M¨¦s enll¨¤ del ¡®bakalao¡¯: l¡¯oblidada ruta de clubs de Girona que va portar el techno a Espanya fa 35 anys
Eclipsada per Val¨¨ncia i la seva Ruta Destroy, l'escena de club de les comarques de Girona va ser pionera durant els anys 80
En un mas del barri del Pedret de Girona, sobre les ru?nes d'una antiga parr¨°quia, es va crear un dels exponents m¨¦s grans de la hist¨°ria de la m¨²sica electr¨°nica d'aquest pa¨ªs: La Sala del Cel. A mitjans dels 80, el seu fundador, Josep P¨¦rez, va captar les influ¨¨ncies musicals que arribaven de B¨¨lgica i Fran?a i va intuir que all¨° podria convertir-se en un llan?aflames que revolucionaria la nit d'uns anys encara encotillats en el so de les guitarres. La Sala del Cel, juntament amb clubs com el Blau i Le Rachdingue, va introduir l'electr¨°nica a les comarques de Girona paral¡¤lelament a la Ruta Destroy de Val¨¨ncia, portant artistes de renom mundial com Jeff Mills, DJ Zero i ?ngel Molina. Aquella escena techno catalana ,que va precedir el S¨®nar, ha estat oblidada. Just quan es compleixen quaranta anys de cultura de club, el documental Nou set dos (el prefix telef¨°nic de Girona), dirigit per Albert Dom¨¨nech i ?scar S¨¢nchez i guanyador del premi del p¨²blic al festival IN-EDIT, recopila una trentena de testimonis sobre aquella hist¨°ria.
L'escena electr¨°nica de Girona va n¨¦ixer, com totes, d¡¯esquena al gran p¨²blic. Luis Calder¨®n, programador de La Sala del Cel, explica al documental com el 1987 hi havia qui es plantava a les muntanyes de Girona per intentar sintonitzar una r¨¤dio pirata francesa, on un jove Fred Tassy feia un programa sobre m¨²sica electr¨°nica. A d'altres els arribaven aquests sons gr¨¤cies als cassets dels turistes que estiuejaven a la Costa Brava. A poc a poc, els ritmes sint¨¨tics del techno s'anaven filtrant a les discoteques i espais m¨¤gics com Le Rachdingue, sala surrealista inaugurada el 1968 per Salvador Dal¨ª i l'escriptor Henri-Fran?ois Rey que encara avui es considera un museu. A comen?aments dels anys 90, mentre l'electr¨°nica guanyava protagonisme en les programacions de Girona i de Banyoles i atreia p¨²blic de diferents pa?sos, especialment Fran?a, les televisions s'inundaven de not¨ªcies sobre la mal anomenada ruta del bakalaode Val¨¨ncia, la Ruta Destroy. Un accident aqu¨ª, un altre all¨¤, l'eclosi¨® de la droga, l'arribada de la m¨¤quina i un p¨²blic que va degenerar amb l'entrada de caps rapats a les sales no van ajudar gaire la imatge del techno. La idea que s'estava produint un esdeveniment cultural no calava en les majories i ning¨² ali¨¨ a les escenes semblava que mir¨¦s cap a Girona.
Segons Dom¨¨nech, ¡°l'escena gironina era m¨¦s fina, estava m¨¦s centrada en la m¨²sica, a veure all¨° que no s'havia pogut veure mai en directe i tamb¨¦ era m¨¦s respectuosa que la de Val¨¨ncia¡±. Aquesta cultura de club, que va n¨¦ixer a l¡¯underground de Chicago, Detroit i Nova York, va arribar a la pen¨ªnsula ¡°per Girona, per la carretera del Saler i per un club d'Oviedo anomenat La Real¡±, assenyala Oscar Nin, cr¨ªtic musical amb una d¨¨cada d'experi¨¨ncia en la comunicaci¨® del S¨®nar. ¡°All¨° d'agafar un cotxe i anar a l'altra punta d'Espanya a ballar era inconcebible aquella ¨¨poca. Mai ha interessat entendre qu¨¨ passava a les perif¨¨ries¡±, afegeix.
El clubbing va ser ¡°un oasi de llibertat on es barrejava gent de tota mena¡±, apunta Dom¨¨nech. ¡°El van crear els negres, els homosexuals, els llatins. Anaven a magatzems i f¨¤briques a ballar la m¨²sica que els agradava i que no es punxava a les discoteques, all¨¤ es produ?a una experi¨¨ncia curativa per a ells¡±, explica Nin. Aviat, els clubs de Girona ¡°no tenien res a envejar a cap dels grans locals de Berl¨ªn ni dels Estats Units¡±, considera el cr¨ªtic. La Sala del Cel es va convertir en una atracci¨®, un club amb instal¡¤lacions avantguardistes, un ciberespai i una pista de ball oberta al cel. ¡°Vam posar un sostre de vidre pensant que veur¨ªem el cel de nit, per¨° els llums es reflectien i no hi v¨¨iem res. Encara aix¨ª, la gent arribava i se n'anava a la pista per mirar cap a dalt¡±, recorda entre rialles el seu fundador, Josep P¨¦rez. ¡°Si vas a Girona has de veure la catedral cat¨°lica i la catedral electr¨°nica, que era La Sala del Cel¡±, sentencia el seu fill, el DJ David Fussi¨®, al documental.
?s inevitable pensar que Nou set dos ¨¦s una pe?a per a iniciats, per a nost¨¤lgics d'aquella gresca musical de poc m¨¦s de quinze anys, des de 1987 fins que l'escena va entrar en declivi a partir de 1996, i que va implosionar als 2000. Amb veus com Fred Tassy, DJ Hell, Djoseph, Front 242 i Nando Dixkontrol, el documental deixa clar que el que va oc¨®rrer a Girona va ser un fenomen musical ¨²nic. ¡°Aquella manera de punxar, de portar la pista, creava una catarsi. I aquests discos no estaven en cap altre punt d'Espanya¡±, assenyala Nin. Dom¨¨nech ho corrobora: ¡°Jo sempre he considerat que el que havia vist a Girona no ho havia vist en cap altre lloc¡±.
¡°Quan vam comen?ar el projecte no hi havia res. Ten¨ªem la refer¨¨ncia dels discj¨°queis i dels propietaris dels clubs i vam anar de persona en persona. De fet, hi ha hagut algunes actuacions que hem deixat fora perqu¨¨ no les hem pogut contrastar. Tot aix¨° comen?a a estar una mica documentat a partir dels 90¡±, explica el director. ¡°El m¨¦s curi¨®s ¨¦s que hi ha gent molt rellevant en aquesta hist¨°ria que jo, que he viscut tota la vida a Girona i que vaig participar en l'escena, no coneixia¡±, rebla.
Com va acabar el clubbing a les comarques de Girona? Segons Dom¨¨nech hi van influir molts factors, des del fet que la policia ¡°es va posar molt seriosa perqu¨¨ hi havia molt moviment de cotxe i alguns accidents greus¡± fins a la diversificaci¨® de la m¨²sica. ¡°A partir de 1996, el techno apareix per tot arreu, s'ha creat el S¨®nar i hi ha un canvi de tend¨¨ncia del p¨²blic: la gent de Barcelona no ve tant a Girona. Tot va caient, excepte Le Rachdingue, que t¨¦ el segell tan m¨¤gic de Dal¨ª i ¨¦s a prop de la frontera francesa¡±, apunta el director.
Probablement no existiria el S¨®nar sense l'escena de Girona. Els artistes que intervenen en el documental asseguren que la seva import¨¤ncia no est¨¤ reconeguda. Segons Nin, aquesta falta de reconeixement transcendeix a aquesta escena, tot i que gran part del turisme d'Eivissa t¨¦ el seu epicentre en el clubbing. ¡°La m¨²sica electr¨°nica ¨¦s cultura, encara que no s'exhibeixi en museus. ?s art contemporani, cal recon¨¨ixer que Jeff Mills ¨¦s tan important com Bob Dylan¡±, considera el cr¨ªtic musical. Per Josep P¨¦rez, el techno s¨ª que ocupa el lloc que li correspon en la hist¨°ria: ¡°Est¨¤ en la publicitat, en el cinema, a les botigues. Ara tota la m¨²sica ¨¦s electr¨°nica. A m¨¦s, hi ha projectes com l'escola Eumes de Girona, que ¨¦s un referent internacional¡±. Dom¨¨nech, tanmateix, manifesta que ¡°a Alemanya hi ha molt¨ªssima literatura de l'escena electr¨°nica i la ciutat de Berl¨ªn gira sobre aquest eix, all¨¤ els DJ s¨®n totems. Aqu¨ª no s'ha posat de relleu. Aqu¨ª est¨¤ mal vist que una persona s¡¯hagi dedicat tota la vida a punxar¡±.
Per consolidar la mem¨°ria de l'escena electr¨°nica de Girona, els autors de Nou set dos estan treballant en una segona versi¨® del documental que duplica el metratge i recupera elements que havien quedat al tinter, com la import¨¤ncia dels afters en la cultura de club de la prov¨ªncia. Un moviment sense el qual l'escena de ball d'aquest pa¨ªs, una part b¨¤sica de la seva hist¨°ria musical, no s'acaba d'entendre. ¡°La m¨²sica electr¨°nica ¨¦s el futur¡±, sentencia P¨¦rez. ¡°La resta ¨¦s poesia amb guitarres¡±, remata el fundador de la segona catedral de Girona.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.