Al castell de Duino
La princesa Marie von Thurn und Taxis va acollir Rainer Maria Rilke, iniciant un mecenatge que va permetre al poeta escriure en unes circumst¨¤ncies excepcionals
Les pedres del castell s¨®n una excel¡¤lent caixa de resson¨¤ncia, i els instruments de corda del Quartet Triest¨ª, que interpreten Beethoven i Mozart a la terrassa oberta sobre el mar Adri¨¤tic, adquireixen una pot¨¨ncia tan solemne i sobrenatural que fins i tot les barques dels pescadors s¡¯acosten arran dels espadats. Escoltaven la m¨²sica entremig del balanceig de les onades i potser intu?en el gest tranquil d¡¯alguna ombra, per¨° els era vedat copsar l¡¯harmonia entusiasta que regnava a l¡¯antiga torre de defensa: a la balustrada de pedra hi creixia una pl¨¨tora de flors de totes les esp¨¨cies, dominades per l¡¯espessor i l¡¯exuber¨¤ncia d¡¯una heura tan vella com el castell; al centre de la terrassa hi havia una font de marbre veneci¨¤, coronada amb una gran mata de roses damascenes plantades anys enrere per honorar una visita de Gabriele D¡¯Annunzio; una parra enorme s¡¯arquejava com una promesa de felicitat i protecci¨® damunt dels convidats.
?s un capvespre de la tardor de 1910, i la princesa Marie von Thurn und Taxis acull per primera vegada, al castell de Duino, Rainer Maria Rilke: ¨¦s l¡¯inici del mecenatge que va permetre al poeta escriure en unes circumst¨¤ncies excepcionals. M¨¦s enll¨¤ de les comoditats que apagaven les crisis de l¡¯¨¤nima que el martiritzaven, Rilke tamb¨¦ va obtenir el regal d¡¯un afecte maternal constant: ¨¦s cert que Marie von Thurn und Taxis presenta un Rilke exasperat i mani¨¤tic, dif¨ªcil de satisfer, necessitat sempre de la companyia d¡¯alg¨² que l¡¯escolti parlar dels plaers de la solitud i dels secrets indesxifrables en el combat amb els ¨¤ngels i els dimonis de l¡¯escriptura, per¨° els lectors sempre agrairan la paci¨¨ncia de Marie von Thurn und Taxis per convertir-se en el refugi on s¡¯esva?en els trasbalsos destructors del poeta.
La seva relaci¨® es pot con¨¨ixer gr¨¤cies a Records de Rainer Maria Rilke, el llibre que la princesa comen?a un dia de desembre de 1909, quan Rilke havia posat el punt final a Els quaderns de Malte, es pensava que ja se li havia esgotat la inspiraci¨® i nom¨¦s havia sigut capa? d¡¯escriure uns pocs versos. Tenia la convicci¨® d¡¯estar condemnat a la sequera creativa, per¨° en una sessi¨® espiritista la veu d¡¯una ¡°desconeguda¡± li va prometre que aviat arribaria el vendaval de la inspiraci¨®. Potser era l¡¯anunci del suport de la princesa al llarg dels anys i arreu del continent.
Qualsevol llibre de mem¨°ries significa contemplar uns fets i uns rostres desapareguts per sempre: Marie von Thurn und Taxis, des d¡¯un hotel de Trieste, veu com les bombes de la Primera Guerra Mundial destrueixen el castell dels seus avantpassats, per¨° Duino existir¨¤ sempre gr¨¤cies a les elegies que escriur¨¤ Rilke despr¨¦s d¡¯un dur i complex proc¨¦s de gestaci¨®: ara hi ha la sort de poder-les llegir en un catal¨¤ miracul¨®s gr¨¤cies a la traducci¨® de Josep Maria Fulquet i Eduard Santiago (Fl?neur).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.