Llegir amb crispetes no cansa
Llu¨ªs Llort ha facturat una gamberrada tan divertida com passada de voltes, amb un desplegament ben meditat de recursos per mantenir el ritme i l¡¯inter¨¨s a plena pot¨¨ncia
Ja fa un grapat d¡¯anys, en un bar dels de tapes gens abellidores darrere vidres no gaire nets i m¨¤quines escurabutxaques a un volum indecent, Albert S¨¢nchez Pi?ol, en el marc d¡¯una entrevista pel seu recull de contes Tretze tristos tr¨¤ngols, explicava que, un cop tens una bona idea de partida, els mecanismes per tirar-la endavant s¨®n ben senzills. Per il¡¤lustrar les seves paraules, va agafar un tovall¨® de paper dels que surten d¡¯un expenedor met¨¤l¡¤lic boterut i que s¨®n tan prims que mai acaben de netejar b¨¦, i va dibuixa-hi una l¨ªnia recta amb un bol¨ªgraf. ¡°Presentaci¨® del personatge + conflicte + gir + desenlla?. Ho col¡¤loques tot b¨¦ i no pot fallar!¡±, va exclamar. Encara que l¡¯autor de Victus dissertava sobre el relat, les seves explicacions tamb¨¦ encaixarien en una novel¡¤la curta com Temps mort, plasmaci¨® exemplar d¡¯aquell abec¨¦ d¡¯efic¨¤cia narrativa que va acabar a terra amb companys plens de taques de greix i salsa.
'Temps mort'
Llu¨ªs Llort
Editorial Alrev¨¦s
240 p¨¤gines
18 euros
Aix¨ª, s¡¯obre el tel¨® i trobem Robert Camp, un barcelon¨ª en la trentena, a punt d¡¯aterrar a Nova Orleans. Aviat entenem que l¡¯¨²nic que a un pe?a com ell el podria haver fet aixecar del sof¨¤ i posar fi a la ingesta incessant i combinada de cerveses i televisi¨® poc edificant s¨®n els diners. Una her¨¨ncia caiguda del cel d¡¯una cosina del seu avi el porta a creuar el m¨®n per reunir-se amb un bufet d¡¯advocats. Primer punt fort del llibre: la composici¨® d¡¯un protagonista fastigosament memorable, un in¨²til de manual, vulgar, lasciu i de temperament violent, alg¨² que ¡°no sap angl¨¨s, no llegeix novel¡¤les, ha viatjat poc, no t¨¦ feina, li falta un ullal, per¨° no ¨¦s idiota del tot¡±.
Mentre es tramiten els papers, un incident nocturn el deixa malferit i sense un c¨¨ntim, i es veu obligat a allotjar-se en una mansi¨® a?llada i desballestada, digne escenari d¡¯una novel¡¤la g¨°tica. Segon plat fort: quan sembla que ens hem instal¡¤lat en una mena de com¨¨dia de barroer en terra estranya, canviem de rumb cap a una hist¨°ria de superviv¨¨ncia en un escenari adient per al misteri o el terror. Per¨° la gran escletxa encara ha d¡¯arribar, i quan ho fa (nom¨¦s dir que tomba cap al fant¨¤stic, amb la troballa d¡¯un objecte capa? d¡¯alterar radicalment la realitat), entrem en un territori entre el malson i el deliri, amb un road trip messi¨¤nic, sanguinari i deslligat. Un ham per temptar els encara indecisos: ni d¡¯un brainstorming entre Kim Jong-un i Quentin Tarantino podria haver sortit un final tan esperp¨¨ntic per a Donald Trump.
Llu¨ªs Llort (Barcelona, 1966) ha facturat una gamberrada tan divertida com passada de voltes, cosa que no impedeix que mostri un desplegament ben meditat de recursos per mantenir el ritme i l¡¯inter¨¨s a plena pot¨¨ncia. D¡¯alguna manera, aqu¨ª convergeixen les millors lli?ons aportades per l¡¯ampli grapat de disciplines conreades per l¡¯escriptor ¡ªdes del periodisme (col¡¤laborador de llarga traject¨°ria a El Punt Avui) a la novel¡¤la negra, passant per la literatura infantil i juvenil i els guions per a com¨¨dies de televisi¨®¡ª, encaminades totes elles a entretenir i propulsar la lectura cap endavant. Els noms de Manuel de Pedrolo i Richard Matheson als agra?ments donen pistes de per on van els trets, per¨° prova de la ductilitat i humilitat final del llibre (o ambici¨®, dep¨¨n de com es miri) ¨¦s que aspira a mantenir captius tots aquells que, com Robert Camp, consideren que llegir cansa i interpreten moltes de les situacions que els envolten en clau cinematogr¨¤fica de s¨¨rie B. Ho col¡¤loques tot b¨¦ i no pot fallar!
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.