Emma Vilarasau: ¡°Tinc el personatge al purgatori¡±
L'actriu, que havia d'estrenar ¡®Eva contra Eva¡¯ aquesta setmana, posa en quarantena la seva criatura teatral


Qu¨¨ fas amb el personatge que has anat construint minuciosament durant setmanes i mesos quan no el pots deixar sortir i viure l'exist¨¨ncia esc¨¨nica per a la qual ha estat creat? Com convius amb aquesta situaci¨®? Vet aqu¨ª un problema que no van resoldre Stanislavski i el seu m¨¨tode. Emma Vilarasau (Sant Cugat, 1959), una de les nostres millors i m¨¦s reconegudes actrius, afronta la situaci¨® de manera especialment sobrevinguda perqu¨¨ havia d'estrenar aquesta mateixa setmana al Romea Eva contra Eva, una obra de Pau Mir¨®, en la qual encarna una de les dues protagonistes (l'altra ¨¦s Nausicaa Bonnin). L'espectacle, un dels m¨¦s esperats de la temporada i que dirigeix S¨ªlvia Munt, ha quedat ajornat sense data a causa de la crisi del coronavirus.
Inspirada, encara que amb girs inesperats, en Tot sobre Eva, la famosa pel¡¤l¨ªcula de Joseph Mankiewicz sobre una actriu madura que veu la seva carrera amena?ada per una jove i ambiciosa aspirant, Eva contra Eva t¨¦ un repartiment magn¨ªfic, ja que, a m¨¦s de les dues protagonistes, hi figuren Andreu Benito, Eduard Farelo i Marissa Josa. El personatge de Vilarasau ¨¦s una celebrada actriu catalana, tot i que no se'n diu el nom (fins a una sorpresa al final), que ja ha entrat en la seixantena i no vol que la deixin de banda perqu¨¨ se sent en el seu millor moment vital i professional. Aquesta dona forta i lluitadora, intel¡¤ligent i l¨²cida, sense p¨¨ls a la llengua, inspirada en el personatge que interpretava Bette Davis a la pel¡¤l¨ªcula (basada en un conte de Mary Orr), ¨¦s la que lluita per viure en escena i amb la qual ha de bregar Emma Vilarasau durant aquests dies de confinament.
¡°?s com si fos al purgatori¡±, explica telef¨°nicament Vilarasau. ¡°Quan assages i prepares un paper t'impregnes del personatge, per¨° ara encara no ¨¦s enlloc, ha quedat en aquest espai indefinible, a punt per¨° sense estrenar. Com un coitus interruptus¡±. L'actriu assenyala que no li havia passat mai una cosa aix¨ª. ¡°Havia assajat al juliol, fet vacances a l'agost i altre cop a assajar al setembre una setmana per estrenar a continuaci¨®, per¨° all¨°, que es feia habitualment al Teatre Lliure, era molt diferent. Tenies una data d'estrena, no hi havia incertesa, i aprofitaves la pausa per deixar reposar, assimilar el personatge i posar les coses al seu lloc. El personatge madurava. Per¨° aqu¨ª ser¨¤ m¨¦s d'un mes, i aix¨° si finalment arribem a estrenar. Realment, no s¨¦ com es fa¡±.
Eva contra Eva s'havia d'estrenar el 20 de mar? i representar-se fins al 25 de maig, per¨° s'ha susp¨¨s sine die. ¡°?s una situaci¨® molt estranya, ho parlava l'altre dia amb la S¨ªlvia. Vam fer algunes funcions, una desena, bolos, amb molta dist¨¤ncia. La funci¨® estava molt tendra encara, perdies coses i les recuperaves. Esper¨¤vem a entrar al Romea, cinc dies abans de l'estrena, per assentar-ho tot i consolidar. Jo soc de la teoria que la funci¨® l'acaba en realitat el p¨²blic 15 dies despr¨¦s de l'estrena, llavors ¨¦s el que ha de ser. Ara l'espectacle ¨¦s en un lloc, o m¨¦s aviat un no-lloc, indefinit, no acabat¡±.
L'actriu afirma que ¨¦s ¡°una inc¨°gnita¡± qu¨¨ passar¨¤ amb l'espectacle. ¡°A veure com est¨¤ quan el tornem a fer, aix¨° si es torna a fer¡.¡±, diu sense gaire convenciment. Es parla de repescar-lo per al festival Grec. ¡°Ja veurem tamb¨¦ si el Grec s'acaba fent, a veure si no se susp¨¨n tamb¨¦¡±. Podria entrar en la prolongaci¨® que s'ha proposat durant el mes d'agost. ¡°L'any passat vam fer dues setmanes d'agost amb Casa de nines, 20 anys despr¨¦s, tamb¨¦ amb la S¨ªlvia, vam allargar les funcions del Grec, i va baixar molt el p¨²blic; l'agost no ¨¦s un bon mes per al teatre, i encara menys aquest any: despr¨¦s del confinament la gent anir¨¤ a la platja i a la muntanya, no voldran tancar-se en una sala¡±. A m¨¦s, la funci¨® juga contra rellotge perqu¨¨, per q¨¹estions personals, Nausicaa Bonnin pot ser que no estigui disponible si el par¨¨ntesi s'allarga.
Aix¨ª que Vilarasau es troba en aquesta mena de cru?lla, als llimbs, amb el personatge aparcat. Continua assajant, el treu a passejar com si digu¨¦ssim? ¡°No, no en faig res, tot el que facis ara se'n va en orris. Est¨¤ aparcat fins que tornem a posar-nos a assajar per estrenar, si ho fem. Ja veurem¡±.
Ara, apunta Vilarasau, ¡°hi ha altres coses¡±. ¡°Sempre he anat corrent, i de sobte no hi ha pressa. No haig d'anar enlloc. Puc cuinar sense riures, llegir sense horaris¡±. Explica que viu en una planta baixa amb una petita sortida, cosa que fa la situaci¨® m¨¦s suportable. Surt de casa cada tres dies per ajudar la seva mare, en situaci¨® de depend¨¨ncia. L'actriu est¨¤ confinada amb el seu marit, l'actor Jordi Bosch, i un dels seus fills, el petit, el Marc, de 25 anys. ¡°Tamb¨¦ ¨¦s actor, treballava a Just¨ªcia, de Guillem Clua, al Teatre Nacional, i es va suspendre al cap de dues setmanes. Ells seran els grans afectats del sector, les joves generacions. Per als qui fa anys que treballem en aix¨° ¨¦s un par¨¨ntesi, pesat i molest, i trist, per¨° per als qui acaben d'arrencar ¨¦s molt pitjor¡±. El seu fill gran, el Jordi, de 28 anys, m¨²sic, ¨¦s a Londres, amb el que suposa per a una mare la incertesa de la dist¨¤ncia ¡°i un sistema sanitari molt menys inclusiu que el nostre¡±.
L'actriu reflexiona que vivim una situaci¨® com de ci¨¨ncia-ficci¨®. ¡°Amb els carrers buits o quan et venen a buscar la iaia malalta sanitaris vestits com si fossin bussejadors, com a E. T., i no la pots acompanyar¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
