Els premis Gaud¨ª arrenquen en un clima de precarietat del cinema catal¨¤
Un estudi sobre l'exhibici¨® cinematogr¨¤fica a Catalunya destaca que el nombre d'espectadors de pel¡¤l¨ªcules en catal¨¤ ha tocat fons amb un 2,13% el 2018
El panorama del cinema catal¨¤ ¨¦s desolador: nou de cada 10 municipis catalans no tenen una oferta cinematogr¨¤fica regular; dels 235 cinemes que hi havia a Catalunya el 2000 en quedaven 137 el 2018; la quota de pantalla de la producci¨® catalana (pel¡¤l¨ªcules amb participaci¨® catalana en la producci¨®, en la llengua que sigui) ha baixat fins al m¨ªnim hist¨°ric d'un 5,3% del total d'espectadors de cinema; el nombre d'espectadors de pel¡¤l¨ªcules en catal¨¤ ha tocat fons amb un 2,13%. S¨®n algunes de les dades que mostra l'Estudi sobre l'exhibici¨® cinematogr¨¤fica i l'acc¨¦s del p¨²blic a la producci¨® catalana, signat per l'investigador Francesc Vilallonga, de la Universitat Ramon Llull, per enc¨¤rrec de l'Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤?i que s'ha presentat a Barcelona aquest dimecres, dia en qu¨¨ arrenca la cursa pels premis Gaud¨ª, els guardons que lliura aquesta instituci¨®. Els gaireb¨¦ 500 acad¨¨mics comen?aran a votar aquest dijous entre les 59 pel¡¤l¨ªcules i els premis es lliuraran el 19 de gener en una gala a l'auditori del F¨°rum CCIB, a Barcelona.
"La soluci¨® a aquesta situaci¨® es troba en la voluntat pol¨ªtica de tenir un audiovisual normal. La pol¨ªtica de benestar oblida que la cultura ¨¦s la gran afavoridora de la llibertat de pensament", ha assenyalat Isona Passola, presidenta de l'Acad¨¨mia, que ha criticat que la Generalitat segueixi amb uns pressupostos prorrogats i ha recordat que la taxa de l'audiovisual, "lluitada i justa", va ser impugnada pel Tribunal Constitucional. La presidenta ha destacat que de les 14 pel¡¤l¨ªcules de ficci¨® en catal¨¤ que opten als Gaud¨ª "nom¨¦s tres passen d'un mili¨® d'euros de pressupost".
L'estudi realitzat per Vilallonga t¨¦ una part quantitativa i una altra de qualitativa, amb les reflexions de 10 agents professionals del sector del cinema, i destaca que la situaci¨® "respon, principalment, a la crisi digital del sector, a la fragmentaci¨® de p¨²blic entre altres finestres d'exhibici¨® i al desequilibri territorial de l'oferta". El 67% de les pantalles actives s¨®n a Barcelona i voltants, mentre que hi ha comarques (com el Pallars Sobir¨¤, el Pla de l'Estany o l'Alta Ribagor?a) que no tenen cap cinema actiu.
La producci¨® catalana respecte del total estatal, que havia arribat a ser de gaireb¨¦ la meitat (48%) el 2010, ha baixat fins al 30%. "En realitat, aquesta producci¨® s'ha mantingut estable", ha explicat Vilallonga, "el que passa ¨¦s que l'espanyola s'ha disparat: s'han produ?t 266 pel¡¤l¨ªcules, gaireb¨¦ tantes com a Fran?a, on el finan?ament ¨¦s 15 vegades superior". Passola ha explicat que molts professionals catalans "emigren" a Madrid a causa dels "pressupostos mis¨¨rrims" catalans, que no permeten un cinema competitiu i aix¨° fa que els professionals es moguin "en una precarietat enorme".
Pel que fa al cinema en catal¨¤, Vilallonga ha argumentat que "hi ha la percepci¨® que produir en catal¨¤ resta competitivitat". El nombre de pel¡¤l¨ªcules rodades en catal¨¤, que el 2013 representava un ter? del total, el 2018 ha estat d'un 22% perqu¨¨ ha pujat significativament el nombre de pel¡¤l¨ªcules amb producci¨® catalana que trien el castell¨¤ o l'angl¨¨s com a llengua original. "En moltes d'aquestes pel¡¤l¨ªcules, la participaci¨® catalana en la producci¨®, sovint, ¨¦s molt baixa", ha apuntat la directora de l'Acad¨¨mia, Laia Aubia. Passola ha defensat que "hi ha voluntat de rodar en catal¨¤", per¨° que "el problema ¨¦s l'enfonsament del finan?ament catal¨¤ i la desaparici¨® de les ajudes estatals per rodar en lleng¨¹es cooficials".
Malgrat la disminuci¨® del nombre de sales, en els cinc ¨²ltims anys els cinemes catalans han recuperat un 17% d'espectadors: despr¨¦s de forts descensos entre el 2003 i el 2013, el 2018 el nombre d'espectadors es va apropar als 20 milions, un ter? dels quals es troben a la demarcaci¨® de Barcelona. Una altra dada positiva de l'estudi ¨¦s que Catalunya ¨¦s el tercer territori de la Uni¨® Europea en assist¨¨ncia a sales de cinema, amb una mitjana de 2,58 entrades per habitant i any (a Espanya ¨¦s de 2,14). "?s una xifra molt alta, nom¨¦s superada per Irlanda (3,35), Fran?a (3,11) i Est¨°nia (2,67)", ha subratllat Vilallonga.
El 36% de les pel¡¤l¨ªcules dels Gaud¨ª estan dirigides per dones
59 produccions participaran en els XII Premis Gaud¨ª de l'Acad¨¨mia de Cinema Catal¨¤ el 19 de gener, de les quals hi ha 53 produccions catalanes i sis europees, segons ha informat la directora de l'acad¨¨mia, Laia Aubia. Destaca el fet que 22 d'aquestes produccions estan dirigides o codirigides per dones, una xifra que es mant¨¦ respecte a edicions anteriors. De les 53 produccions catalanes inscrites (sis s¨®n europees), 23 tenen el catal¨¤ com a llengua original majorit¨¤ria. Entre les candidates hi ha 35 llargmetratges de ficci¨®, 10 documentals, quatre pel¡¤l¨ªcules per a televisi¨® i 10 curtmetratges.
Els 470 acad¨¨mics comen?aran a votar aquest dijous, el 5 de desembre es coneixeran les nominades i el lliurament dels guardons ser¨¤ el 20 de gener. La gala la produir¨¤ Dagoll Dagom, la dirigir¨¤ Jordi Prat i Coll, multipremiat per la seva adaptaci¨® de l'obra de teatre Els Jocs Florals de Canprosa, de Santiago Rusi?ol, i la presentar¨¤ l'actriu Anna Moliner, que tamb¨¦ va participar en aquest muntatge.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.