Catalunya aconsegueix retardar el lliurament dels 111 b¨¦ns de les parr¨°quies a l¡¯Arag¨®
La jutgessa dona cinc dies a la Generalitat per presentar al¡¤legacions, deixant sense efecte el termini per tornar-los del 15 de febrer
El jutjat de primera inst¨¤ncia n¨²mero 1 de Barbastre ha adm¨¨s la intervenci¨® de la Generalitat en el proc¨¦s d'execuci¨® provisional que se segueix pel retorn dels 111 b¨¦ns a la di¨°cesi de Barbastre-Monts¨®, que encara romanen al Museu de Lleida. La interlocut¨°ria, feta p¨²blica aquest divendres, admet la intervenci¨® de la Generalitat en el proc¨¦s i indica que, una vegada acceptada, disposa d'un termini de cinc dies per formular les seves al¡¤legacions.
El 17 de desembre, aquest mateix jutjat, despr¨¦s de la petici¨® del Bisbat de Barbastre, havia decidit dur a terme l'execuci¨® de la sent¨¨ncia provisional obligant a tornar les 111 obres i fixava el dia 15 de febrer com a l¨ªmit per fer-ho. Despr¨¦s d'assegurar que contra aquesta sent¨¨ncia no es podia interposar cap recurs, advertia que si no es complia s'establirien multes coercitives i mensuals, a m¨¦s de responsabilitats penals. L'obertura d'aquest proc¨¦s obliga la magistrada a modificar el termini d'execuci¨® de la sent¨¨ncia.
La jutgessa ha adm¨¨s la intervenci¨® de la Generalitat en entendre que, encara que els b¨¦ns no estan en el seu poder, ¡°no es pot obviar que t¨¦ compet¨¨ncia exclusiva en mat¨¨ria de cultura¡±. Quan la magistrada tingui en el seu poder aquests escrits i les respostes que generin les dues parts implicades, el Bisbat de Lleida i el Govern d'Arag¨®, podr¨¤ fixar una nova data per al lliurament.
Des del Bisbat de Barbastre, a la seva p¨¤gina web, asseguren que ¡°tot i que la iniciativa de la Generalitat suposa una nova estrat¨¨gia per retardar el lliurament, la seva acci¨® ¡®no posa ni treu res¡¯ al que resol la sent¨¨ncia¡±. I afegeix: ¡°Ning¨² es pensava que tornessin les peces el 15 de febrer¡±. ¡°L'important ¨¦s que el dia hist¨°ric i somiat est¨¤ cada cop m¨¦s a prop, continuem fent passos i el Museu Dioces¨¤ de Barbastre-Monts¨®est¨¤ preparat per rebre les 111 obres de les parr¨°quies aragoneses¡±.
El juny de 1995 va comen?ar aquest litigi despr¨¦s que 43 parr¨°quies de la Franja d'Arag¨® (entre les quals es troben les de Bafaluy, Buira, Roda d'Is¨¤vena, Ardanu¨¦, Benavent de Ribagor?a, Eixea, Fraga, Monts¨® i Tamarit de Llitera), que havien pertangut a la Di¨°cesi de Lleida, passessin a formar part de la de Barbastre-Monts¨®, creada feia uns mesos, a Osca. Les parr¨°quies van canviar de di¨°cesi, per¨° les obres que al llarg dels anys havien passat al Museu Dioces¨¤ no, malgrat que s'han reclamat des de fa anys als jutjats eclesi¨¤stics. Des de Lleida s'assegura, amb papers que aix¨ª ho acrediten, que les obres van ser comprades als capellans i sacerdots d'aquestes parr¨°quies, mentre que des d'Osca es diu que nom¨¦s s¨®n al museu en qualitat de dip¨°sit i que s'han de tornar al seu lloc d'origen, una tesi que va compartir el jutge de Barbastre dictant una sent¨¨ncia de primera inst¨¤ncia que no ¨¦s ferma, sin¨® que est¨¤ recorreguda a inst¨¤ncies judicials superiors pel bisbat de Lleida i el consorci del Museu de Lleida.
Entre les obres m¨¦s destacades hi ha els frontals d'altar de Sant Hilari de Buira de Bonansa (segle XIII) i de Sant Vicen? Treserra d¡¯Areny (segle XIII), l'arqueta de Buira de Bonansa (segle XIV), el retaule de Sant Crist¨°for de L¨ªcia (segle XV), la Verge Maria amb el Nen, de Said¨ª (segle XIV), la pintura sobre taula de Sant Mart¨ª Bisbe (segle XV), una creu processional en plata (segle XVI), un Naixement i Adoraci¨® dels pastors (segle XVI), una pintura Santa Eul¨¤lia i Santa Madrona (segle XVI) i el bol de Benavent (segle XIV), entre altres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Tresor de Sixena
- BIC
- Santa Maria de Sixena
- Villanueva de Sijena
- Monestirs
- B¨¦ns culturals
- Art rom¨¤nic
- Protecci¨® patrimoni
- Museus
- Patrimoni hist¨°ric
- Patrimoni art¨ªstic
- Art medieval
- Patrimoni eclesi¨¤stic
- Edificis religiosos
- Prov¨ªncia Osca
- Institucions culturals
- Esgl¨¦sia cat¨°lica
- Hist¨°ria art
- Patrimoni cultural
- Conservaci¨® art
- Cristianisme
- Religi¨®
- Cultura
- Espanya
- Art