As¨ª se fixo a ¡®paz cultural¡¯
Fraga pactou o apoio do galeguismo institucional ao tempo que silenciaba aos intelectuais m¨¢is cr¨ªticos O posicionamento ante a s¨²a figura a¨ªnda divide o sector
S¨¢bese do acordo entre Manuel Fraga e o galeguismo hist¨®rico acolleito nas instituci¨®ns culturais. ¡°O pacto existiu¡±, resume por tel¨¦fono o historiador Xos¨¦ Ram¨®n Barreiro Fern¨¢ndez. ¡°Iso foi evidente, anque non estea escrito. Alg¨²ns dos seus interlocutores foron Ram¨®n Pi?eiro e Agust¨ªn Sixto-Seco¡±. O ex presidente da Real Academia lembra ter falado co fundador de Galaxia a finais de 1989, antes de que Fraga tomase posesi¨®n. M¨¢is ca temor polo seu curr¨ªculo, no sentimento pol¨ªtico daquela pairaba a estupefacci¨®n. ¡°Pi?eiro p¨²xose hist¨¦rico¡±, ri Barreiro, ¡°dic¨ªndome que Fraga tra¨ªa ideas positivas¡±. ¡°E de certo serviu para afiunzar a cultura galega¡±, segundo afirma. ¡°Eu lembro ver algunhas versi¨®ns do Fraga autonomista na prensa de Madrid e fac¨ªano parecer abertzale¡±.
Este xornal contrastou algunhas opini¨®ns sobre o pacto e a pegada cultural de 15 anos de fraguismo en Galicia. As opini¨®ns recollidas poden ser magn¨¢nimas no primeiro. Anque o froito m¨¢is perdur¨¢bel daquilo, hoxe, escintile mormente nos repartos de poder das instituci¨®ns propias. A maior¨ªa, ag¨¢s o CGAC e o Centro Ram¨®n Pi?eiro, creadas entre 1981 ¡ªera Fraga o galego coma ti nas auton¨®micas que ga?ou Albor¡ª e 1989. No relato do que fora asesor cultural de Fraga durante d¨²as lexislaturas, o poeta Luis G. Tosar, houbo reuni¨®n sen Fraga na casa de Pi?eiro, ao pouco de ga?ar o fundador do PP as s¨²as primeiras elecci¨®ns, e al¨ª estaba Carlos Casares. ¡°Realmente o que fixo Fraga foi chamar a moita xente da cultura, pero cando estaba el sempre eran xantares da dous¡±. Cando o chamou a el, acababa de publicar un artigo sobre o incendio da Asociacion Art¨ªstica Gallega na Habana. Acabouse encargando da produci¨®n na famosa primeira viaxe do compa?ero Fraga a Cuba, en setembro de 1991. Se houbese que facer outro perfil do finado, Tosar prescribe ¡°o seu respecto polas instituci¨®ns e pola lingua, procurando manter a paz cultural¡±. Non cre en listas negras: ¡°Sempre as houbo, eu estou na do alcalde do Irixo¡±.
Barreiro: ¡°Certo Fraga autonomista parec¨ªa ¡®abertzale¡¯ na prensa de Madrid¡±
Outros escritores achegan visi¨®ns diferentes. ¡°O que Fraga representa aqu¨ª, malia a ese folclore b¨¢varo da Administraci¨®n ¨²nica, foi a demolici¨®n definitiva do proxecto galeguista, que interioriza a derrota e minimiza os danos¡±, exp¨®n o escritor Bieito Iglesias. ¡°Outra cousa ¨¦ que se chegase a unha cohabitaci¨®n entre Casares, Pi?eiro e Fraga, por caso. A el tam¨¦n lle interesaba chiscarlle un ollo a ese mundo, era un xeito de limpar a s¨²a biograf¨ªa¡±. Toutizo a¨ªnda polos funerais, o ourens¨¢n non esquece o ¡°medo¡± no inverno tardofranquista, antes de cruzar a porta da Asociaci¨®n Cultural Auriense para o rito pol¨ªtico clandestino. Critica un ¡°lavado de cerebro colectivo¡± e improvisa unha aceda paisaxe actual: ¡°Comprobada a inanidade do que ten enfronte, agora o poder nin se molesta en mercar galeguistas por 100.000 pesetas, como presum¨ªa P¨¦rez Varela. Xa nin lles c¨®mpre un rexionalismo vago¡±.
Bieito Iglesias: ¡°Representa a demolici¨®n do proxecto galeguista¡±
Suso de Toro, que inclu¨ªra en Polaroid (1986) unha estampa de caza con Fraga, foi dos que testou o trazo impositivo do personaxe. Querendo contestar a unhas declaraci¨®ns s¨²as nas que, entroutras cousas, defend¨ªa a Pinochet e, outra vez, o franquismo. ¡°Enviei un artigo a La Voz de Galicia e, en troques de publicalo, entreg¨¢ronllo a el: ordeou que nunca m¨¢is se me publicase nin aparecese citado o meu nome¡±. As¨ª foi. O peor da experiencia, segundo di, ¡°non foron as infamias, sen¨®n o silencio ao meu redor¡±. "S¨® Ferr¨ªn, Rivas e Xerais escribiron algo defend¨¦ndome¡±.
Contra a tentaci¨®n de reducir o influxo de Fraga ao alimento de elites institucionais, o xornalista Marcos P¨¦rez Pena pensa que nas cr¨ªticas sobre ¡°connivencias¡± c¨®mpre ¡°abrir m¨¢is o plano¡±. ¡°A lexitimaci¨®n galeguista que lle puideron outorgar algunhas persoas produciuse por acatamento en espazos moito m¨¢is amplos da sociedade¡±, recorda. ¡°Tam¨¦n en capas chamadas progresistas ou nacionalistas¡±. O xermolo dun pos¨ªbel amansamento da cultura propia, na medida do poder, sit¨²ao a finais dos 80, se falamos de modelos culturais. No retroceso que supuxo a primeira lexislatura de Fraga sobre os 13 meses que durou Luis ?lvarez Pousa na Direcci¨®n Xeral de Cultura.
Malvar: ¡°A xente que deb¨ªa dicir algo calou en Galicia durante 15 anos¡±
Na estratexia de apropiarse dos s¨ªmbolos, antes ca desenvolver pol¨ªticas culturais, a informaci¨®n foi o primeiro valor. Nos diarios galegos era unha aventura intentar escribir Fraga Iribarne. Res¨²meo o xornalista e escritor An¨ªbal Malvar: ¡°O primeiro que quixo controlar Fraga a base de di?eiro foron os medios, as¨ª controlaba o activismo pol¨ªtico da cultura; desarmado iso, s¨® hab¨ªa oposici¨®n partidista, ao marxinaren as voces que pod¨ªan rachar ese tedio acobardado que ti?a todo o mundo. A xente que deb¨ªa dicir algo calou en Galicia durante 15 anos". Menciona neste punto o silencio de Casares desde o Consello da Cultura ante a sa¨ªda de Gloria Moure da direcci¨®n do CGAC. Ou o dos medios cando o arquitecto Pedro de Llano falaba do ¡°mausoleo¡± do Gai¨¢s. Valer¨ªan tam¨¦n as b¨¢goas do presidente ante D¨ªaz Pardo, os dous dediante dos restos de Castelao no Pante¨®n de Galegos Ilustres. Ou a s¨²a ubicuidade durante o D¨ªa das Letras que a RAG lle adicou a Blanco Amor en 1992. Na novela de Malvar Unha noite con Carla, Premio Xerais 1995, aparece Fraga como Fraguas. Para alg¨²ns medios non houbo Xerais ese ano. ¡°A censura previa xa era dos xornalistas, todo era moi posfranquista¡±.
Franco Grande: ¡°Que ter¨¢ que ver Fraga coa cultura galega?¡±
Falando do ¨¢mbito do pos¨ªbel, no mundo da cultura latexan hoxe m¨¢is ca antes os m¨ªnimos simb¨®licos que pareceu apontoar o Fraga autonomista. O presidente do Consello da Cultura, Ram¨®n Villares, membro da Fundaci¨®n Fraga Iribarne, fala dun home ¡°sensible aos patrimonios diferenciais¡± ¡ªe alude ao carlismo de esquerda¡ª ¡°que soubo entender que a cultura galega formaba parte da s¨²a lexitimidade pol¨ªtica¡±. ¡°Iso hoxe non est¨¢ tan claro, nin en Galicia nin f¨®ra dela¡±. O tam¨¦n historiador Justo Beramendi fixa o c¨¢lculo pol¨ªtico: ¡°El pensou que necesitaba unhas doses homeop¨¢ticas de galeguismo para acabar co centro galeguista, afiunzar a maior¨ªa e eliminar reticencias; agora as doses disminu¨ªron, anque hai que aparentar que ese galeguismo existe e que o respectan; a Feij¨®o non lle cae o galeguismo da boca¡±. Se ¨¦ un novo c¨¢lculo pol¨ªtico, pensa, ¡°¨¦ conta errada¡±.
D¨ªo doutro xeito Xos¨¦ Luis Franco Grande, que chama a atenci¨®n sobre a necesidade de chamar as cousas ¡ªanque haxa que renomealas¡ª polo seu nome. Para o autor d?Os anos escuros. A resistencia cultural dunha xeraci¨®n ¨¦ absurdo cu?ar termos como posgaleguismo para retratar o tempo pol¨ªtico actual. ¡°Hai algu¨¦n que poida crer nun pacto cultural con Fraga ou con calquera outro? Hai algu¨¦n que poida crer nese pos-? ?E que ter¨¢ que ver Fraga coa cultura galega?¡±.
Os antepasados de Franco en Montevideo
O primeiro contacto expresivo de Fraga coa cultura galega, de quitado os dous anos que tivo como mestre en Lugo a Filgueira Valverde, puido ser en 1954. A piques de entrar Espa?a na ONU, o futuro presidente asist¨ªa en Uruguai, como secretario do Consello de Educaci¨®n, ¨¢ VI Asemblea Xeral da Unesco. O fito galeguista al¨ª, documentado por Alonso Montero n¡¯A batalla de Montevideo, foi po?er nas mans dos delegados, en galego, franc¨¦s e ingl¨¦s, o documento Denuncia da perseguiz¨®n do idioma galego pol-o Estado Hespa?ol, redactado en Galicia por Ram¨®n Pi?eiro.
Non ¨¦ que dimitise o c¨¦lebre censor Juan Aparicio, director xeral de Prensa, pero no pr¨¢ctico, ¨¢ volta, retir¨®uselle o veto ¨¢ traduci¨®n galega de Da esencia da verdade, de Heidegger, que Galaxia publica en 1956. A reacci¨®n ent¨®n de Fraga Iribarne non consta por escrito, pero Pi?eiro referiuse a ela nunha entrevista que publicou Tempos Novos: ¡°Aduciu que Franco nacera en Galicia e que, por iso mesmo, era impens¨¢bel que reprimise a lingua dos seus antepasados¡±. Algo lle puido aproveitar ao futuro ministro. No seu entendemento ulterior co galeguismo hist¨®rico, por¨¦n, a desculpa cultural ¨¦ impostada. Pasou de glosar ao rexionalista Bra?as ¡ªanticapitalista e antiliberal, coma bo conservador do seu tempo¡ª a considerarse ¡°herdeiro lex¨ªtimo¡± de Castelao, malia a ter censurado a s¨²a obra como ministro de Informaci¨®n. En 1965, a publicaci¨®n na ¡°editorial comunista¡± Ruedo Ib¨¦rico de El pensamiento pol¨ªtico de Castelao custoulle ao autor, Alberto M¨ªguez, 50.000 pesetas e medio ano na cadea.
Do abaneo entre o franquismo, a paternidade da Constituci¨®n tras intentar rexeitala e o autonomismo, sen condear nunca a ditadura, ocupouse Jos¨¦ R¨²as na s¨²a tese El discurso pol¨ªtico de Manuel Fraga (1999), que incl¨²e an¨¢lise ideol¨®xica a partir das s¨²as alocuci¨®ns. Desde outra xeira, sempre non ficci¨®n, tam¨¦n o fixeron ?nxel Vence en Doctor Fraga y M¨ªster Iribarne (Ed. Prensa Ib¨¦rica, Barcelona, 1995) ou Gustavo Luca de Tena en Fraga. Retrato de un fascista (Miatzen Sarl, 2001), reconstruci¨®n polo mi¨²do das fendas do relato co que Fraga tentou, en balde, liberar a s¨²a biograf¨ªa de masacres como as de Vitoria (3 de marzo de 1976). 18 anos despois, o rec¨¦n investido rector da USC, Dar¨ªo Villanueva, loubaba ao ¡°m¨¢is pol¨ªtico dos nosos intelectuais e o m¨¢is intelectual dos nosos pol¨ªticos¡±. Foi na presentaci¨®n dun dos m¨¢is de 90 libros de Fraga: Da acci¨®n ao pensamento.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.