Els salons del c¨°mic i el manga demanen ajuda institucional
L¡¯organitzaci¨®, en ERTO i sense ingressos aquest any, cerca finan?ament i espais a l¡¯aire lliure per salvar les cites del 2021
Els salons del C¨°mic i del Manga de Barcelona son els m¨¦s grans d¡¯Espanya i els segons d¡¯Europa (despr¨¦s dels d¡¯Angulema i la Japan Expo de Par¨ªs, respectivament). Per¨° la seva grandesa (112.000 i 152.000 visitants l¡¯any passat) est¨¤ sent, per la pand¨¨mia de coronavirus, la seva desgr¨¤cia: susp¨¨s el primer a la primavera i despla?at a un frugal esdeveniment virtual el segon l¡¯octubre passat, la p¨¨rdua d¡¯ingressos el 2020 ha estat del 95%, cosa que deixa en situaci¨® molt delicada tant la celebraci¨® dels salons com la mateixa entitat organitzadora, Ficomic. Amb els seus set treballadors en expedient de regulaci¨® temporal d¡¯ocupaci¨® (ERTO) i tramitant un cr¨¨dit bancari, l¡¯entitat sense ¨¤nim de lucre responsable dels dos esdeveniments ha iniciat converses informals amb Generalitat i Ajuntament per buscar f¨®rmules de finan?ament i formats per al 2021, amb l¡¯esperan?a de reprendre els salons amb tota la seva esplendor el 2022.
¡°No podem permetre¡¯ns no fer res l¡¯any que ve, per¨° sense ajuda institucional ser¨¤ impossible; els nostres salons s¨®n, per definici¨®, de masses: congreguen molta gent, els expositors s¨®n molt grans i hi ha molts convidats nacionals i estrangers... ?s molt improbable que el 2021 puguem fer ni el del Manga, a 12 mesos vista, i qualsevol format no ens serveix, com s¨ª que li ocorre a altres sectors del m¨®n editorial¡±, apunta Meritxell Puig, directora general de Ficomic. L¡¯entitat va ser creada el 1989, est¨¤ composta pels gremis d¡¯editors, distribu?dors i llibreters de Catalunya i s¡¯autofinan?a amb els ingressos que generen els dos salons.
La jivaritzaci¨® dels salons ¨¦s complexa: C¨°mic Barcelona va allotjar l¡¯any passat 180 expositors en 52.000 metres quadrats i va requerir gaireb¨¦ un mili¨® d¡¯euros de pressupost; Manga Barcelona va mobilitzar 121 expositors (de m¨¦s volum) en 78.000 metres quadrats, amb una partida de gaireb¨¦ 1,5 milions d¡¯euros. Tots dos es van celebrar en una Fira de Barcelona que, avui, ¡°est¨¤ tancada i no sabem com estar¨¤ a la primavera¡±, recorda Puig.
La responsable est¨¤ analitzant ja una llista d¡¯espais, principalment a l¡¯aire lliure, que poguessin acollir una versi¨® ¡°relativament redu?da¡± de la convocat¨°ria de C¨°mic, que es retardaria ¡°a maig o juny¡±. Per¨° tots els escenaris estan oberts: des d¡¯un Moll de la Fusta (a imatge del que va fer la Setmana del Llibre en Catal¨¤ al setembre) a un doble espai mixt (un pavell¨® i la pla?a de l¡¯Univers ¡°descarregada de restauraci¨® i destinada a expositors¡± de la mateixa Fira de Barcelona), passant, evidentment, per una edici¨® cent per cent digital. El problema, en tots els casos, seria el cost, que avui la malmesa tresoreria de Ficomic no pot assumir. ¡°Les empreses paguen per un estand del qual esperen una rendibilitat, un retorn, que nosaltres hem de tornar en gent; si aquesta gent, per restriccions sanit¨¤ries, no arriba, quin ¨¦s el preu d¡¯aix¨° i qui n¡¯assumeix els costos?¡±, planteja Puig.
Ajuts a la creaci¨® i edici¨®
A m¨¦s dels problemes laborals que podria oferir la situaci¨® (com ja amena?a grans fires del sector, com la del llibre de Frankfurt), la preocupaci¨® m¨¦s gran est¨¤ en poder realitzar com sigui el sal¨® del C¨°mic ¡°pel component cultural i de promoci¨® professional que comporta¡±, recorda Puig, una cita que ¡°sempre ¨¦s deficit¨¤ria¡± i que ¨¦s compensada pel marge que genera el sal¨® del Manga, que d¡¯alguna manera el subvenciona. Per¨° aquest any els ingressos per l¡¯esdeveniment del c¨°mic japon¨¨s han estat ¡°pr¨¤cticament zero: l¡¯edici¨® digital va donar per a quatre b¨¤ners i un m¨ªnim marxandatge; tot just hem recuperat un 5% dels ingressos tradicionals¡±, xifra la gestora. ¡°?s complicat seguir endavant, per¨° ho intentarem¡±, resumeix Puig, que, com a mostra d¡¯aquest esperit, afirma que aquesta edici¨® digital del Manga Barcelona ¡°ens ha obert a m¨¦s gent, en especial d¡¯Am¨¨rica Llatina: hem tingut 35.000 visitants diaris¡±; tamb¨¦ ha aconseguit posposar per al 2022 una altra notable exposici¨® de tem¨¤tica japonesa com la que es va poder veure al MNAC dedicada al gran mangaka Osamu Tezuka. ¡°No som un gran mercat per al Jap¨®, per¨° ens respecten molt professionalment i ens tracten amb exquisitat¡±.
Conscients de la fragilitat del c¨°mic aut¨°cton, Generalitat i editors ultimen una l¨ªnia d¡¯ajuda a la creaci¨® i producci¨® a trav¨¦s de l¡¯Institut Catal¨¤ d¡¯Empreses Culturals. Les xifres el converteixen gaireb¨¦ en urgent: el 2018, a Catalunya es van publicar nom¨¦s 64 c¨°mics en catal¨¤, un 0,4% de la producci¨®, davant els 11.000 en castell¨¤. ¡°?s una oferta molt baixa que, d¡¯una banda, dificulta poder pagar als molts i bons creadors de Catalunya, que acaben treballant en altres lleng¨¹es i per a altres pa?sos; d¡¯altra banda, som poc competitius en un g¨¨nere clau per als adolescents, just en aquesta franja on solen deixar de llegir en catal¨¤,¡± assegura Montse Ayats, presidenta d¡¯Editors.cat, que agrupa als segells que editen en aquesta llengua. A l¡¯escassetat d¡¯oferta s¡¯afegiria, segons la mateixa font, la de la diversitat tem¨¤tica, principalment centrada en ¡°una l¨ªnia historicopatri¨°tica, que pot estar b¨¦, per¨° que ¨¦s poc internacional; caldria ampliar el ventall a temes i estils m¨¦s contemporanis¡±.
Sant Jordi ¡®perimetrat¡¯ i cita fixa al juliol
Les estretors econ¨°miques estan for?ant la necessitat de convocar com sigui els esdeveniments clau del m¨®n de llibre. Aix¨ª, tamb¨¦ oficiosament, han comen?at ja les negociacions del sector amb Ajuntament i Generalitat per a la diada de Sant Jordi d¡¯abril. Que la festa concentri uns 22 milions d¡¯euros de facturaci¨® fa que sigui ¡°una cita clau que el 2021 cal fer s¨ª o s¨ª¡±, admet Montse Ayats des d¡¯Editors.cat. L¡¯escenari d¡¯una zona perimetrada en un passeig de Gr¨¤cia tallat
al tr¨¤nsit plantejat per al Sant Jordi d¡¯estiu del passat 23 de juliol, per¨° que la pand¨¨mia va acabar avortant, ¨¦s el punt de partida, al costat de les llibreries obertes. Precisament, que en aquella jornada estiuenca s¡¯arrib¨¦s a facturar prop d¡¯un 25% d¡¯un Sant Jordi cl¨¤ssic (m¨¦s de cinc milions d¡¯euros) ha determinat el sector a ¡°fer el 2021 alguna cosa per a aquestes dates¡±, segons Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre de Catalunya, consolidant aix¨ª una nova celebraci¨® fixa. Davant d¡¯una primera idea de reproduir a petita escala el 23 d¡¯abril que part del sector no veu sostenible econ¨°micament per log¨ªstica i nous descomptes, cobraria ara m¨¦s for?a una esp¨¨cie de Nit de les Llibreries, a imatge de la que ja fan els museus, i a la qual podrien afegir-se les biblioteques, segons estudia la Generalitat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.