¡®El sensespai¡¯, a la Flyhard, descobreix el dolor amagat rere un diagn¨°stic
Lara D¨ªez Quintanilla ens tanca en una consulta d'orientaci¨® psicoanal¨ªtica per transmetre el patiment que hi ha per sota de les etiquetes de trastorns
Lara D¨ªez Quintanilla ¨¦s psicoterapeuta. Quan va acabar els dos anys del curs Psicoter¨¤pia de grups i fam¨ªlies, impartit pel Grup Alfa, el 2012, va presentar un treball d'investigaci¨® sobre Trastorn L¨ªmit de Personalitat (TLP). Per¨° Lara D¨ªez Quintanilla ¨¦s, tamb¨¦, dramaturga i actriu i va afegir un annexe en la seva recerca formativa: una obra de teatre, esclar. "Entenc el teatre com una experi¨¨ncia col¡¤lectiva per transformar-nos", argumenta l'autora d'El sensespai. "Es parla de teatre social, o necessari..., per¨° jo fujo d'aquestes etiquetes, perqu¨¨ el teatre, per si mateix, ja ho ¨¦s, de necessari. En aquest cas, el que havia apr¨¦s en el curs era molt valu¨®s i el teatre era la millor manera que conec per divulgar-ho", explica, amb claredat. "Vaig conv¨¨ncer una companya per fer la lectura de l'obra. Est¨¤vem mortes de vergonya!"
Aquella va ser la primera lectura, totalment amateur, esclar, d'El sensespai, de la qual l'any passat es va fer una lectura dramatitzada a la Sala Beckett, on D¨ªez Quintanilla va ser resident, i el passat 24 de febrer es va estrenar a la Flyhard, en un muntatge dirigit per ella mateixa que es mantindr¨¤ en cartell fins al 18 d'abril. L'obra ens trasllada a una consulta d'orientaci¨® psicoanal¨ªtica, on la T¨¤nia, una noia amb TLP diagnosticat i supervivent a un intent de su?cidi, s'enfronta a la Laura, la psic¨°loga a qui han derivat la problem¨¤tica de la pacient.
D¨ªez Quintanilla havia fet un estudi molt profund de la simptomatologia associada al TLP. "I amb tots aquests s¨ªmptomes, de manual, vaig fer un c¨°ctel, una mena de dec¨¤leg del trastorn. Teixir la hist¨°ria ja ha estat cosa meva", explica. I la hist¨°ria pret¨¦n entendre el llenguatge i l'actitud d'aquestes persones: "No hi ha temps entre emocions: riuen, ploren, et foten un moc. Tot de manera sobtada". D'aqu¨ª surt el personatge de la T¨¤nia: alterat, agressiu, defensiu, indignat. "El mecanisme l'entenem, per¨° a l'obra est¨¤ portat a extrems".
El contrast entre la Laura (la psicoterapeuta) i la T¨¤nia ¨¦s total. Estan all¨¤, en el petit¨ªssim espai de la Flyhard, una davant de l'altra, per¨° les separa un abisme. La primera parla de "cadena de successos des del dia 24"; la segona es queixa perqu¨¨ tothom es pensa que ¨¦s "una puta traumatitzada". La primera parla de "protocol"; la segona proclama que li agrada "el sexe for?at" (ai...). La primera parla de "dispositiu de contenci¨®"; la segona esclata: "No teniu ni puta idea!"
El combat dial¨¨ctic, intens, dur¨ªssim i ple de revelacions i punts d'inflexi¨®, camina cap un punt que pot ser de no retorn. Es tracta de "transmetre el relat i el dolor que hi ha darrere de cada etiqueta, de cada diagn¨°stic", comenta D¨ªez. "Explicar el dolor de la T¨¤nia fins a destapar el secret, fet que pot tenir conseq¨¹¨¨ncies devastadores".
L'espectador va descobrint qu¨¨ ¨¦s el sensespai, aquest lloc (o no-lloc), rere del mirall, de construcci¨® de fantasies per viure i superar el dolor. L'explosi¨® del secret allibera tot un m¨®n de confusi¨®, dolor, ignor¨¤ncies, viol¨¨ncia, agressions... i el debat queda servit: "Es tracta de veure com s'experimenten aquestes conductes en una situaci¨® familiar en qu¨¨ no te n'adones del que est¨¤ passant. Fins a quin punt la llibertat es important? ?s bo crear un mon fant¨¤stic on sobreviure? Tots, en realitat podr¨ªem estar diagnosticats de TLP! Molt debat sobre la taula. Com a La vita ¨¨ bella, es tracta de crear un univers familiar fant¨¤stic per sobreviure a la trag¨¨dia".
Gaireb¨¦ tot l'equip art¨ªstic d'El sensespai s¨®n dones. Cinc actrius es combinen en la interpretaci¨® dels dos personatges: la Montse Morillo, la mateixa Lara D¨ªez Quintanilla i la Francesca Vadell fan de doctora i l'Anna P¨¦rez Moya i la Gemma Polo fan de pacient. "Aix¨° de fer torns era una q¨¹esti¨® purament pr¨¤ctica", revela la tamb¨¦ directora de l'obra. "Estar programats dos mesos se'ns fa complicat perqu¨¨ tothom t¨¦ compromisos que, en la situaci¨® prec¨¤ria en qu¨¨ es troba el teatre, no pot desatendre. Per¨° des d'un principi vam ser conscients de la riquesa brutal que aportava abordar el qu¨¨ tracta l'obra en equip. Cada actriu fa seu pel personatge i diria que fins i tot pot semblar que cada funci¨®, amb unes o altres actrius, ¨¦s una obra diferent".
Triomf a Buenos Aires
La Lara ens va atendre aquest dimarts per tel¨¨fon, mentre esperava per embarcar en un vol que la torna a Barcelona de Buenos Aires. All¨¤, a la sala Timbre 4, acabava de guanyar el Torneig de Dramat¨²rgia Transatl¨¤ntic del Temporada Alta amb l'obra Kwam Sukh ("que vol dir plaer, en island¨¨s", aclareix), la hist¨°ria d'una parella que decideix explicar-se certs secrets ara que esperen un fill. La rebuda de l'obra all¨¤ ha estat tan bona que la dramaturga no descarta haver de tornar a creuar l'Atl¨¤ntic i l'Equador: "A la companyia Timbre 4 estan entusiasmats i els encantaria representar-la", diu. "Per¨° soc conscient que ¨¦s un projecte dif¨ªcil..."
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.