Els carrers de Klein i Moriyama esperen el desconfinament
Els destacats fot¨°grafs de la vida urbana coincideixen a Barcelona en dues exposiciones, ara tancades
El nord-americ¨¤ William Klein (Nova York, 1928) i el japon¨¨s Daido Moriyama (Osaka, 1938) s¨®n dos dels fot¨°grafs contemporanis que han sabut captar millor la vida urbana de ciutats de mig m¨®n. El 2012 van coincidir personalment a Londres quan la Tate Modern els va dedicar una exposici¨® conjunta, comparant i enfrontant els seus treballs. Una mostra que va ser qualificada ¡°com la m¨¦s important de fotografia que es podia veure al Regne Unit en una generaci¨®¡±. Per¨° ara, per art i m¨¤gia de la programaci¨®, Fundaci¨® Catalunya-La Pedrera i Foto Colectania han fet que els particulars mons d'aquests dos vells amics es tornin a trobar a Barcelona, en dues exposicions que van obrir les portes gaireb¨¦ alhora i que, arran de les mesures per frenar l'avan? de la covid-19, van haver de tancar, a l'espera que el desconfinament permeti reobrir.
Klein, amb 93 anys, va estar present en la inauguraci¨® de la seva mostra el 5 de mar?; Moriyama, amb 83, no va assistir a la presentaci¨® de la seva el dia 12, un dia abans que es decret¨¦s el tancament de tots els equipaments culturals. Per¨° la seva abs¨¨ncia no va ser cosa del coronavirus, sin¨® ¡°perqu¨¨ ja nom¨¦s viatja per recollir grans premis¡±, tal com va assegurar Sohey Moriyama, nebot i director de la fundaci¨® del fot¨°graf, durant la presentaci¨® de la mostra a Barcelona.
Premis com el que li va concedir la Fundaci¨® Hasselblad (el Nobel de la fotografia) a G?teborg el 2019, ha motivat l'exposici¨® Daido Moriyama. A Diary, que despr¨¦s de veure's en aquesta ciutat sueca recalava a Barcelona, en la seva primera escala internacional, fins al 21 de juny, un calendari que la pand¨¨mia ha alterat del tot.
Des de Foto Colectania asseguren que ¡°quan es reobri, la mostra es prorrogar¨¤ tres mesos; el per¨ªode de les nostres exposicions¡±. Mentrestant, des d'aquesta galeria especialitzada en fotografia que ha perm¨¨s veure el treball de molts dels millors, recorden que l'exposici¨® est¨¤ disponible al seu web dins en el que han anomenat Foto Colectania Virtual, en qu¨¨ es poden veure imatges, v¨ªdeos, textos i testimonis del mateix fot¨°graf i de les comiss¨¤ries Louise Wolthers i Sara Walker, de la Fundaci¨® Hasselblad.
Pel que fa a la mostra William Klein. Manifest, que estava previst que estigu¨¦s oberta fins al 7 de juliol, els responsables de La Pedrera asseguren que tenen ¡°la voluntat de prorrogar l'exposici¨®, per¨° encara no ¨¦s segur, dependr¨¤ de com es desenvolupi l'obertura dels espais p¨²blics i de com sigui el retorn a la normalitat¡±.
Vistes les dues exposicions, no hi ha dubte que els dos fot¨°grafs s'assemblen. Klein i Moriyama s¨®n autors d'unes imatges impactants realitzades de manera instintiva, amb grans contrastos en blanc i negre, en qu¨¨ predominen carrers ca¨°tics i atape?ts de gent. Tots dos es recreen en els primers plans desenfocats i la utilitzaci¨® del gra i en les composicions amb personatges aparentment coreografiades, sempre en moviment, lluny de qualsevol norma, desmuntant convencions i formes establertes fins llavors.
Klein i Moriyama, tal com van explicar els comissaris de les seves respectives exposicions, mostren en les seves imatges la vida dels ciutadans de T¨°quio o Nova York a un ritme trepidant. En el cas del japon¨¨s, ¡°com si fos un parpelleig¡±, i fan ¡°diaris visuals del que hi passa¡±. Tots dos es fixen igual en un nen que plora com en el que amena?a amb una arma, en una parella que es fa un pet¨® al carrer o en una dona que sembla que fugi de la c¨¤mera; en un majestu¨®s gos de carrer o en una model supersofisticada que travessa un carrer c¨¨ntric ple de gent a Roma.
Era l¨°gic que Klein i Moriyama s'acabessin trobant. La fama del llibre que l'americ¨¤ va fer sobre la seva ciutat natal, Nova York, el va portar a Roma el 1956; i tres anys m¨¦s tard a Moscou i T¨°quio, ficant-se, en cadascuna d'elles, entre les aglomeracions de la gent per con¨¨ixer-les a fons. Per la seva banda, el japon¨¨s ha explicat com el 1960 va descobrir l'obra de Klein, que el va influir tant com la lectura de Jack Keoruac i de l'activista James Baldwin. A partir d'aqu¨ª va comen?ar a fer fotollibres (t¨¦ m¨¦s de 300 publicacions) amb la idea de fer ¡°un collage del m¨®n¡± que el van portar a exposar el 1974 al MoMA de Nova York.
I en aquesta ciutat, on va n¨¦ixer Klein, deu anys abans que ell, ¡°¨¦s on hi ha el meu lloc preferit per fotografiar, Times Square, per la quantitat d'hist¨°ries que hi passen de manera simult¨¤nia i per la lluminositat dels anuncis. M'agradaria instal¡¤lar una cabanya all¨¤ al mig i viure-hi¡±, ha assegurat Moriyama sobre aquesta pla?a en alguna de les seves entrevistes; potser el lloc del m¨®n on la vida urbana arriba a cotes m¨¦s altes, sempre que el coronavirus ho permeti.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.