Un remol¨ª incert
Urb¨¤ Lozano va comen?ar a cridar l¡¯atenci¨® amb Plagis (2008), un llibre fresc i divertit. Hi trob¨¤ una f¨®rmula encertada, on gr¨¤cies a una estructura afortunada i una trama d¡¯encreuaments i paral¡¤lelismes tira endavant una novel¡¤la divertida en qu¨¨ retrata diverses generacions al ritme d¡¯una polifonia de g¨¨neres i registres. Per¨° abans ja havia publicat alguns llibres, com ara Singular femen¨ª (2007), on desplega un ventall de retrats per oferir un mostrari ampli de car¨¤cters i de comportaments relacionats amb la condici¨® de la dona.
LA TRAMPA DEL DESIG
Urb¨¤ Lozano
Edicions Bromera
Alzira, 2012
382 p¨¤gines
La trampa del desig, guanyadora del Premi de Ciutat d¡¯Alzira, ¨¦s un llibre m¨¦s ambici¨®s i vola una mica m¨¦s enll¨¤ del que havia fet fins ara. El punt de partida ¨¦s la trobada causal entre dos personatges trencats, a la deriva, que miren de sobreviure a un passat advers, tr¨¤gic, i per aix¨°, la conveni¨¨ncia i la in¨¨rcia quotidiana embasta una relaci¨® estranya, per¨° alhora c¨¤lida. Daniel, metge de cinquanta-tres anys, ha passat una temporada llarga a la pres¨®; Mirsada, bosniana de trenta-vuit amb una criatura, fuig dels familiars que duen tot el ver¨ª covat en la guerra dels Balcans. A partir de les dues hist¨°ries i de les altres que aniran eixint, Urb¨¤ Lozano construeix un retaule hist¨°ric, de contextos socials i perip¨¨cies vitals ben diverses per mostrar les transformacions socials i de mentalitat des d¡¯abans de la guerra civil espanyola fins als anys 2000, tot centrant-se en els darrers trenta anys. En aquest bloc entra a una escala m¨¦sredu?da la hist¨°ria de B¨°snia. Altres personatges que cal tenir en compte s¨®n: un marqueset andal¨²s, carregat de pretensions i que es creu amb dret a ser cruel per raons de nissaga, que convertir¨¤ en un drap hum¨¤ l¡¯exuber¨¤ncia vital i el car¨¤cter descarat de Did¨ªn; una treballadora de Casa del Xavo i un jugador del Llevant, dues bones persones ¨Caparentment¨C a qui la teranyina de la desgr¨¤cia personal dur¨¤ per camins impensables i la desesperaci¨®; i Angie, funcion¨¤ria de la Generalitat, ambiciosa, sense escr¨²pols i de traject¨°ria atzarosa. Dins del flux hist¨°ric veiem com personatges que tenien pensat un perfil de vida, de colp i volta, unes vegades per l¡¯atzar, d¡¯altres per la venjan?a o el rancor d¡¯alg¨², es veuen immersos, sense prendre-hi part, en un remol¨ª incert que de vegades pot esguerrar tota una vida, mentre que en d¡¯altres els protagonistes, encara que s¡¯esforcen, no queda clar que en puguen sortir.
Una bona part de l¡¯ambici¨® de l¡¯autor ¨¦s aprofitar la descripci¨® dels h¨¤bitats dels personatges per a retratar els moments hist¨°rics: aix¨ª veiem les maneres dels rics del sud, dels militars feixistes, l¡¯actuaci¨® de les monges en els hospicis, l¡¯educaci¨® de recristianitzaci¨® dels fills dels rojos, de les calentors reprimides dels rectors... La recreaci¨® dels ambients de poble ¨¦s encertada, aix¨ª com la mentalitat de formigueta dels ambiciosos i la seua obsessi¨® per diferenciar-se dels altres i els moviments per a perpetuar-se. Tamb¨¦ s¨®n bastant ajustades les transformacions del Pa¨ªs Valenci¨¤ des de la Transici¨® a la construcci¨® de l¡¯autonomia i les mutacions que van viure els senyors de l¡¯oposici¨® en tocar el poder. Aquests aspectes s¨®n tractats amb realisme i ironia, per¨° de vegades el t¨°pic i una prosa a voltes massa costumista o sense tensi¨® hi pesen massa. Els punts febles queden compensats per les escenes de gradaci¨® er¨°tica, els mecanismes d¡¯intriga que fan que a partir de moment la narraci¨® avance amb m¨¦s flu?desa i complete les peces del trencaclosques i aclarisca els buits que tenia el lector. Una novel¡¤la que, tot i les irregularitats i un final un p¨¨l for?at, ens mostra un narrador h¨¤bil per a elaborar un llenguatge potent, personatges i situacions d¡¯inter¨¦s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.