La primera finestra que obri un xiquet
Fa 15 anys que la il.lustradora Montse Gisbert i T¨¤ndem Edicions mantenen una hist¨°ria de complicitats gr¨¤fiques
Cec que tinc la sort de desenvolupar la feina m¨¦s bonica del m¨®n¡±, diu com a tarja de presentaci¨® i compendi professional la il.lustradora Montse Gisbert (Sant Jaume d¡¯Enveja, 1968). Des que el 1992 acab¨¤ els seus estudis a la Facultat de Belles Arts de Val¨¨ncia, la traject¨°ria d¡¯aquesta creadora ha estat lligada fermament a l¡¯editorial valenciana T¨¤ndem. ¡°Recorde¡±, comenta l¡¯editora Rosa Serrano, ¡°quan va arribar amb els seus primers projectes, acabtas feia poc els estudis, que eren molt creatius per¨° dif¨ªcilment realitzables per a una editorial de les caracter¨ªstiques de la nostra. Vaig comentar-li que tornara amb uns projectes m¨¦s accessibles i aleshores parlar¨ªem¡±. L¡¯oportunitat es va presentar amb el llibre Les endevinalles de Lloren?, de Lloren? Gim¨¦nez, per al qual, juntament amb Carmela Mayor, va fer les il¡¤lustracions. Un llibre de llarg recorregut que actuaria com una mena de talism¨¤ per a totes elles i que es veuria recompensat amb premis, edicions en altres lleng¨¹es i alguna que altra futura aventura gr¨¤fica en forma de tribut o d¡¯homenatge.
Ara, amb T¨¤ndem, acaba de posar en els aparadors L¡¯Almanagat, un divertit i emotiu conte-guia de coneixements i curiositats sobre el m¨®n fel¨ª i la cultura dels gats amb text de l¡¯escriptora Adeline Yzac.¡±Treballe d¡¯una manera molt ego?sta, vull abans que res divertir-me, viure una veritable aventura que acapare tot el meu temps i pensament¡±, explica Montse Gisbert. Sobre el proc¨¦s de gestaci¨® creativa reconeix un ¡°cert caos inicial¡±. ¡°Tot ¨¦s prou inestable fins que aconsegueixes que, per fi, les imatges es concreten dins d¡¯un chemin de fer o una history board¡±, assenyala la il.lustradora. ¡°Quan una espurneta d¡¯idea em ronda pel cap, inicialment, ¨¦s nom¨¦s una sensaci¨®, una impressi¨®, que evoluciona fins que esdev¨¦ una idea, el cor o el tema de la hist¨°ria. Tot seguit, el text comen?a a articular-se al mateix temps que les imatges comencen a fluir".
Treballa des de fa anys a la ciutat de Brussel¡¤les on va arribar-hi amb una beca Erasmus, i reparteix el seu temps entre l¡¯ensenyament i la creaci¨® de llibres per a lectors infantils. "El p¨²blic infantil ¨¦s molt exigent i es mereix tot el nostre respecte. L¡¯¨¤lbum il¡¤lustrat ¨¦s el primer llibre que un xiquet t¨¦ entre les mans quan encara no sap llegir, posseeix una missi¨® molt important perqu¨¨ ¨¦s la primera finestra que un xiquet obri al m¨®n de l¡¯art i de la imatge¡±. T¨ªtols com El beb¨¨ m¨¦s dol? del m¨®n, Potam i els colors, Les petites ( i grans) emocions de la vida sustenten aquesta relaci¨® cosida de complicitats entre creadora i p¨²blic, teixida amb els colors i textures del gouache, el collage o el llapis d¡¯aquarel¡¤les. "La il.lustraci¨® infantil ha de ser portadora d¡¯emocions, ha d¡¯actuar de manera que el lector puga envolar-se m¨¦s enll¨¤ de la frontera entre la realitat i el m¨®n de la imaginaci¨® sense apartar els ulls del llibre", assenyala Gisbert. Una conviv¨¨ncia o relaci¨® de parella en llibertat on "de vegades s¡¯ha de deixar a la imaginaci¨® del lector l¡¯oportunitat de completar, o d¡¯anar m¨¦s enll¨¤, d'all¨° que el text o la imatge dien". I afegeix: "No s'ha d¡¯oblidar que la il¡¤lustraci¨® tamb¨¦ pot ser simplement portadora de murmuris o de silencis...¡±.
Divertir-se, comunicar i compartir
Li agraden les pel.l¨ªcules de Kusturica i aquesta mena de ¡°paisatge de vida, crueltat i poesia¡±, per¨° ¨¦s en l'observaci¨® di¨¤ria on hi troba m¨¦s recompenses. "Pense que les meues influ¨¨ncies venen m¨¦s b¨¦ d'all¨° quotidi¨¤, s'alimenten del m¨®n real, dels gestos de la gent i de la vida. Altres vegades, vaig a cercar la inspiraci¨® en l'exterior, en la gent que m'envolta, la meua fam¨ªlia, els amics, el forner o el farmac¨¨utic del barri i, perqu¨¨ no?, en el conductor de l'autob¨²s!¡±. ¡°L'il.lustrador¡±, continua Montse Gisbert, ¡°ha de ser ser un bon observador de la vida i alimentar la seua mirada cr¨ªtica i sensible cap a tot el que l'envolta, modes, tend¨¨ncies, corrents, altres disciplines art¨ªstiques, i sempre intentar ampliar la seua paleta creativa¡±. Sobre les altres experi¨¨ncies m¨¦s ¨ªntimes o fosques, all¨° que el creador guarda o amaga des de la seua inf¨¤ncia reconeix tamb¨¦ la seua influ¨¨ncia. "Si tenim en compte que l'il.lustrador crea o interpreta un text per a donar-li vida amb els llapis per¨° tamb¨¦ amb el cor, segurament moltes coses sorgeixen d'all¨° m¨¦s profund, de les experi¨¨ncies, tan bones com dolentes, d'aquests records que el temps acaba transformant en una foto en blanc i negre descolorida".
En la seua obra creativa apareixen tant textos propis com treballs d'il.lustradora per a altres. "Un bon text fa cr¨¦ixer les ales de la imaginaci¨® de l'il.lustrador, tantes ales com p¨¤gines t¨¦ un llibre.... El text ¨¦s un punt de partida i una meravellosa excusa per a deixar-se emportar per la fantasia, l'emoci¨® i el color". I avisa, ¡°l'il.lustrador ha d'aprofitar aquesta llibertat. Cal, sobretot divertir-se, passar-ho b¨¦, comunicar i compartir. Expressar una visi¨® personal del text, transmetre una sensibilitat, una personalitat". I sempre sense oblidar al destinatari, cal provocar complicitats amb el lector jove. I sobretot cal que el missatge que volem transmetre sigue clar, per¨° que la manera de transmetre'l sigue expressiva i original....".
"La il.lustraci¨® infantil ha de ser portadora d'emocions"
En uns moments en que all¨° correcte o exemplar pesa m¨¦s que mai sobre la literatura infantil i s'ha transformat en trampa o arma de doble fulla per al creador, segons Montse Gisbert no podem oblidar que "el p¨²blic infantil ¨¦s un p¨²blic viu, en alerta constant, amb la imaginaci¨® a flor de pell i amb un efecte esponja incre?ble!¡±. ¡°I quina missi¨® tan important i perillosa la nostra! Jo diria que les nostres creacions han de vehicular m¨¦s aviat valors nobles, per¨® en cap moment models de vida o pautes a seguir per a arribar a ser nens perfectes en un m¨®n perfecte", adeverteix. I ho justifica a la vista de la societat en la qual ens movem. "Perqu¨¨ simplement aquest m¨®n no existeix. Existeix un m¨®n ple d'imperfeccions d'obstacles i d¡¯injust¨ªcies¡ Pense en la fam, el racisme, les guerres. Jo pense que els podem introduir a aquest m¨®n a trav¨¦s de la literatura i la imatge evocant la solidaritat, l'acceptaci¨® de les difer¨¨ncies, la conviv¨¨ncia, els valors humans que ens fan ser cada dia m¨¦s grans i tamb¨¦ la bellesa de la vida, l'amor, l'amistat¡¡±.
Reconeix Montse Gisbert que, a difer¨¨ncia d'altres escriptors i il.lustradors, aquests temes m¨¦s a flor de pell gaireb¨¦ no apareixen en les seues obres."No he abordat mai temes delicats, sin¨® d'una manera lleugera, com la mort, la separaci¨®, la malaltia... Admire aquells autors-illustradors que ho han fet i que en parlen, amb el text i la imatge, als nens amb un llenguatge po¨¨tic i emotiu...". I acaba amb la f¨®rmula que significa il¡¤lustrar per a ella: "Il¡¤lustrar per a mi vol dir vol, catarsi, somni, festa, m¨¤gia...". Quasi com el sabor d'un bon plat d'arr¨°s amb col i fesols com el que prepara sa mare.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.