Les dones de Balenciaga
El modista, de qui s¡¯inaugura una gran mostra a Getaria, va mantenir 30 any un taller al barri de Gr¨¤cia de Barcelona
Discreci¨® teixida amb treball i altes dosis de perfecci¨® tracen l¡¯empremta de Crist¨®bal Balenciaga a Barcelona. Una empremta vivida sobretot per les dones que van treballar amb ell, cosidores i clientes. ¡°L¡¯¨¤via em deia sempre que Balenciaga tenia dues grans virtuts: usava les millors teles que ella havia vist mai, i sabia cosir, no era un modista habitual¡±. L¡¯¨¤via era Dolores Mitjana, la Lola. La n¨¦ta, Marta, conta avui des de la botiga de joguines on treballa, al barri de Gr¨¤cia, les aventures que li narrava la seva ¨¤via dels temps que va ser costurera de Balenciaga.
La Lola va ser una de les m¨¦s d¡¯un centenar de dones que cosien al taller que el modista va instal¡¤lar, el 1935, al carrer Santa Teresa de Gr¨¤cia. Ella coincideix amb l¡¯an¨¤lisi del personatge que va fer Coco Chanel, que destacava del mestre de l¡¯alta costura la seva capacitat per tallar, muntar i cosir un vestit.
Influ?t per l¡¯¨¨xit de les seves botigues a Sant Sebasti¨¤ i Madrid, Balenciaga va optar per la capital catalana poc abans de l¡¯inici de la Guerra Civil. No obstant aix¨°, la seva pres¨¨ncia a Barcelona ¡°sempre va ser molt discreta¡±, ¨¦s gaireb¨¦ un misteri, per¨° s¨ª, ¡°va vestir moltes de les dones de la burgesia catalana¡±, explica Josep Casamartina, comissari de l¡¯exposici¨® Balenciaga i l¡¯alta costura a Barcelona, proximitats i dist¨¤ncies, que s¡¯inaugura dem¨¤ al Museu Balenciaga a Getaria en col¡¤laboraci¨® amb la col¡¤lecci¨® t¨¨xtil Antoni de Montpalau. En total, 50 vestits entre Balenciaga, Rodr¨ªguez, Pertegaz... El mateix dia, Casamartina tamb¨¦ estrena un documental sobre la vida del dissenyador a Barcelona.
¡°L¡¯enlairament de Balenciaga a Barcelona es va veure truncat per la Guerra Civil. El modista va decidir, al contrari que Pedro Rodr¨ªguez, establir-se a Par¨ªs. Mentre presentava la seva primera col¡¤lecci¨® als salons de l¡¯Avenue George V, mantenia els seus establiments temporalment tancats fins a la fi de la guerra. El de Barcelona, com els altres dos, va reobrir les seves portes amb m¨¦s for?a. A partir d¡¯aqu¨ª es convertiria en un lloc de visita obligada, no nom¨¦s per les dames de la burgesia catalana, sin¨® tamb¨¦ per les nombroses clientes internacionals, sobretot nord-americanes, que visitaven Barcelona en els seus viatges transatl¨¤ntics. Era ben sabut que a Barcelona podien trobar els mateixos models de Par¨ªs a preus molt m¨¦s assequibles¡±, explica Miren Arzalluz, curadora i responsable de la col¡¤lecci¨® al Crist¨®bal Balenciaga Museoa. ¡°Balenciaga coneixia b¨¦ Barcelona i aviat va identificar la seva clientela potencial entre les dames de la burgesia. El gust per la sobrietat i l¡¯eleg¨¤ncia continguda d¡¯aquestes dones estava d¡¯acord amb la visi¨® que el modista tenia de la moda, i que ja llavors caracteritzava les seves creacions¡±.
A Balenciaga no li agradava tractar amb les clientes. I tampoc sortia a la premsa. Nom¨¦s va concedir una entrevista al final dels seus dies, on reconeixia que la moda era ¡°un m¨®n de gossos¡±. ¡°Venia un parell de cops a l¡¯any a Barcelona. I treballava tot el dia al taller. Era un obs¨¦s del treball i de la perfecci¨®. I a m¨¦s, no li agradava sortir a saludar les clientes¡±, explica Llu¨ªs Sans, propietari de Santa Eulalia, la casa de moda que ara fa 170 anys. El modista Miguel Elola tamb¨¦ d¨®na fe que Balenciaga es deixava veure poc per la ciutat.
Per Lolita Laporta, l¡¯¨¨poca en qu¨¨ va treballar per a Balenciaga va ser simplement ¡°meravellosa¡±. Ara t¨¦ 92 anys, per¨° llavors era una noia de 20 anys morena, d¡¯ulls castanys, d¡¯1,62 d¡¯al?ada. Laporta va ser model de Balenciaga durant tres anys. ¡°Balenciaga em provava els vestits al carrer Santa Teresa. Era un home meravell¨®s, b¨¦, que es preocupava per totes nosaltres. Recordo una vegada que vam treballar tot el dia, i de sobte em va preguntar: ¡°Lolita, oi que no hem menjat? T¨¦ gana?¡±.
¡°Les condicions de treball eren estrictes, es feien moltes hores i en un sistema de treball molt jer¨¤rquic, amb diversos graus: aprenentes, oficiala, modista, encarregada... En general, la meva impressi¨® ¨¦s que les dones que exercien aquesta professi¨® ho feien amb veritable vocaci¨®, hi abocaven les seves aspiracions tant creatives com socials¡±, explica la dissenyadora Fiona Capdevila, que al costat de la pintora Rosa Solano s¨®n les responsables de dues exposicions sobre el treball de la modista Pilar Ayarza al taller de Balenciaga. Capdevila prossegueix: ¡°Es treballava molt, per¨° en un proc¨¦s d¡¯aprenentatge continuat, es podia entrar als 14 anys sense saber fer res i sortir als 25 amb tot l¡¯ofici assimilat, i com la m¨¤ dreta d¡¯un creador. Ayarza professava devoci¨® per Balenciaga. Ho demostra l¡¯¨¤lbum que va fer amb tots els retalls de premsa en qu¨¨ apareixia¡±.
Marta recorda b¨¦ el que li deia la seva ¨¤via Lola. Explicava que Balenciaga era molt guapo, per¨° tamb¨¦ molt exigent amb la feina. Ella va tenir el millor dels regals: els vestits made in Balenciaga que li feia la seva estimada ¨¤via, sempre a joc amb les seves nines.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.