Lli?ons d¡¯amor i viol¨¨ncia en una coproducci¨® del Liceu
El teatre de la Rambla estrena a Espanya una ¨°pera contempor¨¤nia de George Benjamin
Als qui van gaudir de Written on Skin, una ¨°pera del brit¨¤nic George Benjamin que es va veure al Liceu ara fa cinc anys, tenen una nova aposta del reconegut compositor que arriba al teatre de la Rambla a partir de divendres. Lessons in love and violence ¨¦s una ¨°pera que s'inspira en un fet real de l'Anglaterra del segle XIV, quan el rei Eduard II Plantagenet, despr¨¦s de ser coronat rei, s'obsessiona amb una relaci¨® amorosa amb un plebeu. Encara que la trama sigui medieval, l'aposta en escena ¨¦s cent per cent contempor¨¤nia, es desenvolupa en un apartament modern i t¨¦ un cert aire de thriller amb les conspiracions dels nobles per destronar un rei homosexual. En la hist¨°ria no hi falta certa actitud hom¨°foba per part d'un dels personatges.
¡°Jo diria que el m¨¦s important ¨¦s que la gent vagi al teatre amb el cor, els ulls i les orelles ben oberts¡±, suggeria el compositor Benjamin en la presentaci¨® del t¨ªtol aquest dimarts. Ho va fer telem¨¤ticament perqu¨¨ viatjar des del Regne Unit ¨¦s pr¨¤cticament impossible per les prohibicions imposades per la pand¨¨mia. ¡°Per aix¨° mateix crec que gaireb¨¦ ¨¦s una hero?citat que s'hagi pogut mantenir el t¨ªtol i li estic molt agra?t al Liceu¡±, va afirmar. No s¨®n gaire habituals les ¨°peres contempor¨¤nies al teatre de la Rambla, que va programar Lessons in love and violence despr¨¦s de l'¨¨xit que va tenir Written on Skin. ¡°?s una gran obra d'un dels grans referents contemporanis¡±, va assegurar V¨ªctor Garc¨ªa de Gomar, director art¨ªstic del Liceu. En el cas de Benjamin, el seu primer contacte amb el teatre de la Rambla va ser el 2010 quan es va representar al Foyer l'¨°pera de cambra Into the little hill.
El compositor va treballar l'¨°pera durant m¨¦s de dos anys conjuntament amb l'autor del llibret, Martin Crimp, i posteriorment amb una estreta relaci¨® amb Katie Mitchell, directora de l'escenografia d'una ¨°pera que ¨¦s una coproducci¨® de sis teatres oper¨ªstics europeus, entre els quals hi ha el Liceu i el Teatro Real de Madrid, on es podr¨¤ veure despr¨¦s d'acabar les funcions ¡ªfins a l'11 de mar?¡ª a Barcelona. L'obra es va estrenar amb ¨¨xit el 2018 a Londres i arriba a Barcelona despr¨¦s de rec¨®rrer diversos teatres d'Europa.
Presentada com una ¨°pera dif¨ªcil, Lessons in love and violence requereix una gran riquesa orquestral que en temps de covid t¨¦ les seves dificultats, i el fossat dels m¨²sics s'estendr¨¤ sobre quatre files de platea. ¡°S¨®n 90 minuts sense interrupci¨® de molta intensitat. I les dist¨¤ncies de seguretat sanit¨¤ria ens fan ocupar espai a la platea. Per exemple, els instruments de vent necessiten dos metres entre ells i ¨¦s una secci¨® molt important en aquesta obra. El resultat ¨¦s que l'orquestra se sentir¨¤ molt millor, perqu¨¨ estar¨¤ m¨¦s amunt, una cosa que no deixa de ser una mica problem¨¤tica per als cantants, tot i que ho estan treballant molt b¨¦¡±, explicava el mestre Joan Pons, que dirigir¨¤ l'Orquestra del Liceu i considera Benjamin ¡°un dels millors¡±. Per a Pons, Lessons in love and violence ¨¦s una obra que marca el cam¨ª del segle XXI.
Si musicalment l'obra ¨¦s dif¨ªcil, el repte persisteix amb les veus, a les quals se'ls exigeix, a m¨¦s, una notable dimensi¨® dram¨¤tica. Part dels cantants que seran al Liceu s¨®n els mateixos que van estrenar l'obra a Londres: el bar¨ªton St¨¦phane Degout ¨¦s el rei Eduard i el tenor Peter Hoare ¨¦s Mortimer, un personatge que intenta posar ordre entre les obligacions d'un rei bojament enamorat de Gaveston, que interpreta el baix Daniel Okulitch. En una ¨°pera de veus masculines en tons baixos, el contrapunt el posa la reina Isabel en veu de la soprano Georgia Jarman. Dividida en set escenes, la m¨²sica avan?a creant moments de calma, de reflexi¨®, en les transicions.
¡°?s una obra que parla molt de l'amor entre dos homes molt cultivats, que cuiden molt la seva aparen?a externa fins a arribar a una harmonia¡±, detallava l'escen¨°grafa Mitchell, que dona especial import¨¤ncia a la mirada de la hist¨°ria que tenen els fills del rei i testimoni de les intrigues que provoca la barreja de poder, amor i viol¨¨ncia.
¡°?s una hist¨°ria sobre l'homosexualitat, la relaci¨® entre el rei i el seu amant; ¨¦s un tema que en altres versions dram¨¤tiques no s'ha volgut abordar. I una obra que plasma que el que passa en un dormitori pot tenir conseq¨¹¨¨ncies terribles¡±, resumia Benjamin.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.