Imatges d¡¯un m¨®n en prepand¨¨mia
El CCCB acull l¡¯exposici¨® de les fotografies premiades en el World Press Photo
Les fotos que anualment premia i exposa World Press Photo reflecteixen molts dels esdeveniments viscuts al llarg de l¡¯any anterior. Per aix¨°, les imatges que poden veure¡¯s des d¡¯aquest divendres al CCCB de Barcelona, en una de les primeres exposicions d¡¯aquestes impactants imatges que recorreran durant un any 120 ciutats de 50 pa?sos, no parlen de la pand¨¨mia, i deixen veure que, encara que el virus sembla que tot ho tapi, hi ha hagut altres problemes m¨¦s enll¨¤ del coronavirus.
Temes com el canvi clim¨¤tic i la crisi mediambiental, l¡¯odi a escala global, els problemes de g¨¨nere, la relaci¨® amb la fauna salvatge i la protesta ciutadana s¨®n els protagonistes absoluts de les imatges seleccionades en aquesta edici¨®. Com la gran guanyadora, Straight Voice (veu ferma o veu conven?uda), del japon¨¨s Yasuyoshi Chiba, feta a Khartum, capital del Sudan, i publicada per France-Presse, en la qual es pot veure un jove de 15 anys recitant un poema durant les manifestacions contra el r¨¨gim envoltat d¡¯un grup de persones que l¡¯il¡¤luminen amb els seus m¨°bils despr¨¦s del tall del fluid el¨¨ctric dels militars. ¡°El jurat va premiar la foto per mostrar que la joventut t¨¦ veu i rebutja les autoritats¡±, va recordar Silvia Omedes, directora de Photographic Social Vision, fundaci¨® que fa 16 anys que porta a Barcelona la mostra, que es podr¨¤ visitar en aquesta ciutat fins al 20 de desembre. ¡°La missi¨® de la nostra entitat ¨¦s que el fotoperiodisme es reconegui com una eina fonamental en democr¨¤cia¡±, va dir Omedes, que va recordar que les imatges s¨®n ¡°veraces, d¡¯alta qualitat i no manipulades; necess¨¤ries per poder fer arribar als ciutadans una opini¨® cr¨ªtica i vera? del que passa al m¨®n¡±.
Aquest any hi han participat 4.000 fot¨°grafs, 30% dones, de 125 pa?sos que han enviat 74.000 imatges que optaven a una de les vuit categories. Una de les novetats d¡¯aquest any ¨¦s que hi ha la possibilitat de fer visites guiades en l¨ªnia a trav¨¦s de la plataforma Filmin.
Entre els guardonats, dos fotoperiodistes de Barcelona, Ricard Garcia Vilanova, amb una imatge de les protestes pac¨ªfiques d¡¯universitaris l¡¯1 d¡¯octubre a l¡¯Iraq contra el govern, i Ramon Espinosa, que va reflectir els efectes de l¡¯hurac¨¤ Dorian a les Bahames; en les categories de Temes i Not¨ªcies d¡¯actualitat, respectivament, ha estat premiat el sevill¨¤ Antonio Pizarro en la de Naturalesa, amb la imatge de dos linxs fugint espantats del tret d¡¯un ca?ador a Aznalc¨¢zar (Sevilla). ¡°?s la vuitena vegada que un espanyol guanya aquesta categoria, en qu¨¨ competeix amb fot¨°grafs de National Geograhic¡±, va recordar Omedes.
Garcia Vilanova, especialitzat en zones de conflicte i crisis humanit¨¤ries, i freelance, amb fotos publicades a Le Monde, Time, The New York Times, The Guardian i Der Spiegel, entre d'altres, va aprofitar la presentaci¨® de la mostra per reivindicar que molts conflictes en qu¨¨ moren milers de persones no tenen reflex als mitjans, relegats per altres esdeveniments. De fet, la seva fotografia no es va publicar. ¡°Qui controla les imatges dels conflictes s¨®n els grans mitjans de comunicaci¨®, i aix¨° ¨¦s un perill, no existeix diversitat. La foto la vaig poder fer perqu¨¨ era all¨¤ com a c¨¤mera d¡¯una televisi¨® francesa¡±, va recordar.
¡°En l¡¯edici¨® d¡¯aquest any hi ha m¨¦s guanyadors fot¨°grafs d¡¯ag¨¨ncia que no pas freelance¡±, va dir Omedes, que de cara al 2021 considera que les imatges no se centraran nom¨¦s en la covid. ¡°No ser¨¤ monogr¨¤fic perqu¨¨ al m¨®n hi passen m¨¦s coses. Sens dubte hi haur¨¤ molts projectes sobre la pand¨¨mia, per¨° nom¨¦s hi haur¨¤ els millors; el grupuscle ser¨¤ extens, per¨° tindrem acc¨¦s a les de millor qualitat; per¨° passaran i seran importants moltes altres coses, sens dubte¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.