Unha ¨¦pica en construci¨®n
Malia o seu impacto social na historia do pa¨ªs, a literatura s¨® reflicte de maneira irregular a epopea dos emigrantes dende o s¨¦culo XVII
Co sintagma ¡°vi¨²vas dos vivos¡±, Rosal¨ªa de Castro rexistrou, en Follas Novas (1880), a ferida migratoria aberta en Galicia. A poeta escrib¨ªa cando as primeiras estat¨ªsticas oficiais do Goberno espa?ol ofrec¨ªan datos da emigraci¨®n oficial: entre 1860 e 1880 deixaron o pa¨ªs 122.875 persoas. Como a literatura dificilmente se desanoa do mundo en marcha, continuou dando conta do exilio econ¨®mico que asollou o territorio ao longo do s¨¦culo XX. A¨ªnda a falta dunha ¨¦pica da cuesti¨®n ¡ªas¨ª o denuncia Xavier Alcal¨¢¡ª, as pegadas de galegos ¨¢ procura dunha vida mellor polo mundo adiante aparecen unha vez e outra nas letras galegas. Xos¨¦ Neira Vilas en Esperando o leiteiro (Galaxia 2012) e o propio Alcal¨¢ en Verde oliva(Galaxia, no prelo) son as m¨¢is frescas mostras.
O detective Frank Soutelo, o personaxe creado por Miguel Anxo Fern¨¢ndez e protagonista de catro novelas de serie noir, ¨¦ fillo de emigrantes a California. N¡¯A fame fatal de Alberto Lema, lembra a coordinadora da revista de libros Protexta, Ana Salgado, a protagonista anuncia que marcha para as Canarias. Da Porta blindada de Margarita Ledo sae Ant¨®n Moreda, hist¨®rico galeguista da emigraci¨®n marxinado dende os cen¨¢culos pi?eiristas. As maneiras en que o fen¨®meno social m¨¢is relevante da historia recente se entremete na narrativa son m¨²ltiples, equ¨ªvocas, fragmentarias, ruinosas. ¡°Non entendo como desaproveitamos a oportunidade da ¨¦pica¡±, considera, ao respecto, Xavier Alcal¨¢, ¡°non entendo como cada escritor galego non ten unha novela sobre a emigraci¨®n; d¨¢ para todos¡±.
El formulou a s¨²a proposta en, por caso, Nos pagos de Huinca Loo (N¨®s, 1982) ou Latitude Austral (Galaxia, 1991). Nestas obras enfronta os viaxeiros galegos coas grandes extensi¨®ns baleiras da Pampa, al¨® onde o pequeno Castelao gardou memoria da pulper¨ªa do seu pai. Para Verde oliva recorreu ao outro pa¨ªs receptor de emigrantes, Cuba. ¡°? unha historia que se repetiu moito, pero da que non sabemos nada¡±, afirma. Trata dunha familia como outras, que durante xeraci¨®ns e xeraci¨®ns estabeleceu contactos laborais coa illa, at¨¦ que a Guerra Civil interrompe os regresos e inst¨¢lase na outra banda do oc¨¦ano. A protagonista da novela, galega de naci¨®n, entra no combate contra a ditadura de Fulgencio Batista e, ¡°tal na loita pola liberaci¨®n de Alxeria¡±, traballa na guerrilla urbana como correo que arrecada financiamento para armas.
Pero os galego-cubanos que desfilan polas p¨¢xinas de Alcal¨¢ apenas se parecen aos do outro escritor que atendeu ¨¢ mesma materia. Se Neira Vilas colleita as vidas dos adeptos ao socialismo castrista, Verde oliva d¨¢ conta dos que pelexaron contra Batista ¡ª¡°foi unha revoluci¨®n interclasista¡±¡ª e logo se distanciaron dun r¨¦xime que, acosado polos Estados Unidos, arrimouse ¨¢ Uni¨®n Sovi¨¦tica. ¡°? normal que se afastasen. Fidel pechou o Centro Galego nada m¨¢is chegar ao poder¡±. Daquela, 65.000 emigrantes fac¨ªan parte del.
O universo-emigraci¨®n de Neira Vilas
Se un escritor fixo da emigraci¨®n o seu universo literario, ch¨¢mase Xos¨¦ Neira Vilas (Gres, 1928). Entre Cami?o bretemoso, o seu terceiro libro e o primeiro en que abandonou a indagaci¨®n na condici¨®n labrega para se centrar no exilio econ¨®mico, e Esperando o leiteiro (Galaxia), un mon¨®logo sobre a violencia migratoria igualmente radicado en Buenos Aires, pasaron os anos que van de 1967 a 2012. ¡°Perdiches o coche de li?a, cargaches coa maleta que pouco leva e pouco pesa, puxeches p¨¦s ¨® cami?o, e xa est¨¢s no Empalme¡±, di, na s¨²a ¨²ltima novela para adultos o autor de Memorias dun neno labrego, ¡°sabes que non podes recuar. Ma?¨¢ sae o barco de Vigo e tes que entrar nel, nas horas que che dixo o da axencia ou quedas f¨®ra¡±.
Neira Vilas marchou para a Arxentina en 1949. A historia do seu contacto cos republicanos expulsos de Galicia, o poeta Lorenzo Varela ou Lu¨ªs Seoane entroutros, ¨¦ sabida porque a contou, por caso, nos tres volumes de Memorias da emigraci¨®n (1994-1996). Pero a ficci¨®n tam¨¦n se nutriu das experiencias e materiais do tempo arxentino. Historias de emigrantes, editado no 68 polo Patronato da Cultura Galega de Montevideo, responde ao seu t¨ªtulo con precisi¨®n. Sete anos antes traslad¨¢rese a vivir ¨¢ Cuba revolucionaria. E a¨ªnda que a illa fornecer¨ªa ao narrador de relatos e vidas para os seus libros, non por iso abandonou como escenario literario a quinta provincia. Con Remu¨ª?o de sombras, de 1972, fragmentou a li?alidade narrativa para trazar un retrato colectivo dos galegos de Buenos Aires. Probabelmente o seu libro esteticamente m¨¢is complexo, a explotaci¨®n, a soidade, o alleamento urbano ou a morri?a entret¨¦cense nunha obra que, ademais, recicla t¨¦cnicas de Manhattan Transfer.
Os tipos galegos circulan igualmente por Tempo novo (1987). Mais o espazo ¨¦ o Caribe. Igual que nas cr¨®nicas xornal¨ªsticas de Galegos no Golfo de M¨¦xico (1980) ¡ªen que o protagonismo cae sobre o proletariado mari?eiro anterior ¨¢ ca¨ªda da ditadura de Fulgencio Batista¡ª, Tempo novo atende a como os seus compatriotas se desenvolveron na Cuba socialista. ¡°Andando o tempo tivo lugar aqu¨ª, como ¨¦ sabido, unha transformaci¨®n revolucionaria, no orde pol¨ªtico, econ¨®mico e social¡±, antep¨®n Neira Vilas ¨¢s pezas do libro, antes de se preguntar: ¡°?Como reaccionan diante desa situaci¨®n os nosos emigrantes?¡±. A conclusi¨®n av¨¢nzaa el propio: ¡°Incorpor¨¢ronse maioritariamente ¨¢s tarefas da nova sociedade¡±.
Aos emigrantes galegos en Cuba volveu en numerosas ocasi¨®ns, a¨ªnda que a xeito de reportaxe hist¨®rica e xornalismo de arquivo: Galegos que loitaron pola independencia de Cuba (1998), Manuel Murgu¨ªa e os galegos da Habana (2000) ou Presenza galega en Cuba (2010)
Arredor de Cuba tam¨¦n xira o libro en que agora traballa Xavier Queipo. ¡°Como ¨¦ un grande escritor¡±, di Alcal¨¢, ¡°temos a esperanza de que apareza esa novela de alento ¨¦pico¡±. Algo as¨ª intentara V¨ªctor Freixanes, un dos autores que m¨¢is ten reflexionado sobre a emigraci¨®n como posibilidade dunha ¨¦pica, n¡¯A cidade dos C¨¦sares (Xerais, 1992). Ou na segunda parte da s¨²a ¨²ltima incursi¨®n na literatura, Cabalo de ouros (Galaxia, 2010). ¡°A narrativa ¨¦ a outra forma de pensar un pa¨ªs¡±, considera Freixanes, ¡°conta as sombras e o que non sempre contan ben os historiadores ou os economistas¡±. As s¨²as teses implican a necesidade dunha revisi¨®n hist¨®rica funcional a unha ¡°naci¨®n de galegos¡± que ¡°sempre perdeu as batallas, de Monte Medulio a Cacheiras¡±. ¡°Por iso a nosa ¨¦pica, o noso relato heroico, debe ser a emigraci¨®n, unha ¨¦pica do traballo¡±, punt¨²a.
Por caso, aqueles homes que constru¨ªron a ponte de Brooklyn en Nova York, e aos que Lu¨ªs Seoane dedicou un poema en Fardel de eisilado (1952): ¡°Traball¨¢bamos silenzosos, espidos deica os cos / coas pas, as eixadas e coas picara?as, amuados, / gotexando suor, escorrendo na lama, nos terr¨®s, / ca¨ªndonos na iauga xiada do r¨ªo, enlameirados¡±. Entre 1880 e 1930 sa¨ªron de Galicia un mill¨®n e medio de operarios. Alg¨²ns deles van dar aos textos de Avil¨¦s de Taramancos, residente nunha Colombia que hoxe achega a terceira comunidade inmigrante ¡ªlogo de Portugal e Brasil¡ª ao pa¨ªs. Apenas algo m¨¢is.
Bieito Iglesias arriscaba, nunha entrevista con este xornal a prop¨®sito da publicaci¨®n de Contos da Terra da Tarde (Galaxia, 2011), unha explicaci¨®n para esta ausencia na literatura galega. Segundo a s¨²a teor¨ªa, os emigrantes que navegaron o Atl¨¢ntico eran, na s¨²a maior¨ªa, xente iletrada e non puideron deitar as s¨²as experiencias na escrita. ¡°Hai moito embiguismo, e todo o mundo mira para o embigo propio e nin sequera para a propia familia¡±, contrad¨ª Alcal¨¢, ¡°se non hai que ir m¨¢is lonxe que ¨¢ historia do av¨®¡±. Pallarega (Toxosoutos, 2012), de Marcelino Fern¨¢ndez Mallo, ¨¦ o exemplo que coloca do contrario: o relato dun home, case o do pai do escritor, que sae a Madrid e de a¨ª a La Habana. ¡°Est¨¢ moi ben, pero ¨¦ pr¨®ximo ¨¢ biograf¨ªa¡±.
Nese cruzamento de factores emerxe outro silencio, o que atinxe ¨¢ emigraci¨®n ¨¢ Europa posterior ¨¢ Segunda Guerra Mundial. Trescentos mil galegos viaxaron cara ao norte para participar, nunha posici¨®n subalterna, da reconstruci¨®n industrial dos territorios arrasados na contenda. Xohana Torres novelouno. Adios, Mar¨ªa (Galaxia, 1971) v¨¢lese dunha sucesi¨®n de mon¨®logos para relatar como unha rapaza de 15 anos asume que os seus pais emigran ao norte de Francia e ela queda a cargo do seu irm¨¢n pequeno. Torres, acad¨¦mica e voz po¨¦tica fundamental, hai anos que se gorece no mutismo p¨²blico. ? Freixanes quen cualifica o libro como ¡°a primeira obra importante sobre a emigraci¨®n europea¡±. E unha das poucas.
¡°Cando comecei, ti?a consciencia de que a literatura galega apenas tratara a emigraci¨®n a Europa ou, m¨¢is en xeral, a Europa¡±, exp¨®n Eva Moreda, autora d¡¯ A Veiga ¨¦ como un tempo distinto (Xerais, 2011), nun correo dende Londres, ¡°pero logo pasou a interesarme principalmente a historia de amor entre os dous protagonistas e non unha narrativa totalizante sobre a emigraci¨®n¡±. Cos relatos de A-Z (Xerais, 2003), de Xes¨²s Fraga, e coas novelas de Carlos Dur¨¢n Galegos de Londres (Do Castro, 1975) e Os saltimbanquis no para¨ªso de Xel¨ªs de Toro (Sotelo Blanco, 2000), que Moreda rescata, A Veiga... ¨¦ da escasa obra recente escenificada nas comunidades galegas migrantes en Europa. ¡°Non sei por que, pero nos ¨²ltimos anos algunha xente saiu co retrouso de que a emigraci¨®n ¨¦ un tema moi trillado, pero a min par¨¦ceme xustamente ao contrario¡±, afirma. Nin voces de mulleres, nin voces de retornados aparecen nas letras galegas, engade. ¡°Galicia ten unha relaci¨®n conflitiva coa s¨²a di¨¢spora¡±, concl¨²e Moreda, ¡°e ¨¦ inevitable que iso se reflicta na literatura¡±. Contra a caricatura ¡ª¡°os emigrantes a Europa como persoas de escasa formaci¨®n s¨® interesados en traballar as m¨¢is horas posibles, escoitar Ana Kiro no centro galego e ir chorar aos programas da TVG¡±¡ª, dar voz aos que marcharon. E aos que a¨ªnda marchan.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.