¡®Los nuevos b¨¢rbaros¡¯, al Teatre Gaud¨ª: Dues Espanyes llunyanes nom¨¦s en el temps
L'obra del valenci¨¤ Chema Carde?a ens situa al 1939 i al 2009 per reflexionar sobre l'art, sobre la mem¨°ria i sobre un autoritarisme que no ha marxat mai
Despr¨¦s que s'estren¨¦s el 2019 (coincidint amb els 80 anys de la fi de la Guerra Civil i els 200 del Museu del Prado), que hagi capejat la pand¨¨mia per sales gaireb¨¦ buides i rec¨®rrer Espanya amb ¨¨xit, torna al Teatre Gaud¨ª La invasi¨®n de los b¨¢rbaros, un homenatge a la dona, a la mem¨°ria hist¨°rica i a l'art. Escrita i dirigida per Chema Carde?a i interpretada per Iria M¨¢rquez, Rosa L¨®pez, Vincent Pastor i Manuel Valls, aquesta producci¨® valenciana es pot revisitar aquest cap de setmana, de divendres a diumenge.
L'acci¨® transcorre, simult¨¤niament, en dues ¨¨poques i espais diferents: l'abril del 1939, tot just acabada la guerra, als subterranis de les Torres de Serrano, a Val¨¨ncia, on un tinent franquista interroga una conservadora del Museu del Prado sobre un dels molts quadres que es van evacuar de la pinacoteca durant el conflicte. I al 2009, a l'Espanya progressista que va aprovar la llei de l'avortament i que va viure el final d'ETA, quan una investigadora i activista sobre la mem¨°ria hist¨°rica es reuneix amb l'alcalde conservador d'un poble de Val¨¨ncia per intentar obrir una fossa comuna. "El que veiem ¨¦s que l'espai i el temps passen a ser el mateix", explica l'autor. "Les tretes, els arguments, els m¨¨todes fins i tot, del torturador franquista no s¨®n gaire diferents dels del pol¨ªtic conservador. El 2009, es repeteix el mateix del 1939. Sentir les mateixes paraules del 39 en els nostres dies ¨¦s molt significatiu", remarca, i recorda l'ascens de l'ultradreta en aquests darrers anys.
Carde?a subratlla que el text, molt documentat i amanit amb versions actualitzades de can?ons de la guerra (Si me quieres escribir, Ay Carmela o, tamb¨¦, Bella ciao), reprodueix declaracions reals de militars franquistes, comen?ant per Queipo de Llano. "El p¨²blic pot riure de les barbaritats que sent, per¨° perqu¨¨ potser hi ha qui no s'imagina que s¨®n paraules reals", comenta el director, que justifica aquesta tria: "L'obra ¨¦s un viatge cap a la normalitzaci¨® del passat en el sentit que no n'hi ha prou amb desenterrar els morts sin¨® que cal tamb¨¦ fer just¨ªcia amb els que van ser jutjats sumar¨ªssimament i assassinats per haver complert amb el seu deure. Cal restituir-los la dignitat".
La invasi¨®n de los b¨¢rbaros ¨¦s un quadre del 1887 d'Ulpiano Checa. Un dels molts que durant la Guerra Civil es va extraviar. Representa l'entrada dels huns a Roma i no ¨¦s casual que Chema Carde?a l'hagi triat per construir aquesta hist¨°ria: "Anuncia el que ve, que ¨¦s horror¨®s", diu, categ¨°ric. Al llarg de la representaci¨®, va apareixent, a poc a poc, en una projecci¨®, fins que el veiem sencer.
De fet, res no ¨¦s casual a La invasi¨®n de los b¨¢rbaros."Els personatges s¨®n ficticis, la hist¨°ria ¨¦s una ficci¨®, per¨° tot ¨¦s versemblant", diu Carde?a. "Els personatges no van existir per¨° segur que hi va haver qui va actuar com ho fan ells. Podrien haver exisitit perfectament". I posa com a exemple l'alcalde del poble de Val¨¨ncia: "Per crear el personatge vaig furgar en la meva mem¨°ria i de seguida vaig trobar aquest tipus de pol¨ªtic, amb aquesta actitud envers la cultura i la mem¨°ria hist¨°rica, tan com¨²..."
Tampoc ¨¦s casual el fet que les dues dones siguin "les bones" i els dos homes, "els dolents": "Les dones van ser les que van haver de preservar la mem¨°ria i mantenir viu el futur", justifica Carde?a. "Ara, la societat no deixa de ser masclista, patriarcal i intolerant. Per aix¨° aquesta obra ¨¦s un homenatge, tamb¨¦, a les dones". Tot i aix¨ª, hi ha un missatge d'optimisme: no ¨¦s casual, tampoc, que les dues protagonistes es diguin Esperan?a (la conservadora del Prado) i Aurora (la investigadora actual).
L'obra ¨¦s la segona part d'una trilogia en curs que va comen?ar amb Shakespeare en Berl¨ªn (ambientada en els primers anys del nazisme), que ja va passar per Barcelona, i que es tancar¨¤ amb El perfume del tiempo, que s'estrenar¨¤ al novembre i se centra en la desaparici¨® de nens durant la dictadura argentina.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.