Les obres d¡¯art desaparegudes de Mu?oz Ramonet tindran una exposici¨®
Al jard¨ª i la casa de l'industrial i col¡¤leccionista es mostraran c¨°pies a mida real de les pintures que falten per recuperar del llegat que va deixar a Barcelona el 1991
Entre febrer i mar? del 2020, la Gu¨¤rdia Civil va realitzar, dins de l¡¯operaci¨® Mecenatge, una s¨¨rie d'escorcolls a Madrid i Barcelona en domicilis i empreses en les quals la fam¨ªlia de Julio Mu?oz Ramonet amagava gran part de la col¡¤lecci¨® d'art que l'industrial va deixar en her¨¨ncia als barcelonins el 1991. Unes obres que, des d'aquell moment, les seves quatre filles i despr¨¦s els seus nets s'havien negat a entregar. Els registres van acabar el 3 de mar? amb 474 obres recuperades, una xifra molt alta si es t¨¦ en compte que, fins aquell moment, malgrat diverses sent¨¨ncies que sempre han donat la ra¨® a Barcelona, nom¨¦s se n¡¯havien recuperat 19. Per¨° encara en queden moltes per localitzar, unes 200 aproximadament, entre les quals hi ha les 50 m¨¦s destacades de tota la col¡¤lecci¨®.
Malgrat aix¨°, la Fundaci¨® Julio Mu?oz Ramonet, que des que es va constituir el 1994 s'enfronta als jutjats perqu¨¨ es compleixi l'¨²ltima voluntat de l'industrial t¨¨xtil i col¡¤leccionista, ha decidit mostrar-les. Ser¨¤ en una exposici¨® que est¨¤ preparant per a aquest any, encara sense data fixa, a base de fotografies a mida real de les principals obres desaparegudes. En la selecci¨® segur que hi ha alguna de les 14 pintures que es reclamen d'Eugenio Lucas, set de Mari¨¤ Fortuny, quatre d'Anglada Camarasa, tamb¨¦ quatre del pintor g¨°tic Pere Serra, tres de Llu¨ªs Paret i dues de Francisco Bayeau, Gon?al Peris, Juan Pantoja de la Cruz, Francisco Bayeu, Frank Xaver Winterhalter i altres artistes tan importants com Bartolom¨¦ Bermejo, Vicente L¨®pez, Llu¨ªs Borrass¨¤, Mateu Ortoneda, Juan Carre?o de Miranda, Andr¨¦ Giroux, Rafael Maria Mart¨ªnez Padilla, Mengs, Ramon Pichot i Joaquim Sorolla, entre altres pintures, taules g¨°tiques i obres an¨°nimes. L'exposici¨®, que es va aprovar en l'¨²ltima reuni¨® del patronat de la Fundaci¨® Julio Mu?oz, t¨¦ com a missi¨® visualitzar-ne la col¡¤lecci¨® completa per primera vegada.
La mostra es dividir¨¤ en tres parts. En la primera s'explicar¨¤ l'origen de la col¡¤lecci¨® a partir de les obres reunides per R¨°mul Bosch i Catarineu i com va acabar en mans de Mu?oz Ramonet quan va comprar les empreses t¨¨xtils relacionades amb ella. La segona parlar¨¤ de les recuperacions que s'han anat realitzant al llarg dels anys. I la tercera mostrar¨¤ les c¨°pies de les obres que falten per recuperar.
El gruix d'aquesta mostra de reproduccions se situar¨¤ al jard¨ª que envolta la casa, una illa verda a Sarri¨¤-Sant Gervasi que rep milers de visitants a l'any, tant alumnes d'escoles com ve?ns i treballadors de la zona. La idea ¨¦s repetir el que es va fer amb dues de les peces m¨¦s destacades de la col¡¤lecci¨® que ja s'han
recuperat: L'Anunciaci¨® d'El Greco i La aparici¨®n de la Virgen del Pilar a Santiago y a sus disc¨ªpulos zaragozanos de Goya ¨Cque estan en dip¨°sit judicial a MNAC des de juliol del 2017, on s'exhibeixen en col¡¤lecci¨® permanent¨C des que es va obrir el jard¨ª al p¨²blic, per mitj¨¤ d'una c¨°pia, al costat de l'edifici principal.
Al vest¨ªbul de la casa es podran veure tamb¨¦ algunes obres originals, tant de les que es van localitzar despr¨¦s que l¡¯Ajuntament pogu¨¦s entrar a la casa per primer cop el 2013 com les que estaven guardades en una finca de la fam¨ªlia Mu?oz situada a Sant Andreu de Llavaneres fins que van ser entregades a la Fundaci¨® l'estiu del 2018.
No es treballa amb la idea de poder mostrar algunes de les obres recuperades l'any passat a Madrid i Barcelona, entre altres coses, perqu¨¨, malgrat que ha passat gaireb¨¦ un any, el Jutjat d'Instrucci¨® n¨²mero 29 de Barcelona no ha donat perm¨ªs per veure-les i de moment continuen als dip¨°sits on van ser localitzades, ara custodiades per la policia judicial, a la reserva de l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya (IPCE) i al MNAC, en el cas de les recuperades a Barcelona.
Els advocats de la Fundaci¨® Julio Mu?oz Ramonet han demanat reiteradament al jutge que deixi que els seus experts les acarin per comprovar de quines obres es tracta i, sobretot, poder determinar quines falten per recuperar i perqu¨¨ puguin viatjar a Barcelona. Tanmateix, el jutge no ha donat el perm¨ªs perqu¨¨, pel que sembla, vol tenir tota la documentaci¨®, inclosa la dels ordinadors i registres efectuats fa gaireb¨¦ un any, en proc¨¦s de digitalitzaci¨®.
Xifres dispars despr¨¦s dels registres
Despr¨¦s d'un any dels registres en empreses i cases de la fam¨ªlia Mu?oz Ramonet, encara no se sap quantes peces va recuperar la Gu¨¤rdia Civil. En la roda de premsa que van fer a l¡¯octubre Joan Subirats, responsable de l¡¯Institut de Cultura de Barcelona; Marc Molins, advocat penalista i Juan Jos¨¦ ?guila, tinent de la Gu¨¤rdia Civil responsable de la Unitat Central Operativa de Delictes Contra el Patrimoni, per informar sobre el resultat de les actuacions, es va dir que s'havien recuperat 474 obres: 376 pintures i dibuixos, 87 miniatures, 4 escultures, 4 ivoris i 3 tapissos. Per¨° l'Ajuntament i la Fundaci¨® asseguren que s¨®n 360: 221 dipositades en dos magatzems, 111 a l'IPCE i 18 al MNAC. ¡°El desquadrament apareix en funci¨® de com es considerin les peces, ja sigui per n¨²mero de registre o per com han acabat emmarcades, ja que en algunes hi ha diverses obres, sobretot dibuixos¡±, explicava recentment Nuria Rivero, cap de projectes de la direcci¨® de Mem¨°ria, Hist¨°ria i Patrimoni de l'Icub.
Una difer¨¨ncia que es podr¨¤ saldar nom¨¦s quan es puguin veure i estudiar les obres de manera presencial, no a partir de les fotos i informes que la Gu¨¤rdia Civil va fer durant els registres. ¡°Quan les puguem veure es podr¨¤ fer una mena de cat¨¤leg raonat de la col¡¤lecci¨®. El farem Francesc Fontbona, Bonaventura Bassegoda i jo, a m¨¦s d'un grup d'experts que puguin determinar de quines peces estem parlant. Caldr¨¤ recatalogar-ho tot. No ens interessa tant si les obres estan ben atribu?des o no, sin¨® m¨¦s aviat recuperar-les, tenir-les i poder estudiar-les¡±, conclou Rivero.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.