¡°El cine, com el coneix¨ªem, desapareixer¨¤¡±
Conversa amb la directora Isabel Coixet, que dem¨¤ estrena ¡®Ayer no termina nunca¡¯
Divendres vinent s¡¯estrena Ayer no termina nunca, la nova pel¡¤l¨ªcula de la cineasta Isabel Coixet (Sant Adri¨¤ de Bes¨°s, 1960), autora de Mi vida sin m¨ª (2003), La vida secreta de las palabras (2005) i Elegy (2008), entre d¡¯altres. ?s una bona temporada per a ella perqu¨¨ immediatament despr¨¦s d¡¯Ayer... comen?ava el rodatge de Panda eyes. S¨®n dos projectes molt diferents: mentre que Ayer... ¨¦s una llarga i dram¨¤tica conversa entre Candela Pe?a i Javier C¨¢mara al cementiri d¡¯Igualada, escrita, dirigida, produ?da i controlada en tots els detalls per Isabel Coixet, Panda eyes ¨¦s un treball d¡¯enc¨¤rrec que li van fer diverses productores, i en qu¨¨ ha treballat amb gui¨® propi sobre la novel¡¤la de Caroline McPhail Another me.
En una nau industrial dels afores de Terrassa vam assistir, fa unes setmanes, entre cables i tramoies, al rodatge de l¡¯¨²ltima escena de Panda eyes: asseguda davant l¡¯ordinador de la seva habitaci¨® d¡¯adolescent, la protagonista, una joveneta encarnada per Sophie Turner (coneguda pel seu treball a Joc de trons), imprimeix una fotografia. Coixet observa aquest gest trivial per la pantalla de la c¨¤mera i comenta als membres de l¡¯equip que no, que aix¨° no pot ser, que ¡°amb aquests cabells ¨¦s impossible¡±, i de seguida hi va la maquilladora a pentinar l¡¯actriu.
De fet, va a pentinar la perruca que porta Sophie. ¡°Se suposa ¡ªexplica Coixet¡ª que ella mateixa s¡¯ha tallat els cabells, per¨° no s¨¦ per qu¨¨ es nota massa que porta perruca. Aquesta male?da perruca t¡¯asseguro que t¨¦ vida pr¨°pia: hi ha dies que es nota i dies que no es nota que ¨¦s una male?da perruca. I quan es nota ¨¦s horrible. Quan acabem de rodar, la cremarem en una foguera i ballarem al voltant un ball tribal¡±.
Mentre canvien la lent de la c¨¤mera, i la maquilladora torna a pentinar Sophie, i els membres de l¡¯equip, tots vestits amb roba fosca, anoracs grisos o negres ¡ªamb un vague aire de comando¡ª, s¡¯afanyen en mil tasques inintel¡¤ligibles, faig un tomb pel set:
¡°El decreixent pes social del cine ¨¦s f¨ªsic: es veu en pantalletes, com a entreteniment¡±
¡ªQu¨¨ fan aquestes crosses al dormitori? ¡ªpregunto.
¡ªS¨®n per a l¡¯altre protagonista, que figura que t¨¦ esclerosi m¨²ltiple. Jo, si en les meves pel¡¤l¨ªcules no puc ficar alg¨² amb una malaltia terminal, no em quedo tranquil¡¤la ¡ªexplica Coixet amb sorna.
Passa per davant nostre Rhys Ifans, l¡¯actor que suposadament pateix esclerosi m¨²ltiple, que per cert camina perfectament sa, fins i tot de manera el¨¤stica i despreocupada, mentre comenta com n¡¯est¨¤ sent de relaxada, la feina: ¡°Hi ha rodatges que s¨®n com treballar en un taller mec¨¤nic, tot s¨®n cops i crits, per¨° amb la Isabel ¨¦s com estar en una tranquil¡¤la i agradable biblioteca¡±.
Coixet taral¡¤leja la can?¨® que ella considera l¡¯himne ofici¨®s del rodatge, una pe?a del grup de Rub¨ª Hidrogenesse. ?s una can?¨® amb swing, falsament infantil i graciosament perversa, que diu: ¡°No me digas que no hay nada m¨¢s triste que lo tuyo,/ una tienda de animales es mucho m¨¢s triste,/ con los perros en sus jaulas dando vueltas,/ y los gatos dando vueltas en sus jaulas./ Los caballitos pony: ?eso es mucho m¨¢s triste!¡±, etc¨¨tera.
Pregunta. Recordo relats sobre rodatges, com La nit americana de Truffaut, Atenci¨® a aquesta prostituta tan estimada de Fassbinder, i tamb¨¦, Par¨ªs sempre ser¨¤ Par¨ªs, un c¨°mic de Lauzier sobre el rodatge hist¨¨ric d¡¯una de les pel¡¤l¨ªcules que va dirigir, entre altres testimonis de professionals sobre rodatges estressants, plens d¡¯imprevistos i improvisacions. Per¨° aquest no ¨¦s el cas. Diuen que els seus s¨®n molt tranquils i controlats, que hi regna el bon ambient.
¡°Si avui vols seguir sent cineasta has de fer amb la ind¨²stria coses que no hauries imaginat¡±
Resposta. B¨¦, en un plat¨® com aquest tot est¨¤ sota control, no ¨¦s com rodar en exteriors, on t¡¯exposes a sorpreses, que de sobte plogui, per exemple. De tota manera a mi m¡¯agrada arribar a la feina sempre amb els deures fets.
P. La considerava a vost¨¨ m¨¦s nerviosa que flegm¨¤tica.
R. Tamb¨¦ ¨¦s veritat que n¡¯he apr¨¨s. Dubto tota l¡¯estona, per¨° em sento segura. ?s a dir, que no m¡¯importa dubtar i canviar d¡¯opini¨®, de criteri. Mentre rodem m¡¯agrada veure el que ja hem fet, per anar muntant la pel¡¤l¨ªcula a dins del cap... ?s veritat que estic tranquil¡¤la per¨° impacient.
P. Algunes vegades m¡¯ha comentat que ¡°el cinema, tal com el coneix¨ªem, est¨¤ desapareixent¡±. ?Es refereix a canvis en la ind¨²stria que afecten negativament la creativitat dels autors?
R. S¨ª, el cinema, tal com el coneix¨ªem, est¨¤ desapareixent. El problema ¨¦s la recepci¨®, la persona que est¨¤ a l¡¯altre costat del proc¨¦s que tu has comen?at. La ind¨²stria... Acabo de llegir un llibre que es titula La escandalosa se?orita Pilgrim. ?s un llibre molt bonic sobre Frederica Sagor Maas, una guionista que als anys vint va comen?ar a treballar en els estudis de Hollywood. Va assolir molt de prestigi, per¨° va arribar un moment en qu¨¨ se¡¯n va cansar. Per qu¨¨ se¡¯n va cansar? Pels mateixos motius pels quals qualsevol guionista de Hollywood et diria que se n¡¯ha cansat. Perqu¨¨ de sobte el que tu fas amb el teu ordinador i en solitud ha de ser analitzat per uns senyors que mai han escrit res m¨¦s que informes comercials, i tot aquest m¨®n de viv¨¨ncies i experi¨¨ncies humanes passa pel m¨¤rqueting, pel que ja est¨¤ establert, els precedents, les sagues...
P. No est¨¤ gens malament.
R. Aquest control per part de la ind¨²stria de la creativitat ja va comen?ar quan va comen?ar Hollywood. I a mi aix¨° no em preocupa. Jo mateixa he acabat el rodatge de Panda¡¯s eyes. B¨¦, amb la muntadora Elena Ruiz vam treballar un muntatge, van venir les productores angleses i l¡¯espanyola, els el vam presentar, ens van donar notes, les vam adaptar i vam fer una segona versi¨®, un segon muntatge. Que a mi em sembla molt atractiu. Aquesta segona pel¡¤l¨ªcula, ja consensuada amb les productores europees, ara anir¨¤ a Los Angeles, a la Fox, perqu¨¨ part de la pel¡¤l¨ªcula est¨¤ produ?da per Twenty Century Fox. ?s a dir, jo s¨¦ que d¡¯aqu¨ª deu dies estar¨¦ dels nervis i un drac que porto dins sortir¨¤, perqu¨¨ s¨¦ que arribar¨¤ una llista de deu p¨¤gines de canvis en el muntatge, i alguns estaran b¨¦, per¨° altres seran bestieses. Per¨° aquest proc¨¦s el pateixen tots els directors, incl¨°s Martin Scorsese. Qualsevol pel¡¤l¨ªcula produ?da per un estudi americ¨¤ tindr¨¤ un proc¨¦s de deu executius veient-la: s¨®n els venedors que hauran de col¡¤locar la pel¡¤l¨ªcula al mercat a Europa, el Jap¨®, Austr¨¤lia... Em vindr¨¤ un informe sobre el p¨²blic objectiu de la pel¡¤l¨ªcula, ja puc comen?ar a prendre v¨¤lium ara mateix, perqu¨¨ s¨¦ que passar¨¤... B¨¦, aix¨° rai. Molt m¨¦s greu, per a mi, ¨¦s que la import¨¤ncia del cinema en l¡¯imaginari popular, sobre la manera com pensem sobre l¡¯amor, sobre la vida, sobre la guerra, sobre la crisi... ja no t¨¦ un pes espec¨ªfic. La meva generaci¨® va comen?ar a anar al cinema en cinemes de barri, v¨¨iem cinema en els cicles de TVE, per¨° despr¨¦s vam anar a la Filmoteca. ?s a dir, no vam viure l¡¯¨¨poca dels cinef¨°rums, per¨° s¨ª la de descobrir Dreyer, Bergman, Godard, que ja feia molts anys que havia fet la seva primera pel¡¤l¨ªcula, per¨° ¨¦rem cin¨¨fils de vocaci¨® i per descomptat, els llibres...
P. Tamb¨¦ les novel¡¤les han perdut la influ¨¨ncia que van tenir fins a mitjan anys seixanta...
R. Jo no parlo amb nost¨¤lgia (encara que s¨ª que en tinc), perqu¨¨ un creador ha de ser conscient del m¨®n en qu¨¨ viu. Saber on ¨¦s per despr¨¦s fer el que sent que ha de fer. No ens podem enganyar, no podem pensar que el que fem canvia el m¨®n. Cal conformar-se pensant que all¨° que fem, durant una estona, fa pensar a alg¨², o b¨¦ li desperta alguna cosa o l¡¯anima.
La solitud de les parelles
Ayer no termina nunca ¨¦s un tour de force narratiu, un m¨¦s en la carrera cinematogr¨¤fica d¡¯Isabel Coixet, que t¨¦ una tend¨¨ncia inquietant a rodar mentre camina pujada a la corda de l¡¯equilibrista, sense xarxa, sobre el precipici del drama emocional, existencial, sentimental. Aquesta vegada la puresa del sistema dram¨¤tic de Coixet arriba a un nivell extrem de nuesa minimalista. Temps en qu¨¨ es desenvolupa l¡¯acci¨®, o m¨¦s aviat la conversa: un mat¨ª pluj¨®s en el futur, un futur indeterminat, per¨° m¨¦s o menys proper. Ambient: un escenari, amb m¨ªnimes variacions d¡¯enfocament i composici¨®, al cementiri d¡¯Igualada, l¡¯obra m¨¦s celebrada de la parella d¡¯arquitectes formada per Enric Miralles i Carme Pin¨®s. Int¨¨rprets: nom¨¦s dos actors, per¨° de compet¨¨ncia garantida, Candela Pe?a i Javier C¨¢mara. Argument: una parella que es va divorciar fa cinc anys se cita al cementiri per resoldre q¨¹estions relatives al n¨ªnxol on descansa el seu fill, i parlant a tomba oberta intenten explicar-se l¡¯un a l¡¯altre qui s¨®n en el fons i v¨¨ncer aix¨ª la solitud de les parelles dorothyparkeriana.
Ja havien passat alguns anys des de la seva pel¡¤l¨ªcula japonesa, i, cansada d¡¯esperar que quallessin altres projectes, Coixet, amb mono de rodatge, s¡¯ha fet per una vegada productora de si mateixa. Tota la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s ella al cent per cent: producci¨®, gui¨®, direcci¨®... ¡°Rodar droga... ?s adrenalina pura. Hi ha una intensitat, un moment en qu¨¨ un somni es plasma i veus que un equip t¡¯est¨¤ ajudant, est¨¤ bolcat en un somni, i ¨¦s una cosa m¨¤gica. Jo entenc aquests directors que empalmen una pel¡¤l¨ªcula darrere una altra. Jo m¡¯hi resistia, per¨° ¨¦s clar, despr¨¦s de Mapa de los sonidos de Tokio vaig comen?ar tres projectes que no es van dur a terme, perqu¨¨ el que a mi m¡¯agrada, que ¨¦s el drama hum¨¤, ara no es vol fer¡ encara que despr¨¦s resulta que s¨ª que hi ha productors que ho volen fer, per¨° s¨®n una minoria, tant a Europa com als Estats Units. B¨¦, mentre esperava vaig fer alguns documentals: vaig anar al mar d¡¯Aral (Aral, el mar perdido), vaig parlar amb el jutge Garz¨®n (Escuchando al juez Garz¨®n), vaig fer el del Prestige (Marea blanca)¡ que em van mantenir en contacte amb les c¨¤meres.
Gran lectora, t¨¦ clar el debat sobre si el cinema ¨¦s un llenguatge m¨¦s complet i m¨¦s contemporani, ¡°l¡¯art del segle XX¡±, com diu algun clix¨¦. ¡°El cinema ¨¦s omn¨ªvor. Incorpora tants elements literaris... Du a sobre literatura, v¨ªdeo, dansa, arts pl¨¤stiques..., ho fagocita tot. Per¨° no s¨¦ si se¡¯n pot dir l¡¯art del segle XX; per a mi, la literatura sempre ser¨¤ l¡¯art del segle XX, del XXI, del XXII... La literatura ¨¦s a la base de qualsevol narrativa, inclosa naturalment la cinematogr¨¤fica. De fet, abans d¡¯una pel¡¤l¨ªcula hi ha d¡¯haver un text, i aquest text, m¨¦s un altre text en imatges, que ¨¦s l¡¯storyboard, formen la pel¡¤l¨ªcula¡±.
P. A qu¨¨ es deu la decreixent import¨¤ncia social del cinema?
R. Doncs miri, ¨¦s una cosa f¨ªsica. Quan est¨¤s veient una pel¡¤l¨ªcula en la foscor del cinema, la teva ment est¨¤ centrada en el discurs que emet alg¨² que, des de la pantalla rectangular, amb un context i una llum determinada, t¡¯est¨¤ dient alguna cosa, sigui bona o dolenta, mediocre o genial. Per¨° si aquesta pel¡¤l¨ªcula la veus al televisor, a casa teva, o a l¡¯ordinador, hi ha 50.000 coses m¨¦s importants, hi ha una quotidianitat que s¡¯imposa, el timbre, el m¨°bil... Avui veiem pel¡¤l¨ªcules en el mateix estat en qu¨¨ les veiem quan viatgem en avi¨®, o en l¡¯AVE. En una pantalleta i amb un sopor en qu¨¨ nom¨¦s s¨®n un entreteniment mentre et porten el menjar: s¨®n all¨¤ perqu¨¨ hi s¨®n, per¨° no les tries.
P. Vost¨¨ va comen?ar com una brillant copy, o redactora d¡¯una ag¨¨ncia de publicitat, i molt aviat va passar a dirigir la seva primera pel¡¤l¨ªcula, Demasiado viejo para morir joven (1989). Com va fer el salt de la publicitat al cinema?
R. Va ser una casualitat. La meva pel¡¤l¨ªcula va sortir en l¡¯¨²ltim any en qu¨¨ va estar vigent la llei Mir¨®, que era una llei que afavoria molt les ¨°peres primes. Jo havia assistit a molts rodatges d¡¯espots i era una ¨°liba, em fixava en com ho feien, el treball de la llum, el que es necessitava de deb¨° per explicar una hist¨°ria, encara que fos un missatge publicitari. Vaig escriure el gui¨® i el vaig enviar a diverses productores. Ja havia vist tot el cinema del m¨®n i volia fer cinema.
P. Hi ha alguna especificitat en el fet de ser un cineasta catal¨¤?
R. El cineasta catal¨¤ m¨¦s reconegut ara ¨¦s Jos¨¦ Antonio Bayona. ?s un senyor que ha anat a l¡¯ESCAC, que ha fet dues pel¡¤l¨ªcules, una aqu¨ª i una altra a Alacant sobre un desastre que passa a Tail¨¤ndia. ?La seva obra ¨¦s catalana?... Ens perdem en coses que, sincerament, no tenen import¨¤ncia. Jo he nascut a Barcelona, el meu pare era catal¨¤, la meva mare de Salamanca. Aqu¨ª em considero d¡¯aqu¨ª, a Salamanca em consideren d¡¯all¨¤. He dirigit pel¡¤l¨ªcules al Canad¨¤. Ara n¡¯he dirigit una a Igualada i una altra a Anglaterra. Aquestes orelleres no poden limitar un cineasta. El millor del cinema ¨¦s la llibertat. Fixi¡¯s en Blog: ¨¦s una pel¡¤l¨ªcula d¡¯unes noies que es queden embarassades com a mesura de rebel¡¤li¨® contra l¡¯institut i les seves fam¨ªlies. ?s una hist¨°ria basada en fets succe?ts a Fran?a i als Estats Units. Tot d¡¯una, una cineasta l¡¯ambienta aqu¨ª i ¨¦s tan comprensible aqu¨ª com en altres llocs. Que si em considero una cineasta catalana? S¨ª, i de Toronto tamb¨¦. I gal¡¤lesa. I la pr¨°xima pel¡¤l¨ªcula la rodarem segurament a Noruega i a Bulg¨¤ria. El guionista ¨¦s Miguel Barros, un senyor gallec que ha viscut a Bol¨ªvia. Em sembla molt b¨¦ que alg¨² vulgui fer pel¡¤l¨ªcules en catal¨¤, i tamb¨¦ que vulgui fer pel¡¤l¨ªcules mudes o en serbocroat. Per¨° aix¨° no t¨¦ a veure amb el cinema i els creadors.
P. Qu¨¨ li sembla el cinema espanyol contemporani, pel que fa a creativitat i risc? No li demano noms, perqu¨¨ potser no ¨¦s correcte ser jutge i part, per¨° s¨ª una comparaci¨® amb el que passa en el cinema alemany o en el franc¨¨s...
R. Hi ha gent fent coses que m¡¯interessen, com ara Pablo Berger, que s¡¯ha entestat a fer aquesta pel¡¤l¨ªcula que ¨¦s la millor de les pel¡¤l¨ªcules que s¡¯han fet al m¨®n sobre Blancaneu, segur, i d¡¯una manera molt intel¡¤ligent i fresca. Una de les pel¡¤l¨ªcules que m¡¯han agradat m¨¦s dels ¨²ltims temps ¨¦s Blog, d¡¯Elena Trap¨¦, que recull un moment molt interessant en la postadolesc¨¨ncia de les dones. I em sembla que la manera com est¨¤ explicada ¨¦s de les m¨¦s rodones del que s¡¯ha vist ¨²ltimament en el cinema espanyol. I Mapa. ?s un documental de Le¨®n Siminiani que, entre els ovnis que peri¨°dicament apareixen, per dir-ho aix¨ª, en el cel del cinema espanyol, ¨¦s un dels m¨¦s lluminosos, alg¨² que fa una cosa molt dif¨ªcil: l¡¯autoficci¨® a trav¨¦s de la imatge. Aquesta pel¡¤l¨ªcula est¨¤ feta de no-res, ell mateix s¡¯ha encarregat de gaireb¨¦ tot. I, en general, crec de deb¨° que el nivell no ¨¦s pitjor ni millor que en altres pa?sos.
P. Per¨° per qu¨¨ ¨¦s tan habitual aqu¨ª que un director faci una pel¡¤l¨ªcula excel¡¤lent i despr¨¦s una ximpleria?
R. ?s que ¨¦s molt dif¨ªcil fer una carrera. Cada vegada ¨¦s m¨¦s dif¨ªcil tenir coher¨¨ncia. De vegades t¡¯has de plantejar aix¨°: ?vull ser un cineasta que ¡°ha estat¡±, vull fer tres pel¡¤l¨ªcules i que em facin retrospectives perqu¨¨ he fet tres pel¡¤l¨ªcules¡ o vull seguir fent coses? Si vull seguir fent coses, en els ¨²ltims anys estem en un moment en qu¨¨ cal comprometre¡¯s.
P. Aix¨° vol dir comprometre¡¯s amb un mateix?
R. Amb la ind¨²stria! Fer coses que no hauries pensat que faries per¨° que si vols seguir sent cineasta has de fer. Cada dia em faig aquestes preguntes. En un moment de la meva vida em vaig dir: ¡°Vull fer deu pel¡¤l¨ªcules¡±. Llavors era adolescent, recordo perfectament el moment en qu¨¨ m¡¯ho vaig dir, era a la meva habitaci¨®. B¨¦, ja n¡¯he fet nou, per¨° ara en vull fer deu m¨¦s.
P. Ser dona va ser un handicap per comen?ar?
R. Ho ¨¦s sempre, fins i tot per a les dones que diuen que no ho ¨¦s. Podria explicar moltes an¨¨cdotes sobre aquest tema, per¨° jo vaig decidir assumir que aix¨° seria aix¨ª i que simplement havia d¡¯actuar en conseq¨¹¨¨ncia.
P. La vaig con¨¨ixer en aquells dies. Per cert, que la recordo molt jove i brillant¡ per¨° tamb¨¦ contundent i agressiva...
R. ?s possible, s¨ª... Jo anava llavors de superdura, perqu¨¨ pensava que era l¡¯¨²nica manera que una dona jove es faci respectar en un m¨®n dominat pels homes. I¡ sap una cosa? Era l¡¯¨²nica manera.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.