Els catalans serem literaris o no serem
La llei m¨¦s coneguda del cinema ¨¦s ¡°mostra-ho, no ho expliquis¡±. Per¨° com que sempre arriba l¡¯hora d¡¯explicar, una norma no escrita recomana que, mentre deixen anar els discursos, els personatges estiguin fent alguna cosa, una acci¨® f¨ªsica i visible que amb una mica de moviment salvar¨¤ la teca filos¨°fica de caure en el serm¨®. ?s una llei que tamb¨¦ se sol aplicar a la literatura, on el par¨¤graf mestretites, que ens encanta, passa millor quan cau com qui no vol la cosa, precedit de l¨ªnies pentinant el gat. Per desgr¨¤cia la convenci¨® diu que l¡¯assaig ¨¦s aquella combinaci¨® de paraules on tot passa al cervell i l¡¯autor t¨¦ perm¨ªs per explicar sense mostrar.
A I si, d¡¯Adri¨¤ Pujol Cruells, passen moltes coses mentre l¡¯autor pensa. En un cert sentit, nom¨¦s en passa una: l¡¯autor fa cua en una oficina de Correus, es troba un senyor que comen?a a barrinar-lo amb cunyadismes, i el nostre heroi es posa a reflexionar sobre la naturalesa del llenguatge, la mateixa eina amb qu¨¨ l¡¯interlocutor ¡°m¡¯interpel¡¤la a sac¡±. No ¨¦s l¡¯escenari m¨¦s trepidant per reflexionar sobre la relaci¨® de les paraules amb el m¨®n, el potencial revolucionari de la poesia, o les disfuncions de la cr¨ªtica liter¨¤ria catalana, per¨° hem de recordar que Pujol va ser l¡¯impulsor de l¡¯Observatori de la Vida Quotidiana. Contra el pedigr¨ª de les idees de butaca, una teoria que va a buscar palletes d¡¯or als rius de la llengua normal i corrent.
El llibre es pregunta qu¨¨ ¨¦s la literatura, i la resposta ¨¦s m¨¦s personal que original: allocar la reflexi¨® en la terra que Pujol trepitja, lligar-la amb les seves d¨¨ries i amb la hist¨°ria de la llengua i la literatura catalanes, que fa d¨¨cades que sacseja en articles, llibres, converses de bar i piulades. Fons i forma de la resposta es poden resumir amb una cita breu: ¡°?s cursi, per¨°, b¨¦, en qualsevol cas, dir les coses liter¨¤riament ¨¦s robar-les al poder per tornar-les a la comunitat¡±. Per recordar que Pujol ¨¦s un dels traductors d¡¯assaig franc¨¨s de refer¨¨ncia del pa¨ªs, cosa que deu marcar, tamb¨¦ ho explica en deleuzi¨¤: ¡°[la liter¨¤ria] ?s la funci¨® d¡¯alliberar territoris o coses territorialitzades pel poder del llenguatge, per la sedimentaci¨® de la llengua i per la fossilitzaci¨® d¡¯una met¨¤fora en cada mot¡±.
No ¨¦s la filosofia del llenguatge que se sol fer a Catalunya. Ofegada per les pressions que la minoritzen, els catalans solem defensar-nos veient la llengua com la diposit¨¤ria d¡¯una ess¨¨ncia herderiana, les paraules que ens connecten amb la metaf¨ªsica d¡¯un fet nacional monol¨ªtic en perill. A l¡¯altre extrem, tenim els cosmopolites de sempre, que prefereixen girar el cap quan una llengua s¡¯utilitza com una arma contra l¡¯altra i nom¨¦s estan interessats a jugar amb el ball de significants i significats.
Pujol Cruells ens proposa la s¨ªntesi impossible del deleuzi¨¤ rom¨¤ntic: veure la tradici¨® catalana com aquella dels que resisteixen la fossilitzaci¨® de la tradici¨®: ¡°La literatura ¨¦s la plasmaci¨® del benestar catal¨¤, de l¡¯equilibri catal¨¤, de la condici¨® catalana, de la desfanatitzaci¨® a dues bandes en pro d¡¯una percepci¨® del m¨®n i d¡¯una obra sobre el m¨®n digeribles per¨° m¨¤giques, ni massa nacionalracionals ni massa globalrutilants, o sigui catalans, literaris, els catalans serem literaris o no serem¡±. I si t¨¦ ra¨®?
Un m¨®n com¨². Marina Garc¨¦s
Contra el t¨°pic de trobar veritats atemporals, el bon fil¨°sof es dedica a detectar el que una cultura est¨¤ oblidant justament en el moment que m¨¦s molesta, que ¨¦s quan la cultura m¨¦s ho necessita. Aix¨° ¨¦s el que va saber fer Marina Garc¨¦s fa deu anys amb la idea de ¡°com¨²¡±, una cr¨ªtica a les filosofies individualistes que havien dominat el final del segle XX per assajar una nova forma de col¡¤lectivisme. Editat per primer cop en catal¨¤ deu anys despr¨¦s, Un m¨®n com¨² permet aplicar el m¨¨tode intempestiu al mateix llibre i reflexionar sobre els ¨¨xits i les limitacions d¡¯un pensament que ha assolit l¡¯hegemonia entre l¡¯esquerra cultural mentre el m¨®n material s¡¯ha anat fent menys d¡¯esquerres.
Trad. Oriol Valls. Tigre de Paper, 2022. 154 p¨¤gines. 17 euros
Pensaments i opuscles. Blaise Pascal
Entre els anys 45 i 60 del segle XVII, Blasie Pascal era el n¨²mero u d¡¯Europa en ci¨¨ncia, filosofia i teologia, i era l¡¯escriptor m¨¦s popular, cosa que, en el que els mateixos francesos anomenen Grand Si¨¨cle, no ¨¦s poca cosa. En canvi, avui molt poca gent sap ubicar-lo, massa literari per a les facultats de filosofia, i massa fil¨°sof per a les de literatura. La traducci¨® al catal¨¤ del savi Pere Llu¨ªs Font, l¡¯obra de tota una vida, permet remeiar el buit de Pascal en la cultura catalana amb una edici¨® definitiva, ideal per fer cas del mateix Pascal quan va dir que ¡°la gran desgr¨¤cia dels homes ¨¦s no saber-se quedar sols reflexionant en una cambra¡±.
Trad. Pere Llu¨ªs Font. Adesiara, 2022. 800 p¨¤gines. 32 euros
No-Cosas. Byung Chul Han
Llegir els assajos m¨¦s venuts t¨¦ doble recompensa: tenim el contingut del text i, alhora, una excusa per pensar sobre el seu ¨¨xit. Ja fa anys que Byung Chul Han ha trobat la f¨®rmula per arribar a l¡¯estrellat de la filosofia global amb uns assajos breus i plens d¡¯aforismes que donen nom a malestars contemporanis. En la seva millor versi¨®, Han fa anar els grans noms (Heidegger i Nietzsche s¨®n els seus preferits) per clavar cops de martell al present; en la pitjor, sembla un venedor de fum nost¨¤lgic sense sentit de l¡¯humor. No-cosas ofereix una filosofia apocal¨ªptica de l¡¯smartphone contraposada amb un elogi de la solidesa dels objectes predigitals, i t¨¦ una mica dels dos Hans.
Trad. Joaqu¨ªn Chamorro. Herder, 2021. 144 p¨¤gines. 13,90 euros
Los brotes negros. Eloy Fern¨¢ndez Porta
Llegir Eloy Fern¨¢ndez Porta sempre fa la sensaci¨® d¡¯entrar al seu cap: als ant¨ªpodes de les terceres persones impersonals, les observacions sarc¨¤stiques es juxtaposen amb l¡¯alta teoria; la dissecci¨® cultural porta d¡¯una exposici¨® d¡¯art contemporani a la portada d¡¯una revista porno, i la cr¨ªtica es fa sempre des de i contra una forma de malviure. Ara sabem que aquest cap ¨¦s enemic d¡¯ell mateix, i a les p¨¤gines de Los brotes negros trobem la fenomenologia d¡¯un trastorn d¡¯ansietat prolongat que va turmentar a l¡¯autor, crits d¡¯ira i desesperaci¨® en places p¨²bliques i pensaments su?cides. Brillant i necess¨¤riament asfixiant, Fern¨¢ndez Pora inventa un g¨¨nere que podem anomenar d¡¯autocr¨ªtica cultural.
Anagrama, 2022. 136 p¨¤gines. 9,90 euros
L¡¯erotisme. Lou Andrea Salom¨¦
Lou Andrea-Salom¨¦ ha estat tan engolida per la seva biografia sentimental que la pel¡¤l¨ªcula que li va dedicar una directora expl¨ªcitament feminista l¡¯anunciava com ¡°la dona que va enamorar Rilke, va fer tornar boig Nietzsche i a la qual Freud va admirar¡±. Amb la primera traducci¨® al catal¨¤ podem llegir la seva filosofia de la fidelitat, la maternitat o la identitat sexual deslligades del safareig que sempre ha enterbolit la recepci¨® de l¡¯autora. En un debat en qu¨¨ el determinisme biol¨°gic i el relativisme cultural han cavat trinxeres que avui semblen imm¨°bils, Lou ens ofereix una visi¨® intempestiva ideal per tornar a pensar amb llibertat sobre el tema que m¨¦s han rebregat les guerres culturals.
Trad. Anna Punsoda. Ela Geminada, 2021. 84 p¨¤gines. 14 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.