Tota la traject¨°ria de Joan Mir¨® en una sala
Antoni Llena recull a la fundaci¨® dibuixos de l¡¯artista que s¡¯exposen poc
La visi¨® ¨¦s impactant. Cent cinquanta dibuixos de Joan Mir¨® de totes les dimensions i formes omplen les parets de la gran sala que dona inici a la visita de la col¡¤lecci¨® permanent de la Fundaci¨® Mir¨®. Malgrat l¡¯aglomeraci¨®, la sensaci¨® no ¨¦s en absolut aclaparadora, al contrari sembla que del conjunt de dibuixos sorgeixi una altra obra, poderosa i tentacular, que submergeix el visitant en l¡¯univers Mir¨®. Potser sigui aquesta la difer¨¨ncia entre el projecte d¡¯un comissari i una exposici¨® concebuda per un artista, en aquest cas Antoni Llena (Barcelona, 1942), encarregat per la Fundaci¨® Mir¨® de dur a terme la primera d¡¯una s¨¨rie d¡¯intervencions per activar la col¡¤lecci¨® permanent a partir dels fons de l¡¯arxiu.
Llena va optar per treballar amb els 8.000 dibuixos que omplen tota la traject¨°ria art¨ªstica i vital de Mir¨® i que per la seva fragilitat s¡¯exposen molt rarament. ¡°Com a artista em puc permetre caminar en un terreny rellisc¨®s, obviant els discursos constru?ts sobre bastides ideol¨°giques i triant les obres a partir d¡¯un impuls emocional¡±, va explicar l'artista en la presentaci¨® de Mir¨®: Constel¡¤laci¨® Antoni Llena, que estar¨¤ instal¡¤lada fins al 7 de juny. Duta a terme amb la complicitat de Teresa Montaner, responsable de l¡¯arxiu de la Fundaci¨®, la mostra ha estat concebuda com una constel¡¤laci¨®, ¡°o una teranyina que t¡¯atrapa encara que no la vegis¡±, puntualitza Llena. La seva selecci¨® inclou obres de tot tipus sobre paper: dibuixos d¡¯aprenentatge, alguns autoretrats, esbossos de peces que mai no es van arribar a fer (segons Llena, les m¨¦s iconocl¨¤stiques) o que s¡¯han perdut, apunts gr¨¤fics, gargots aparentment inconscients, esbossos de vestuari per a espectacles de dansa i teatre i, per descomptat, dibuixos preparatoris d¡¯obres c¨¨lebres. ?s el cas de la Ballarina espanyola, que va pert¨¤nyer a Andr¨¦ Breton i ara es conserva al Museu Reina Sof¨ªa de Madrid, o del Cap de pag¨¨s catal¨¤, una s¨¨rie que Mir¨® va fer el 1925 com a resposta a la il¡¤legalitzaci¨® del catal¨¤ per part de Primo de Rivera, o de l¡¯ic¨°nic tr¨ªptic Blau, que forma part de la col¡¤lecci¨® del Centre Pompidou de Par¨ªs.
De vegades les refer¨¨ncies s¨®n molt evidents i altres m¨¦s dif¨ªcils d¡¯identificar, per¨° cada obra t¨¦ una hist¨°ria: per exemple, els sis dibuixos diminuts fets sobre els fulls d¡¯una vella llibreta esquin?ada, dels quals van sorgir les il¡¤lustracions del llibre de Lise Hirtz, Il ¨¦tait une petite pie, un dels m¨¦s cobejats de Mir¨®. ¡°Ara ¨¦s pr¨¤cticament impossible de trobar¡±, assegura Llena, la selecci¨® del qual ofereix un recorregut per tota la traject¨°ria de Mir¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.