia que les seves pallassades, els seus acad¨¨mics retrats de gent rica i els seus treballs publicitaris destru?ssin la valoraci¨® del seu art.
Angoixat per aquesta idea, va voler sermonejar Dal¨ª: ¡°Has d¡¯aprendre a separar les dues cares de Dal¨ª¡±, va replicar el pintor. ¡°La meva m¨¤ esquerra no sap qu¨¨ fa la meva m¨¤ dreta¡±. I li explicava que Miquel ?ngel havia dissenyat els uniformes de la Gu¨¤rdia Su?ssa, cortines i catifes del Vatic¨¤. ¡°Gr¨¤cies al que tu retreus¡±, va sentenciar l¡¯artista, ¡°puc viure com vull i pintar el que em dona la gana¡±.
El credo de Dal¨ª era molt simple: ¡°El valor d¡¯una obra d¡¯art ¨¦s un 99,9% opini¨®¡±. ¡°Veus aix¨°¡± ¡ªva cridar a l¡¯habitaci¨® de l¡¯hotel St. Regis agitant una escombreta per netejar v¨¤ters davant de la cara de l¡¯espaordit Morse¡ª ¡°quant diries que val? Si alg¨² n¡¯ofereix 100.000 d¨°lars, val 100.000 d¨°lars!¡±. Una vegada el va sentir dir, dirigint-se a Gala: ¡°T¡¯estimo com s¡¯estimen els diners¡±, potser la declaraci¨® d¡¯amor m¨¦s sincera que alguna vegada va sortir dels llavis de Dal¨ª.
¡°No t¡¯enganyis, no som els seus amics, nom¨¦s els seus clients¡±, va haver d¡¯alertar l¡¯Eleanor al seu marit el 1968, despr¨¦s de 25 anys d¡¯amistat. Una de les esbroncades m¨¦s humiliants que va rebre va ser quan Salvador Dal¨ª es va assabentar que havia escrit al joier argent¨ª Carlos Alemany per rebutjar una obra que considerava massa cara en relaci¨® amb el preu de mercat. ¡°El preu de Dal¨ª est¨¤ constantment a l¡¯al?a! Si ara no ¨¦s veritat, ho acabar¨¤ sent¡±, va comen?ar el reny el pintor amb el seu angl¨¨s rudimentari. ¡°?s necessari mantenir la llegenda que els preus de Dal¨ª s¨®n fant¨¤stics... La gent no sap ni jutja la qualitat. La gent nom¨¦s sap que si el preu ¨¦s molt alt, la pintura ¨¦s molt bona. Si el preu ¨¦s baix, la pintura no ¨¦s bona¡±. L¡¯esbroncada va fer efecte anys despr¨¦s, durant la subhasta deDescobriment d¡¯Am¨¨rica per Crist¨°fol Colom a la Parke-Bernet Gallery l¡¯11 de mar? de 1971.
Per primera vegada Morse va sucumbir a les s¨²pliques de Dal¨ª perqu¨¨ particip¨¦s en una operaci¨® destinada a fer pujar la cotitzaci¨® de la seva obra. El seu r¨¨cord es trobava en 83.000 d¨°lars i ara volia assolir els 100.000. Morse considerava que l¡¯obra valia com a m¨¤xim 65.000 i, sobreposant-se a les ll¨¤grimes de l¡¯Eleonor, va convenir amb l¡¯ajudant del pintor, el capit¨¤ Moore, que la compraria la Knoedler Gallery per mitj¨¤ d¡¯una antiga model de Dal¨ª, la Marion, amb la promesa que Moore li donaria 50.000 d¨°lars m¨¦s els beneficis de la revenda. La Marion, que portava a la seva bossa un xec de 106.000 d¨°lars, va comen?ar la licitaci¨® amb 15.000 d¨°lars, mentre un altre c¨°mplice la feia pujar.
Morse va assistir a la subhasta amb el cor encongit, ple de remordiments, sentint les mirades inquisitives del p¨²blic i dels altres marxants quan un altre quadre de Dal¨ª no va arribar als 17.000 d¨°lars. El New York Times va titular Pintura de Dal¨ª, 100.000$, un r¨¨cord. Dal¨ª li va dir que intentaria vendre-la al Govern espanyol per 300.000 d¨°lars, ¡°ara que S¨¢nchez Bella t¨¦ m¨¦s poder que abans [era ministre d¡¯Informaci¨®]¡°. Per¨° a Morse li agradava l¡¯obra i va decidir quedar-se-la, a canvi d¡¯una rebaixa en el preu d¡¯El concili ecum¨¨nic i El torero al¡¤lucinogen ¡°a fi de compensar l¡¯¨²s dels nostres diners per sustentar el mite Dal¨ª. Visca Dal¨ª!¡±.
A Morse l¡¯escandalitzaven els dobles contractes, la numeraci¨® de c¨°pies d¡¯obra impresa superior al tiratge declarat, la massiva firma de fulls en blanc abans d¡¯imprimir els gravats, la firma de facs¨ªmils com si fossin originals... o l¡¯embolic judicial quan la Christine, una de les seves ajudantes que havia esculpit un bust de Dante sota les consignes de Dal¨ª, va reclamar l¡¯obra com de la seva autoria.
EL CAVALL D¡¯ANDR? BRETON I ELS PIANOS FLOTANTS
Salvador Dal¨ª va fer moltes confid¨¨ncies al milionari Albert Reynolds Morse sobre les claus iconogr¨¤fiques d'alguns dels seus quadres. Un noi de cambreres d'un club del carrer d'Escudellers va ser el model per al Crist de El sant sopar, mentre que un altre del municipi giron¨ª de Cadaqu¨¦s va posar per a Dos adolescents. D'aquesta ¨²ltima obra va pintar els genitals dels personatges a Nova York, perqu¨¨, li va dir a Morse, "la duana no me l'hauria deixat passar...".
Una nit va portar el col¡¤leccionista nord-americ¨¤ a un concert al Palau de la M¨²sica catalana. "Veus a dalt a la dreta, aquella escultura de la columna?", li va preguntar. "?s el cavall de Breton". Es referia a la pintura de 1930 Guillaume Tell, en poder d'Andr¨¦ Breton, on apareix un cavall de coll allargat id¨¨ntic a l'esculpit per l'escultor Pablo Gargallo com a homenatge a les valqu¨ªries de Wagner, un quadre autobiogr¨¤fic sobre la seva relaci¨® castradora amb el seu pare. "Els meus pares m'hi van portar quan tenia 16 anys i en la meva imaginaci¨® van quedar fixades les seves escultures i la seva decoraci¨®. Va ser aqu¨ª", li va explicar el pintor, "on vaig imaginar per primera vegada els pianos flotants i els violoncels tous".
El Cadillac, envoltar-se de personatges c¨¨lebres o l¡¯explotaci¨® de la idea de la gent comuna que sol tenir del geni exc¨¨ntric i boig formaven part de la seva estrat¨¨gia publicit¨¤ria. Morse ho sabia, per¨° tamb¨¦ reconeixia que mai no va passar un moment d¡¯avorriment amb ell. Un dels seus secrets li va ser revelat quan Mia Farrow va entrar plorant desconsolada a l¡¯habitaci¨® de Dal¨ª al St. Regis. ¡°Qu¨¨ puc fer perqu¨¨ Frank Sinatra em faci cas?¡±. I Dal¨ª li va contestar molt seri¨®s: ¡°Posa¡¯t al mat¨ª cada sabata al peu contrari, a la nit patir¨¤s i ell veur¨¤ que pateixes i que ets diferent de les altres noies. Truca¡¯m cada dia i et donar¨¦ un consell perqu¨¨ facis cada vegada una cosa inesperada i llavors caur¨¤ rendit als teus peus¡±. Sorprendre ¨¦s el que feia Dal¨ª cada vegada que tenia p¨²blic i ell gaudia immensament a fer anar al seu aire una cort tan variada que gravitava hipnotitzada al seu voltant.
En una visita de tot el clan Dal¨ª a Par¨ªs, els Morse van xerrar amb Pierre Roum¨¦gu¨¨re, el psicoanalista amic de l¡¯artista que havia tractat i proporcionat cobertura psicoanal¨ªtica per a la fabulaci¨® del doble del germ¨¤ mort, desmentida per Gibson.
Roum¨¦gu¨¨re va parlar, sense cauteles, de la intimitat del seu pacient. Entre altres conjectures, va dir que la seva fixaci¨® escatol¨°gica podia deure¡¯s a quan va presenciar, impactat, com el seu pare, amb mal de diarrea, va defecar al bell mig de la pla?a de Figueres i va cridar tot el poble perqu¨¨ la contempl¨¦s. Morse va entendre que insinuava alguna inclinaci¨® a l¡¯incest i que el problema de Dal¨ª era la petitesa del seu penis i que aquest no pass¨¦s d¡¯un estat tumescent. ¡°No crec que tingu¨¦s m¨¦s d¡¯una dotzena de relacions amb Gala¡±, va dir. Les confid¨¨ncies van quedar interrompudes en apar¨¨ixer Dal¨ª.
Morse explica com va descobrir a l¡¯habitaci¨® de Dal¨ª del St. Regis una estranya m¨¤quina. ¡°?s una m¨¤quina per provocar ereccions. Funciona al buit¡±, li va dir el pintor, i al col¡¤leccionista li va quedar gravat el ¡°clang, clang¡±, que emetia la m¨¤quina quan Dal¨ª li va mostrar com funcionava. Un altre dia, sortint del cinema despr¨¦s de veure La notte, d¡¯Antonioni, el cineasta que m¨¦s admirava juntament amb Fellini, Reynolds Morse li va dir que no havia ent¨¨s qu¨¨ li passava al personatge encarnat per Marcello Mastroiani. ¡°Molt f¨¤cil¡±, li va dir Dal¨ª, ¡°no erecci¨®¡±.
Al llarg del diari, Morse enumera alguns dels amants que va tenir Gala amb el benepl¨¤cit de Dal¨ª. ¡°Qui dorm amb Gala ¨¦s el meu amic¡±, el va interrompre una vegada Dal¨ª quan criticava per motius econ¨°mics un membre del clan, i les seves crisis quan va t¨¦mer que Gala el podria abandonar per William Rothlein i despr¨¦s per Jeff Fenholt, a qui Morse anomena Jes¨²s pel seu paper a l¡¯¨°pera rock Jesus Christ Superstar,i a qui Andy Warhol va fotografiar amb la seva Polaroid al costat de Gala.
Quan Dal¨ª va integrar a la seva cort Amanda Lear encara no se sabia que ella era transg¨¨nere i tots dos jugaven amb la morbositat de l¡¯ambig¨¹itat. Durant un sopar, Morse va preguntar. ¡°L¡¯Amanda... ¨¦s un home o una dona?¡±. ¡°Jo l¡¯he vist nua¡±, va respondre el pintor, ¡°i et puc assegurar que no t¨¦ penis¡±. ¡°I vagina?¡±, va tornar a preguntar Morse. ¡°Vagina no ho s¨¦¡±, va dir Dal¨ª. I Gala, rabent i maliciosa, va intervenir: ¡°Per qu¨¨ no la cerques i la penetres i aix¨ª sortir¨¤s de dubtes?¡±.
El puritanisme conservador de Morse no li impedeix anotar amb tot detall els comentaris de Dal¨ª sobre temes sexuals, com la t¨¨cnica d¡¯utilitzar una palla, encendre¡¯n l¡¯extrem i portar la dona al cl¨ªmax just quan la humitat generada per l¡¯excitaci¨® apaga la flama. El relat d¡¯aquestes escenes posaven de mal humor Gala. ¡°A mi¡±, deia. ¡°no m¡¯agrada el sexe oral ni entenc la masturbaci¨® femenina¡±. Per¨° va ser Gala i no Dal¨ª, segons els dos van explicar a Morse, qui es va oposar que el 1958 es casessin per l¡¯Esgl¨¦sia a Nova York. Dal¨ª havia temut morir per un atac d¡¯apendicitis no detectat i el seu amic, l¡¯antic rector de Cadaqu¨¦s, Francesc Vil¨¤, el va conv¨¨ncer que era hora d¡¯un matrimoni religi¨®s. Dal¨ª es va imaginar una performance grandiosa a Nova York, per¨° Gala s¡¯hi va negar en rotund i va imposar un casament secret al santuari dels ?ngels, a prop de Girona.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.