Barcelona: vida intel¡¤ligent al forat institucional
El Gallery Weekend de la capital catalana aposta per l¡¯escena local i inclou m¨¦s sales al seu programa, que intenta omplir el buit provocat per aquesta nova crisi
Hi ha un quadre de Pieter Brueghel el Vell, del 1568, que penja de les sales del Museu de Capodimonte de N¨¤pols, que podria resumir prou b¨¦ el que passa aquests dies en el context art¨ªstic de Barcelona: un apressant vertigen davant de la incertesa. Sis cecs caminen uns rere els altres seguint un guia, tamb¨¦ cec. Ho fan pel curs insegur d'un pont que sembla que est¨¤ a punt d'ensorrar-se i que, a m¨¦s, t¨¦ un bon pendent. L'¨²ltim de la cua no se n'adona del perill, per¨° el primer ja ha caigut mentre els pals sobre els quals s'aguanten suren enmig de l'abisme.
La recreaci¨® d'aquests mateixos pals sura tamb¨¦ a l'espai de Bombon Projects. Formen part de l'exposici¨® d'Anna Dot, Escrits per a la pell vident, amb la qual aquesta galeria arrenca la temporada. No pot ser m¨¦s oportuna en un moment en qu¨¨ no es veu ni se sap res. Una mostra que malgrat parlar de cegueses i ballestes, il¡¤lumina el que ja passava a Barcelona abans que la pand¨¨mia ho enfosqu¨ªs tot. El forat ¨¦s institucional: el Macba haur¨¤ de convocar un nou concurs per a la direcci¨® perqu¨¨ no ha renovat en el seu c¨¤rrec Ferran Barenblit, que deixar¨¤ el museu l'agost del 2021. La Virreina Centre de la Imatge tamb¨¦ es quedar¨¤ sense Valent¨ªn Roma com a director a finals del 2020, i en aquest buit ja hi ha la Fundaci¨® Antoni T¨¤pies, l'Arts Santa M¨°nica i La Capella, despr¨¦s de l'anunci de jubilaci¨® d'Oriol Gual. L'¨¤mbit econ¨°mic ¨¦s un altre pal m¨¦s que ha portat institucions com la Fundaci¨® Joan Mir¨® a obrir nom¨¦s els caps de setmana. El col¡¤lapse sembla imminent: una pol¨ªtica cultural feble, poc flexible, tancada en si mateixa i amb poca empatia amb un camp cultural que clama per un canvi de model urgent.
En aquest context, la tasca de les galeries ¨¦s, com a poc, envejable. L'associaci¨® ArtBarcelona ha organitzat aquest any el seu conegut Gallery Weekend conscient de les pedres en el cam¨ª i, alhora, practicant un moviment de canell per girar aquest full encara per escriure. Pot semblar un moviment f¨²til, per¨° el seu potencial ¨¦s m¨¦s radical del que ens podr¨ªem imaginar. ?s la for?a dels qui no dubten malgrat els dubtes, entre els quals hi ha els artistes. Eul¨¤lia Rovira deixa a l'espai d'etHALL a l'Hospitalet de Llobregat una de les millors exposicions sota un t¨ªtol tamb¨¦ pertinent: Esmorteir l'esmorte?t. La proximitat ¨¦s relativa sobretot quan no hi arriba la vista, diu. M'ensenya una foto del 1847 d'un sal¨® de ball sobre un cementiri impresa en un paper. Uns ballen mentre d'altres jeuen en aquesta fina l¨ªnia que ¨¦s el terra sota els nostres peus, sempre disposat a l'estabilitat de l'esfondrament. El d'etHALL t¨¦ m¨¦s pres¨¨ncia que mai, amb una instal¡¤laci¨® amb grans bigues agafades del sostre amb cintes perqu¨¨ no freguin el terra de la galeria. El sostre les subjecta amb tensi¨®. Em recorda el Carrying de Pepe Espali¨², crosses que no es recolzen en res, i aquests pals d'Anna Dot que tamb¨¦ suren. Dos pisos m¨¦s amunt, Miguel Marina ocupa l'espai de la galeria Ana Mas recorrent a la hist¨°ria familiar i al paisatge de l'Alpujarra, on el relat i el record parlen d'un temps i una mem¨°ria tan el¨¤stics com la idea de futur.
Hi ha moltes exposicions i enfocaments, amb m¨¦s o menys soroll, per¨° aquesta vegada em quedo amb les subtils, les que freguen el silenci, les que llisquen sense moure's del lloc. Entre aquestes, Mabel Palac¨ªn a ?ngels Barcelona parlant de la idea de cos expandit i fragmentat. De la idea de llibertat associada a la imaginaci¨® que tant sembla que practicarem. La mirada dalt¨°nica de Miguel Fructuoso, Mar¨ªa S¨¢nchez i Miguel ?ngel Torneo a Dilalica. Beatrice Gibson a NoguerasBlanchard preguntant-se si els nens, la m¨²sica disco i la poesia poden arreglar la confusi¨® del m¨®n. L'especulaci¨® costumista de Paco Chanivet a Espai Tactel.Toormix. Encara que, per sobre de tot, em quedo amb el museu imaginari que proposa Projecte SD, un lloc ple de profecies que il¡¤luminen el cam¨ª.
Exposicions
Escrits per a la pell vident. Anna Dot. Bombon Projects. Barcelona. Fins al 31 d'octubre.
Esmorteir l'esmorte?t. Eul¨¤lia Rovira. etHall. L'Hospitalet de Llobregat. Fins al 31 de octubre.
Paisaje interior con Marina. Mabel Palac¨ªn. ?ngels Barcelona. Fins al 27 de novembre.
Los Dalton. Miguel Fructuoso, Mar¨ªa S¨¢nchez i Miguel ?ngel Torneo. Dilalica. Barcelona. Fins al 31 d'octubre.
The skin has gone. It is all nerve. Beatrice Gibson. NoguerasBlanchard. Barcelona. Fins al 30 de setembre.
Per¨° no tinc temps per a aquesta merda ara mateix... Paco Chanivet i Guillermo Ros. Espai Tactel.Toormix. Barcelona. Fins al 7 de gener.
El museu imaginari. Projecte SD. Barcelona. Fins al 14 de novembre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.