La lluita contra el racisme en la m¨²sica, protagonista de l¡¯arrencada de l¡¯In-Edit
El festival de documentals comen?a dijous amb tota la programaci¨® en l¨ªnia
La persistent pand¨¨mia i l'anomenada nova normalitat semblen disposades a canviar substancialment la nostra manera de consumir cultura, com a m¨ªnim a curt termini, encara que alguns observadors apunten que molts d'aquests costums poden perdurar quan es torni a l'aut¨¨ntica normalitat. Un bon indicador d'aquest futur immediat pot ser probablement la imminent edici¨®, la 18a, del festival In-Edit de documentals musicals, que comen?a dijous, 29 d'octubre, amb un canvi radical en la seva proposta: una programaci¨® totalment en l¨ªnia des de la seva pr¨°pia plataforma: In-Edit.tv.
Malgrat el canvi, es mantenen les formes i no s'ha deixat de banda una sessi¨® inaugural de gala, sense catifa vermella i al web, per descomptat, en la qual es programar¨¤ el film White Riot, de Rubika Shah. Un efectiu i molt ben tramat al¡¤legat contra el racisme centrat en el moviment Rock Aganist Racism (RAR), que va proliferar al Regne Unit en la segona meitat dels anys setanta i que va posar fi al partit nazi National Front.
El film s'inicia amb imatges de l'ascens d'aquest partit i de les desafortunades declaracions d'Eric Clapton donant suport al parlamentari supremacista Enoch Powell ¡ªdeclaracions per les quals el guitarrista es va disculpar el 2017, quan ja era for?a tard. En aquest context l'actor experimental Red Saunders va fundar el moviment RAR, que va aconseguir reunir m¨²sics de diferents proced¨¨ncies, del punk al reggae, per lluitar contra l'onada creixent de racisme i que va culminar el 1978 amb un important concert al Victoria Park de Londres, protagonitzat, entre d'altres, per The Clash, les imatges del qual tanquen el documental. Mesos despr¨¦s d'aquest carnaval antinazi el National Front, malgrat la seva aparent puixan?a, va ser ¨¤mpliament derrotat en les eleccions.
Malgrat l'optimisme que destil¡¤la tot el film, les paraules finals que fonen a negre ¡ªno ¨¦s un esp¨°iler, ¨¦s la realitat¡ª s¨®n clarificadores: ¡°Per¨° la lluita est¨¤ lluny d'acabar¡±.
Uri Altell, fundador i actual director d'In-edit, sent una predilecci¨® especial per aquesta pel¡¤l¨ªcula dins de l'extensa programaci¨®. ¡°Em toca molt de prop per edat i exposa perfectament l'impacte de la m¨²sica en la vida de les persones¡±. Altell no vol oblidar un altre parell de pel¡¤l¨ªcules dins de la programaci¨®: el film sobre el festival berlin¨¨s Love Parade i l'essencial pres¨¨ncia de les dones en els inicis de la m¨²sica electr¨°nica a Sisters with Transistors, de Lisa Rovner.
Vendes superiors
El canvi de proposta del certamen no espanta Altell, que ho vol veure com una possibilitat tant d'ampliar fronteres geogr¨¤fiques com d'edat. ¡°Inicialment tenia una sensaci¨® de buit una mica agra, per¨° a mesura que han anat passant els dies hem anat rebent un gran nombre de suports que ens fan pensar que tot anir¨¤ b¨¦¡±, comenta. ¡°En les primeres hores amb entrades a la venda es van vendre molts abonaments per a tot el festival i aix¨° anima. Encara que ¨¦s dif¨ªcil preveure com anir¨¤ tot finalment. No es poden comparar les xifres actuals de prevenda amb les d'anys anteriors per la difer¨¨ncia de l'oferta. Per exemple, si anaves amb la teva parella al cinema havies de comprar dues entrades i ara, en canvi, si veus la pel¡¤l¨ªcula a casa nom¨¦s has de comprar un passi i, a m¨¦s, ¨¦s molt m¨¦s barat. Malgrat tot, en aquest moment la xifra de vendes ¨¦s molt superior a la de l'any anterior. A m¨¦s, fa tres setmanes vam fer l'edici¨® brasilera tamb¨¦ en l¨ªnia i va ser un ¨¨xit¡±.
Altell creu que les imposicions de la pand¨¨mia serviran perqu¨¨ els festivals cinematogr¨¤fics com el seu busquin noves vies d'expressi¨® i s'apropin a nous p¨²blics. ¡°Els festivals de cinema o canvien o moriran¡±, afirma taxativament. ¡°Fa molts anys que fan el mateix. Continuen resistint-se als canvis que imposa l'evoluci¨® de la societat. Anar a una sala de cinema ¨¦s m¨¤gic, per¨° no podem obviar altres opcions i sabem que molta gent jove preferir¨¤, encara que no sigui l'ideal, veure aquestes pel¡¤l¨ªcules al m¨°bil o l'iPad. D'altra banda, com que el festival es fa sempre a Barcelona molta gent no es despla?ava per veure una pel¡¤l¨ªcula i ara, en canvi, podran veure-la des de qualsevol punt del planeta¡±. Totes aquestes dades apunten al fet que en properes edicions de l'In-Edit, quan ja es pugui tornar amb normalitat a les sales de cinema, la pres¨¨ncia en l¨ªnia continuar¨¤ sent summament important.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.