¡®Ultim¨ªssima¡¯ oportunitat el 2020 per al sector audiovisual catal¨¤
Les mirades del sector, que ha tocat fons, estan posades en l'aprovaci¨® dels pressupostos de la Generalitat per al 2020
La cultura, com la resta de sectors, confia que aquest any s¨ª, que aquest any s'aprovin els Pressupostos de la Generalitat. Per¨° a difer¨¨ncia d'altres gremis, l'audiovisual alerta que ja gaireb¨¦ no queden oportunitats. Les productores acusen el Govern d'inoper¨¤ncia i de ¡°mirar cap a una altra banda¡± en un moment de m¨¤xima esplendor. L'Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC), de la Generalitat demana paci¨¨ncia en espera de pactar uns comptes que dotarien el sector de 16 milions d'euros m¨¦s. Els Premis Gaud¨ª, aquest dimenge a la nit, seran un reflex de la reivindicaci¨® del cinema catal¨¤.
La producci¨® catalana respecte del total de l'espanyola, que havia arribat a ser de gaireb¨¦ la meitat (48%) el 2010, no supera ara el 30%. La quota de pantalla de la producci¨® catalana va baixar el 2018 fins al m¨ªnim hist¨°ric d'un 5,3% del total d'espectadors de cinema. A m¨¦s a m¨¦s, la falta de pressupost de la Generalitat ¡ªs¨®n tres anys sense comptes aprovats¡ª comporta la reducci¨® a l¨ªmits desconeguts de la producci¨® de TV3, el principal motor del sector audiovisual a Catalunya, i la fuga d'empreses cap a Madrid o a l'estranger.
¡°Estem en un moment clau al m¨®n de l'audiovisual¡±, diu Isona Passola, productora i presidenta de l'Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤, ¡°i el Govern ha dimitit de tot aix¨°. No ho entenc, s'ha retirat en el moment m¨¦s important¡±. ?s una queixa que comparteixen molts productors catalans. Raimon Masllorens, president de PROA (Productors Audiovisuals Federats), tamb¨¦ considera que des de la Generalitat no responen: ¡°Est¨¤ canviant el sector d'una manera brutal i el Govern catal¨¤ mira cap a una altra banda. T¨¦ molts problemes, ho s¨¦, i tampoc no t¨¦ totes les compet¨¨ncies per fer el que voldr¨ªem, per¨° igualment ha de governar. Soc dur, per¨° ¨¦s que se'ns acaba la paci¨¨ncia¡±. El productor Sergi Casamitjana, director de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), creu que l'Administraci¨® vacil¡¤la: ¡°Si vost¨¨ vol cinema catal¨¤ o en catal¨¤, el dota als pressupostos. En el moment en qu¨¨ deixa de donar diners, est¨¤ traspassant el problema i culpant les empreses de comunicaci¨® de no posar diners per al cinema¡±.
El Govern es defensa. ¡°El primer que podem fer, i de fet ja ho estem fent, ¨¦s treballar per tenir uns pressupostos aprovats aquest any, en els quals s'inclou una aportaci¨® de 16 milions d'euros¡±, diu Miquel Curanta, director de l'ICEC. Seria l'equivalent al que es va deixar d'ingressar quan, el 2017, el Tribunal Constitucional va tombar la taxa de l'audiovisual, que gravava les empreses de telecomunicacions amb 0,25 euros per connexi¨®, mesura amb qu¨¨ es pretenia recaptar prop de 20 milions d'euros a l'any. ¡°Si fins al 2017 la situaci¨® era m¨ªnimament sostenible, des d'aleshores la situaci¨® ¨¦s molt dura¡±, reconeix Curanta. ¡°Aquest 2020 ens hem de posar al dia i aquests recursos permetran dotar m¨¦s b¨¦ les l¨ªnies de suport al sector audiovisual, reduir el que hem anat arrossegant d'aquests anys de m¨¦s precarietat i recuperar una capacitat d'inversi¨® molt potent¡±.
¡°Crec que pol¨ªticament cal fer un esfor? parlamentari per conv¨¨ncer els partits governants per aconseguir, per exemple, una desgravaci¨® fiscal¡±, proposa Masllorens. ¡°Hem rodat a Pamplona Te quiero, imb¨¦cil, perqu¨¨ aqu¨ª la desgravaci¨® ¨¦s del 18%, mentre que a Navarra ¨¦s del 30-35%. Igual que a les Can¨¤ries. Fa anys ning¨² no feia pel¡¤l¨ªcules a les Can¨¤ries, ara, es dediquen al cinema tant com al turisme¡±.
TV3 ¨¦s l'altra pedra a la sabata del sector. ¡°El Govern va retirar una partida que servia per fer animaci¨®, ficci¨®, documental... quan l'audiovisual prenia m¨¦s protagonisme. Els nostres adolescents, des de Merl¨ª, no tenen s¨¨ries pr¨°pies. ?s urgent destinar una partida per garantir la producci¨® de TV3¡±, clama Passola. Miquel Curanta adverteix que els ajuts no van destinats als programes concrets. ¡°S¨ª que hi ha una relaci¨® molt clara sobre projectes que tant TV3 com nosaltres considerem estrat¨¨gics. Per¨° ¨¦s TV3 qui decideix en qu¨¨ inverteix el pressupost¡±, diu.
En espera d'un moviment per part del Govern, en els ¨²ltims anys molts productors han anat a treballar fora de Catalunya. ¡°Netflix, HBO, Amazon, Disney... les grans plataformes s'han instal¡¤lat a Madrid¡±, es queixa Masllorens, ¡°perqu¨¨ fa l'efecte que no els ho posen f¨¤cil perqu¨¨ tamb¨¦ s'instal¡¤lin a Catalunya¡±. Passola parla de desbandada: ¡°La fuga de talents catalans a Madrid ¨¦s brutal¡±, diu. ¡°Barcelona com a centre de producci¨® ja no pinta res, pr¨¤cticament.¡± Des de l'ICEC, Curanta assegura que hi estan treballant: ¡°Estem treballant quines opcions hi ha [per atreure les grans plataformes], per aix¨° no puc donar ara m¨¦s informaci¨®¡±, s'excusa.
Tres grans favorites als Premis Gaud¨ª
La hija de un ladr¨®n, de Bel¨¦n Funes; Els dies que vindran, de Carlos Marqu¨¨s-Marcet, i La innoc¨¨ncia, de Luc¨ªa Alemany s¨®n les tres pel¡¤l¨ªcules amb m¨¦s nominacions per als XII Premis Gaud¨ª, que es lliuren aquest diumenge a la nit en l'Auditori del F¨°rum, a Barcelona, en una gala produ?da per Dagoll Dagom. La quarta m¨¦s nominada ¨¦s Dolor y Gloria, de Pedro Almod¨®var. A Millor pel¡¤l¨ªcula en catal¨¤ opten 7 raons per fugir , Els dies que vindran, El viatge de la Marta (Staff Only) i La innoc¨¨ncia. A millor pel¡¤l¨ªcula de parla no catalana estan nominades El hoyo, La hija de un ladr¨®n, Libert¨¦ i Ojos negros.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.