Pepe Serra: ¡°No feia falta un virus perqu¨¨ ens pos¨¦ssim a pensar¡±
El director del MNAC confia en l'actiu de la col¡¤lecci¨® del seu museu despr¨¦s de la reobertura i assegura que la pand¨¨mia ha accelerat el debat necessari sobre el canvi de model d'aquests equipaments


El director del Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra (Barcelona, 1969), est¨¤, com tothom, confinat a casa. I encara que resulta dif¨ªcil imaginar aquest home hiperactiu tancat entre quatre parets, assegura que no t¨¦ temps d¡¯avorrir-se. ¡°Passo m¨¦s temps reunit que mai¡±, explica a l¡¯altra banda del tel¨¨fon, despr¨¦s de participar en una videoconfer¨¨ncia amb 12 persones. La tecnologia li permet estar en contacte amb el seu equip i gestionar el tancament del principal museu catal¨¤ i, sobretot, preparar la seva reobertura quan la desescalada del confinament ho permeti.
¡°Hem buidat el calendari, com si no hi hagu¨¦s res. S¡¯ha fet una llista d¡¯exposicions, seminaris i activitats, amb els costos associats i s¡¯ha calculat un escenari econ¨°mic en qu¨¨ es quantifiquen els recursos que s¡¯estan perdent, per patrocini, lloguer i vendes a la botiga i el restaurant, perqu¨¨ en el moment en qu¨¨ hi hagi un calendari, encara que jo no s¨¦ si vindr¨¤ p¨²blic ni d¡¯on, tornarem a fer la llista per veure qu¨¨ es pot fer i qu¨¨ no¡±, explica Serra, que deixa clar que el primer ¡°¨¦s l'estructura, l'equip del museu, la vigil¨¤ncia i conservaci¨® del patrimoni, i si queden diners, ja farem alguna cosa¡±.
Dos dies abans de tancar les portes, el museu va inaugurar Son, una intervenci¨® de l¡¯artista Oriol Vilapuig sobre el rom¨¤nic de la Vall d¡¯?neu, que gaireb¨¦ ning¨² no va poder veure. I el 15 de maig s¡¯inaugurava una gran mostra sobre Isidre Nonell. ¡°La nostra intenci¨® ¨¦s prorrogar Son i moure Nonell a la tardor. ?s l¡¯¨²nica soluci¨® que tenim. Nonell pot funcionar b¨¦ a la tardor i per Nadal, i com que el p¨²blic ser¨¤ m¨¦s local que no pas turista, hi encaixa millor¡±. Tamb¨¦ assegura que hi haur¨¤ exposicions que no sap si es podran fer, com la de la capella Herrera de Carracci, prevista per a finals d¡¯octubre. ¡°Estem parlant amb el Prado, que l¨°gicament haur¨¤ de retardar-la, i veurem si el 21 disposem de calendari per programar-la¡±.
¡°Estic mentalitzat que ser¨¤ molt si puc obrir i fer petites coses¡±
Serra assegura que des de la Conselleria de Cultura els han assegurat que recompondran el pressupost, per¨° valora positivament que se¡¯ls hagi garantit l¡¯aportaci¨® prevista per a aquest any. ¡°Per aix¨°, entre el que deixarem de fer i el que estalviarem, es pot salvar la temporada¡±. I r¨¤pidament afegeix: ¡°Per¨° tot s¨®n conjectures, perqu¨¨ potser al juliol l'economia diu que no hi ha diners, una cosa que entenc, perqu¨¨ hi ha coses m¨¦s urgents, com poder comprar menjar o pagar el lloguer¡±, per aix¨° assegura que est¨¤ ¡°mentalitzat que ser¨¤ molt si el museu pot obrir i fer petites activitats amb la col¡¤lecci¨®, que ¨¦s un actiu enorme¡±.

Per aix¨°, el director creu que ¡°el 2020 ser¨¤ un any de transici¨®, en qu¨¨ des del museu hem d'aconseguir que se'ns vegi com un lloc amable, un lloc de coneixement, per¨° tamb¨¦ d¡¯afecte i d¡¯emocions¡±. I una cosa en qu¨¨ Serra ha insistit sempre: ¡°Que el museu ha de ser un lloc recurrent, on pots anar repetidament perqu¨¨ hi passen coses i no tant un lloc on es pot veure un projecte, que val una milionada, per¨° que dura nom¨¦s tres mesos i que, si no hi vas corrents, te¡¯l pots perdre¡±.
¡°T¨¦ sentit que milers d¡¯obres faci 50 anys que van d¡¯una exposici¨® a una altra?¡±
En aquest sentit, Serra recorda una frase que circula per les xarxes aquests dies: ¡°No hem de tornar a la normalitat, perqu¨¨ la normalitat era el problema¡±, per assegurar que ¡°el model ha de canviar. No pot ser, per exemple, que la Fundaci¨® Mir¨® s¡¯autofinanci gaireb¨¦ un 80%, perqu¨¨ a la que es mogui el turisme, un centre fonamental per a la ciutat, que t¨¦ car¨¤cter de servei p¨²blic, amb una missi¨® social i educativa, no podr¨¤ fer-la, perqu¨¨ dep¨¨n de la taquilla. Est¨¤ mal muntat¡±.

I insisteix: ¡°Fa temps que dic que a un museu com el MNAC o com el Prado, amb tantes missions p¨²bliques a c¨¤rrec, no se li pot demanar m¨¦s d¡¯un ter? d¡¯autofinan?ament. Les altres coses s¨®n servei p¨²blic. Que les administracions li exigeixin, l¡¯avalu?n; per¨° la infraestructura l¡¯ha de pagar l¡¯Administraci¨®. I si el cost est¨¤ garantit, el que el museu guanya ho pot convertir en programa, exposicions i activitats. Tal com est¨¤ muntat ara ¨¦s una perversi¨®¡±. ¡°Nosaltres ens autofinancem entre un 34% i un 37%. Tampoc no hem pogut m¨¦s, per¨° sempre he defensat que no s¡¯havien de superar aquestes xifres. No ¨¦s la nostra missi¨®. Guardar 300.000 obres d¡¯art en perfecte estat i que es puguin consultar, ¨¦s un cost del pa¨ªs. Aix¨° no es pot avaluar en cost de rendiment econ¨°mic. Que es millori la botiga i el restaurant, per¨° el servei educatiu, social i d¡¯acc¨¦s a la cultura que presta el museu ¨¦s impagable.
I repeteix una cosa que ja se li ha sentit dir abans: ¡°Un museu ha de ser gratis, com ho s¨®n les biblioteques. Si la col¡¤lecci¨® ¨¦s p¨²blica, siguin llibres o quadres, entrar ha de ser gratis. Despr¨¦s, si es fa una mostra de Dal¨ª i val 15 euros, es busca la manera de tenir preus populars per a sectors desfavorits¡±.
Per aix¨°, est¨¤ conven?ut que quan la crisi sanit¨¤ria se superi caldr¨¤ abordar tots aquests temes. ¡°Crec que la pand¨¨mia accelerar¨¤ els processos, per¨° no feia falta un virus perqu¨¨ ens pos¨¦ssim a pensar. El que passa ¨¦s que costa molt introduir-los, perqu¨¨ envia una visi¨® economicista, no de pol¨ªtica cultural¡±.
?s categ¨°ric quan assegura: ¡°A partir d¡¯ara els museus no es podran visitar com sempre, almenys durant molt de temps¡±. I apunta tamb¨¦ a un tema mediambiental: ¡°Ja hi havia un debat sobre si t¨¦ sentit tenir en l¡¯¨¤mbit europeu uns milers d'obres que fa 50 anys que van amunt i avall amb avi¨®, sense parar, d¡¯exposici¨® en exposici¨®. Els museus han de ser una altra cosa. Cal intensificar el treball amb els artistes, la proximitat i la recerca¡±.
I recorda el seu col¡¤lega Miguel Zugaza, director del Belles Arts de Bilbao, que deia, quan ho era del Prado: ¡°Jo no participar¨¦ en una cursa esbojarrada per veure qui atreu m¨¦s gent, perqu¨¨ no m'interessa'. Jo hi estic d¡¯acord, si el debat ¨¦s aquest, benvingut sigui¡±.
Reconeix que, entre les coses que cal millorar, hi ha la comunicaci¨® amb els visitants: ¡°Hem d¡¯explicar millor el museu. Sense banalitzar-lo, hem d¡¯obrir-nos a tothom; abandonant el llenguatge culturalista¡±. Tamb¨¦, potenciar la pres¨¨ncia a les xarxes, que aquests dies de confinament han esdevingut vitals. ¡°Les visites presencials i virtuals no s¨®n excloents. Tot el que s¡¯est¨¤ fent per veure el museu des de casa aquests dies quedar¨¤ al nostre web per sempre¡±.
Com a tots els gestors, a Serra el preocupa la falta de recursos per a la cultura. ¡°No ¨¦s normal que estiguem en el 0,8% o l¡¯1 %, tan lluny de pa?sos ve?ns. En un pa¨ªs normal tenir la cultura sota m¨ªnims no ¨¦s un bon senyal¡±. Per aix¨°, defensa ¡°un debat p¨²blic amb calma, en qu¨¨ participin la Generalitat i l¡¯Ajuntament, en qu¨¨ s¡¯analitzi quin ¨¦s el sistema patrimonial a Barcelona i a Catalunya, el que costa sostenir-lo i la capacitat real de fer coses¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
