Fusi¨® d¡¯amor, gelosia, passi¨® i tra?ci¨® al Liceu
Les ¨°peres ¡®Cavalleria rusticana¡¯ i ¡®Pagliacci¡¯ es representen entrella?ades al coliseu barcelon¨ª en un muntatge premiat
Les ¨°peres Cavalleria rusticana, de Pietro Mascagni, i Pagliacci, de Ruggero Leoncavallo, tradicionalment es programen de manera conjunta. Les dues s¨®n clares representants del verisme, la translaci¨® en l'¨°pera del realisme. Totes dues obres reflecteixen hist¨°ries d'amors, tra?cions, passions al sud d'It¨¤lia. La novetat del muntatge dels dos t¨ªtols que es veuran al Liceu barcelon¨ª, de dijous vinent al 22 de desembre, ¨¦s que es representen de manera fusionada sota la direcci¨® de Damiano Michieletto, amb una posada en escena que ha estat reconeguda amb el premi Laurence Olivier al millor espectacle oper¨ªstic i que va obtenir aix¨ª mateix un rotund ¨¨xit a la Royal Opera House de Londres. I amb el tenor Roberto Alagna, que torna al Liceu despr¨¦s de sis anys, als papers protagonistes dels dos t¨ªtols. Tot un repte.
S¨®n ¨°peres amb llibrets que tracten hist¨°ries universals. ¡°S¨®n senzilles i populars i arriben de manera immediata a la gent, aqu¨ª rau el seu triomf; quan vaig afrontar el muntatge, les vaig concebre com dues hist¨°ries successives, es podria dir que acoblades. Per aix¨° les vaig connectar i des del principi de Cavalleria... es podran recon¨¨ixer personatges de Pagliacci, per exemple¡±, va explicar Michieletto en la presentaci¨® de les funcions. ¡°?s una mica arriscat, per¨° he intentat crear un ¨²nic m¨®n petit en el qual es transmet la hist¨°ria d'una manera clara¡±. I amb moments per a tot, des d'instants ¨ªntims a altres amb seq¨¹¨¨ncies grandioses, amb molts personatges en escena. El director musical ¨¦s Henrik N¨¢n¨¢si al capdavant de dues obres amb duets i ¨¤ries espl¨¨ndides. Dues ¨°peres que s¡¯interpretaran amb el cor del Liceu ampliat fins a 85 veus i amb el conjunt Veus-Cor infantil Amics de la Uni¨®. Unes representacions que tindran reconegudes veus veristes, ja que a Alagna, s'hi afegeixen la soprano Aleksandra Kurzak, Marcelo ?lvarez i Elena Pankratova, que debuta al Liceu.
L'¨¨poca de les hist¨°ries de totes dues ¨°peres, de finals del segle XIX, es trasllada a les ¨²ltimes d¨¨cades del segle passat i aborden els sentiments d'amor, gelosia, tra?cions i mort des d'un punt de vista indubtablement masclista. Cavalleria... ¨¦s una trama d'infidelitats impregnada de moral religiosa que acaba en duel. Pagliacci recull l'ambient d'una companyia de pallassos que va pels pobles d'It¨¤lia i en la qual les infidelitats i la gelosia acabaran en mort en el marc del mateix espectacle de la companyia.
Domini sobre les dones
Alagna encarna els papers de Turiddu, a Cavalleria..., i Canio, a Pagliacci. En el primer, representa l'home d¨¨bil que enganya la seva dona i que acaba desafiat a duel (mor) i com a Canio, ¨¦s el marit gel¨®s que acaba matant (la seva dona i el seu amant). Crims provocats per una passi¨® incontrolable i per un afany de domini sobre la dona m¨¦s incontrolable encara. ¡°En el fons, els dos s¨®n dos pobres homes amb una gran humanitat a qui els passen coses no gaire allunyades de les que poden passar a molts matrimonis¡±, argumentava Alagna sobre els seus dos personatges, que l¡¯obliguen a estar en escena de forma continuada i a dosificar les forces per poder arribar b¨¦ al final,¡± aclaria. La curiositat d'aquestes funcions ¨¦s que Alagna (com a Canio a Pagliacci) mata Nedda, rol que interpreta la soprano Kurzak, la seva dona en la vida real i que no estava gens d'acord amb les reflexions d'Alagna sobre un marit que, mort de gelosia, acaba matant la seva esposa: ¡°A veure si he de vigilar¡±, ironitzava la soprano polonesa.
M¨¦s m¨²sica de cambra
El Liceu va iniciar la temporada passada un cicle de m¨²sica de cambra de formacions sorgides dins de la seva Orquestra Simf¨°nica. Concerts de proximitat d'agrupacions d'instruments al Foyer del teatre de la Rambla per tenir una experi¨¨ncia musical diferent a la del format de l'¨°pera. Joan Pons, director de l'orquestra, defensa que les formacions de cambra creen sinergies especials entre els m¨²sics, de les quals s'acaba beneficiant l'orquestra per complet.
La iniciativa va tenir ¨¨xit i per a aquesta temporada es programaran set concerts al Foyer i tres m¨¦s al Museu Mar¨ªtim de Barcelona per visibilitzar formacions musicals sorgides dins de la mateixa orquestra. Un projecte que tindr¨¤ dones compositores com a part destacada del cicle. Els concerts es realitzaran entre el 4 de febrer i el 7 de juliol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.