Els Dal¨ª i el seu nen secret, una relaci¨® familiar sense lla?os de sang
Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s, autor del llibre que ha donat a con¨¨ixer la hist¨°ria, destaca la tendresa que van demostrar el pintor i Gala amb Joan Figueras
Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s, autor d¡¯El ni?o secreto de los Dal¨ª?(Roca Editorial), llibre que revela la relaci¨® del pintor i Gala amb Joan Figueras (1942-1999), considera que aquesta relaci¨® va ser pr¨°pia d¡¯una fam¨ªlia, tot i que sense lla?os de sang. Monta?¨¦s, que destaca la tendresa que van demostrar els Dal¨ª amb el nen Joan, no veu res d'estrany ni t¨¨rbol en el vincle que va mantenir durant gaireb¨¦ quatre d¨¨cades la parella amb qui, quan el van con¨¨ixer, era una criatura de cinc anys. El nen, com se¡¯l coneixia en l¡¯entorn dels Dal¨ª, simp¨¤tic, entremaliat, eixerit, entrava i sortia lliurement de casa de l'artista, s'hi quedava a menjar i a dormir (fins i tot al llit amb ells), va fer de model al pintor (¨¦s el nen Jes¨²s de La madona de Portlligat) i va estar present de manera gaireb¨¦ ininterrompuda en la vida de l¡¯artista i de Gala, que el van cuidar i van aviciar com a un fillol i fins i tot com a un fill.
¡°En tota la meva investigaci¨® no he vist cap indici que hi pogu¨¦s haver res d'il¡¤l¨ªcit en la relaci¨® i s¨ª molt d'afecte, i necessitat d¡¯afecte¡±, remarca Monta?¨¦s (M¨²rcia, 58 anys), periodista d¡¯EL PA?S que ha dedicat cinc anys i mig a rastrejar la hist¨°ria d¡¯El ni?o secreto de los Dal¨ª, un llibre apassionant, entretingud¨ªssim, que t¨¦ un pr¨°leg molt elogi¨®s d¡¯Ian Gibson. ¡°Ens hem de situar en el moment, coses que ens poden semblar estranyes al segle XXI, als anys cinquanta del segle passat eren habituals: que els nens poguessin cr¨¦ixer al seu aire, rondar pel seu compte, anar a casa d¡¯altres persones sense cap condici¨®¡±. Per a la fam¨ªlia del Joan, que eren bons coneguts del Salvador i els seus pares, era una oportunitat que Dal¨ª i Gala es fixessin en el nen i li agafessin afecte; al cap i a la fi mentre al poble es menjava sardina, a can Dal¨ª menjaven llagosta. ¡°Per¨° cal assenyalar que hi va haver l¨ªmits: els pares no van deixar que s¡¯emportessin el nen a educar-lo als Estats Units, i la mare tenia certs recels amb Gala¡±.
Monta?¨¦s, bon coneixedor de l¡¯entorn del pintor,?apunta tamb¨¦ que el fet que fossin tots dos, Dal¨ª i Gala, els que mostressin afecte pel Joan indica que la hist¨°ria t¨¦ m¨¦s a veure amb la necessitat de la parella de recrear una fam¨ªlia, encara que fos artificial, que no pas amb qualsevol altra cosa. ¡°Tots dos, Gala i Dal¨ª, troben un afecte que no tenien, ell per no tenir fills, ella perqu¨¨ no el va trobar en la seva filla C¨¦cile¡±. L¡¯autor destaca la ¡°innegable tendresa¡± que despr¨¨n la hist¨°ria del nen secret dels Dal¨ª i que, com assenyala Gibson en el pr¨°leg, humanitza extraordin¨¤riament dos personatges a qui s'ha caracteritzat i jutjat m¨¦s sovint pel seu histrionisme i, sobretot en el cas de Gala, per la seva fredor i aspror, que no pas pels seus sentiments.
El llibre ¨¦s ple de testimonis emotius de la relaci¨®: com juguen amb ell, li envien cartes i postals (¡°Se?oritito finito¡±, ¡°Joanet boniquet¡±) i li porten regals dels seus viatges (els amics de Dal¨ª tamb¨¦, com Walt Disney, que regala al Joan roba de beisbol); les fotos del nen que penja Gala als armaris, els viatges a Barcelona amb el Joan al cinema, al zoo, a veure un portaavions nord-americ¨¤ (allotjant-se sempre al Ritz). Ni tan sols quan el Joan va cr¨¦ixer es van trencar els lla?os.
Una de les coses m¨¦s curioses del llibre ¡ªproducte de l¡¯acreditat talent de recerca i documentaci¨® de Monta?¨¦s, un veritable investigador period¨ªstic¡ª ¨¦s que ning¨² no hagu¨¦s explicat abans la hist¨°ria. ¡°A Cadaqu¨¦s tothom sabia all¨° del nen de can Dal¨ª, per¨° mai no havia transcendit de l¡¯¨¤mbit local, malgrat que la pres¨¨ncia del Joan era ¨°bvia en m¨¦s d¡¯un centenar de fotos. Ning¨² no s¡¯havia entretingut a enlla?ar les not¨ªcies i oferir el puzle complet; m'imagino que no havia cridat l¡¯atenci¨®, el tema Dal¨ª ¨¦s tan ampli i complex...¡±.
Monta?¨¦s ha entrevistat la v¨ªdua del Joan, Merc¨¨ Cabanes, una de les seves filles i desenes d¡¯altres personatges, com Paquita Buetas, la cuinera de Dal¨ª, que han pogut aportar llum sobre la hist¨°ria, una llarga hist¨°ria que va del 1948 al 1982, quan mor Gala i el pintor abandona la llar de Portlligat recloent-se a P¨²bol i envoltant-se de la darrera camarilla, a la qual el Joan, que mai no va voler aprofitar-se de la relaci¨®, no es va afegir.
La investigaci¨®, gaireb¨¦ detectivesca, es pot llegir tamb¨¦ com una formidable aproximaci¨® biogr¨¤fica a Dal¨ª des d¡¯un angle ins¨°lit i revelador d¡¯aspectes inesperats de l¡¯artista. Monta?¨¦s no s¡¯ha plantejat continuar investigant al voltant de Dal¨ª, per¨° no descarta un nou llibre sobre un altre subjecte de les seves investigacions: el controvertit claustre de Palam¨®s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.