¡®Toronto¡¯, de Felip Bens: El passat culpable
El detectiu Larry Forlati creix i s¡¯educa obsessionat amb les novel¡¤les negres i el cine polic¨ªac. A ¡®Toronto¡¯, la darrera novel¡¤la de Felip Bens dedicada al personatge, obre una llibreria a la ciutat canadenca
Larry Forlati, el detectiu que protagonitza Toronto, mentre viu d¡¯inc¨°gnit al Canad¨¤, fa servir el nom fals de Philip Redbean, un homenatge al Marlowe de Raymond Chandler i al sobrenom del policia ¡ªCigr¨® Roig¡ª que l¡¯ha ajudat a fugir dels perills mortals que l¡¯encerclaven a Val¨¨ncia; per¨° de la mateixa manera que els herois de la novel¡¤la negra cl¨¤ssica estaven buits de passat, Felip Bens (el Cabanyal, Val¨¨ncia, 1969) segueix la l¨ªnia que sembla haver-se imposat en la nova novel¡¤la criminal i el dota de records adolorits, de drames familiars i de traumes personals, com si el passat fos una culpa.
Larry Forlati, que liter¨¤riament va n¨¦ixer el 2015 a El cas Forlati, pertany a una fam¨ªlia italiana escapada a Val¨¨ncia el 1930, a un llinatge amb vincles mafiosos i activitats delictives, a una branca que ha hagut d¡¯exiliar-se a Anglaterra i on esdev¨¦ l¡¯home que volia ser Marlowe, tal com anuncia el subt¨ªtol de la primera novel¡¤la de la s¨¨rie, com si Felip Bens volgu¨¦s confirmar la veritat que la par¨°dia ¨¦s la repetici¨® de la tradici¨® amb dist¨¤ncia cr¨ªtica: Larry Forlati creix i s¡¯educa obsessionat amb les novel¡¤les negres i el cine polic¨ªac i, en morir la mare, torna a Val¨¨ncia, hi funda una ag¨¨ncia de detectius, s¡¯enfronta al coneixement del seu passat com si an¨¦s a la recerca de la revelaci¨® d¡¯un culpable ¡ªels negocis t¨¨rbols de la fam¨ªlia l¡¯acusen¡ª, s¡¯ena?mora de la dona de qui no s¡¯ha d¡¯enamorar, i la ingenu?tat professio?nal el porta a solucionar el cas que l¡¯empeny a viure d¡¯amagat a Toronto, regentant com a tapadora una llibreria especialitzada en literatura polic¨ªaca i de m¨¤fia, cl¨¤ssica i moderna, i en una selecci¨® de les millors pel¡¤l¨ªcules d¡¯estos g¨¨neres. I mentre Larry Forlati sembla investigar el seu propi assassinat futur, perqu¨¨ els tentacles de la m¨¤fia que el persegueix no s¨®n finits, mentre les inacabables ramificacions de la fam¨ªlia siciliana se li presenten de variades maneres, i constata alhora que el crim ¨¦s una forma de relaci¨® social que cal canviar per tal que res no canvi?, mentre el temps de la ficci¨® recula al passat i l¡¯espai s¡¯expandeix ¡ªa m¨¦s de la quotidianitat al Canad¨¤, hi apareix la de Val¨¨ncia i Barcelona, la de M¨¨xic i Sic¨ªlia, com si fossin unes guies de viatge¡ª, el lector de Toronto es deixa endur plaentment per la tra?a amb qu¨¨ Felip Bens trenca la rutina de la narrativa negra.
A Toronto no hi s¨®n absents els episodis macabres, descrits com si es dot¨¦s la viol¨¨ncia d¡¯una eleg¨¤ncia ritual; les diferents accions es mesclen sense entrebancar-se i les subtileses de la intriga no cessen; gr¨¤cies a les relacions familiars, el drama entre els personatges assoleix en els moments m¨¦s intensos un aire tr¨¤gic que perfuma les an¨¨cdotes de transici¨® entre els pics reveladors i essencials de la trama; i els personatges secundaris, en fi, constitueixen un cor que va m¨¦s enll¨¤ del car¨¤cter decoratiu, plenament inserits dins la profunditat dels avatars de la ficci¨®, com si de sobte la cr¨°nica de successos s¡¯humanitz¨¦s i tothom fos propens a la faula, al somieig i a la fantasia, en el fons uns seductors tan sentimentals com Larry Forlati. A Toronto potser hi falta alguna engruna de tensi¨® moral, segurament convindria asfixiar una mica el to sentimental, o la persecuci¨® excessiva del caire afectu¨®s de les relacions humanes, o la bona consci¨¨ncia de militar a ultran?a en la bondat, per¨° gr¨¤cies a la plasticitat verbal, a la precisi¨® narrativa, a la pot¨¨ncia figurativa, Felip Bens ha escrit una novel¡¤la que es llegeix d¡¯una glopada.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.