Tacons catalans
Les petges de la cultura gitana a Catalunya en el centenari de Carmen Amaya
La cultura gitana t¨¦ en la figura de Carmen Amaya el seu mite m¨¦s universal. Personalitats com Orson Welles, Winston Churchill, Greta Garbo, Charles Chaplin, Fred Astaire i Arturo Toscanini coincidien a proclamar als quatre vents que era ¡°la millor ballarina del m¨®n¡±. Amaya, mite universal, artista ¨²nica que va revolucionar el ball flamenc i el va portar als grans escenaris de tot el m¨®n. Amaya, icona de les ess¨¨ncies gitanes m¨¦s genu?nament catalanes. La Barcelona dels anys vint i trenta del segle passat respirava art flamenc pels seus quatre costats i la identitat roman¨ª formava part del paisatge urb¨¤ i cultural de la ciutat, des de les barriades de barraques als tablaos, caf¨¨s-cantants i teatres que van donar vida pr¨°pia al Paral¡¤lel com a principal art¨¨ria del m¨®n de l¡¯espectacle.
Hi ha una petjada roman¨ª en la cultura catalana, ben present en Isidre Nonell, Frederic Mompou, Juli Vallmitjana, Enric Morera o Salvador Espriu, i tamb¨¦ en m¨²sics actuals com Joan Guinjoan, Enric Palomar i Joan Albert Amarg¨®s: reivindicar aquesta influ¨¨ncia en la pintura, la literatura, el teatre, la dansa, la m¨²sica i la poesia catalana ¨¦s el gran objectiu que anima la celebraci¨® el 2013 de l¡¯Any Carmen Amaya amb motiu d¡¯una doble efem¨¨ride: el centenari del seu naixement ¡ªva venir al m¨®n el 1913, en una barraca del Somorrostro barcelon¨ª¡ª i el cinquantenari de la seva mort, el 1963, a Begur.
Pistes imprescindibles
La farcida agenda de l¡¯Any Carmen Amaya ajuda amb aquests actes, entre d¡¯altres, a fer la necess¨¤ria reflexi¨® dels lligams entre les cultures catalana i gitana.
Carmen Amaya 1963. Fotografies de Colita i Julio Ubi?a a La Virreina, un dels millors testimonis gr¨¤fics de la bailaora (fins al 7 de juliol).
Cicle DocsBarcelona. La directora Eva Vila presenta Bajar¨ª, nova indagaci¨® sobre les arrels musicals gitanes de la capital catalana, amb la participaci¨® de Karime Amaya, neboda-n¨¦ta de Carmen Amaya (31 de maig).
Festival Ciutat Flamenc (23 a 26 de maig), organitzat pel Tallers de M¨²sics i el Mercat de les Flors (que inaugurar¨¤ una sala amb el nom de Carmen Amaya); al cartell destaca l'espectacle Lo que nos queda de Carmen, amb Eva Yerbabuena.
Concurso-Festival de Cante Flamenco del Centre Cultural Gitano La Mina.
La Capitana, espectacle al TNC (23 d'octubre a 3 de novembre).
Documentals i pel¡¤l¨ªcules emesos per Televisi¨® de Catalunya: el documental El meu avi; Carmen Amaya, la for?a, i Los tarantos, al Canal 33.
Catalunya R¨¤dio inclour¨¤ en la seva p¨¤gina web un arxiu sonor de la bailaora.
Ho va dir ben clar el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, a la presentaci¨® de l¡¯Any Carmen Amaya. ¡°No es pot entendre la cultura catalana sense l¡¯aportaci¨® de la cultura gitana¡±. ?s una bona declaraci¨® d¡¯intencions, i la bateria d¡¯actes programats fins a final d¡¯any ¡ªexposicions, festivals d¡¯art i cinema flamenc, documentals i espectacles teatrals¡ª afronta un doble repte que defensa amb passi¨® Xavier Albert¨ª, codirector de l¡¯exposici¨® El Paral¡¤lel 1894-1939 al CCCB, nou director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i comissari de l¡¯Any Carmen Amaya.
¡°?s necessari insuflar bona salut al mite de Carmen Amaya. Estem parlant d¡¯una artista transcendental, la Callas de la dansa contempor¨¤nia, una figura ¨²nica que va portar el ball flamenc del Somorrostro als principals escenaris del m¨®n, atorgant-li una dimensi¨® universal¡±, explica Albert¨ª. ¡°I cal aprofitar l¡¯ocasi¨® per obrir un debat, un espai de reflexi¨® sobre la import¨¤ncia vital, per tradici¨®, hist¨°ria i influ¨¨ncia en totes les arts, de la cultura gitana en la construcci¨® de la cultura catalana¡±.
No ¨¦s un repte f¨¤cil. Sobren massa prejudicis i regna la ignor¨¤ncia i el complet desconeixement no nom¨¦s de l¡¯aportaci¨® gitana a la cultura catalana, sin¨® del valor i la import¨¤ncia de la llengua, la m¨²sica i la cultura pr¨°pies del poble roman¨ª. Conv¨¦, doncs, despertar sensibilitats i recordar, aprofitant la doble efem¨¨ride, la rica tradici¨® flamenca catalana. Durant les dues ¨²ltimes d¨¨cades del segle XIX i les tres primeres del XX, Barcelona es va consolidar com un dels primers centres de la vida flamenca a Espanya, a trav¨¦s d¡¯una extensa galeria de locals en els quals van actuar els grans mites del cante, el baile i la guitarra, des d¡¯Antonio Chac¨®n, Manuel Torre i La Ni?a de los Peines, fins a Ram¨®n Montoya, Sabicas o Vicente Escudero.
¡°La gent no ¨¦s conscient de la rellevant aportaci¨® gitana a la construcci¨® del m¨®n de l¡¯espectacle, les varietats, el music-hall i el teatre, que va donar una extraordin¨¤ria personalitat al Paral¡¤lel, que, per cert, es va construir a partir d¡¯assentaments gitanos¡±, comenta Albert¨ª. ¡°Sense la seva aportaci¨® no s¡¯hauria produ?t un fet transcendental: el salt del flamenc de l¡¯¨¤mbit familiar i dom¨¨stic, del pati de les cases gitanes, a les tavernes i els caf¨¨s, creant un nou tipus d¡¯espectacle que va causar furor a Barcelona i va fascinar m¨²sics, pintors, poetes i dramaturgs¡±.
Un enamorat del flamenc i la cultura gitana va ser Isidre Nonell (1872-1911). Ning¨² ha pintat gitanes amb m¨¦s respecte i admiraci¨®. ¡°?s el pintor de les gitanes i no d¡¯una manera folkl¨°rica. Es movia pel Somorrostro i era un entusiasta del flamenc, li interessava de deb¨° el cante jondo. Diuen que fins i tot cantava flamenc mentre pintava... Respectava molt el m¨®n gitano, no nom¨¦s li interessava com a objecte art¨ªstic, i per aix¨° la seva pintura no t¨¦ res a veure amb els t¨°pics: en els seus quadres hi ha abs¨¨ncia total d¡¯an¨¨cdota¡±, analitza Cristina Mendoza, fins fa poc sotsdirectora del Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC) i gran experta en l¡¯obra de Nonell. ¡°Va trobar en les gitanes el model ideal per a un pintor, per la seva naturalitat, per l¡¯abs¨¨ncia de posat¡±.
¡°Si no puc ballar, em moro¡±
Metre i mig d¡¯al?ada, 40 quilos de pes i una energia sobrehumana. Tot a Carmen Amaya tenia alguna cosa m¨¤gica, irrepetible, un esclat de pur geni que va revolucionar la hist¨°ria de la dansa. Filla de bailaora i tocaor amb arrels granadines ¡ªLa Micaela i El Chino¡ª, mai no va trepitjar l¡¯escola. Tampoc ning¨² li va ensenyar a ballar. Va n¨¦ixer amb el ball a dins. De nena va actuar en tavernes i restaurants com el Set Portes, convertida ben aviat en qui sustentava tota la fam¨ªlia Amaya. Li deien ¡°el torbellino gitano¡± per la seva for?a i La Capitana pels seus dots de comandament. Quan va esclatar la Guerra Civil, va creuar l¡¯Atl¨¤ntic i va arribar amb tots els seus a Buenos Aires per complir un contracte al teatre Maravillas que es va convertir en l¡¯inici d¡¯una gira per tota l¡¯Am¨¨rica Llatina i pels Estats Units que va durar 11 anys.
Amb el seu revolucionari talent, el ball flamenc va fer el salt m¨¦s gran de la seva hist¨°ria, des de la sorra del Somorrostro a la gl¨°ria universal del Carnegie Hall de Nova York, Broadway i el Hollywood Bowl de Los Angeles. La llegenda Amaya no va parar de cr¨¦ixer, alimentada per mil an¨¨cdotes i ¨¨xits rotunds: el president Roosevelt la va convidar a ballar a la Casa Blanca, i ella no va voler cobrar-li ni un d¨°lar; va conquerir la portada de la revista Life... Va fer gran el flamenc a la ciutat dels gratacels, poc acostumada a veure una artista acompanyada d¡¯una pintoresca fam¨ªlia gitana carregada d¡¯abrics de pell i joies ¡ªun dia va comprar 25 rellotges d¡¯or per a tota la companyia: ¡°Aix¨ª arribareu puntuals als assaigs¡±¡ª, i tamb¨¦ d¡¯olles i cassoles per preparar un cocido gitano o rostir sardines en fogons sobre el parquet de les habitacions del Waldorf Astoria. Un fet pel qual la fam¨ªlia va ser convidada a abandonar l¡¯hotel, i hi ha qui recorda la bailaora asseguda en un banc, embolicada en el seu abric de vis¨® ¡ªdiuen que els comprava de set en set¡ª i menjant-se un entrep¨¤ d¡¯arengades.
Sempre es va considerar una gitana catalana de cap a peus. Una dona generosa i alegre que mai va perdre de vista les seves arrels. Es va casar amb un guitarrista paio, Juan Antonio Ag¨¹ero, i no va tenir fills. Tampoc hereus del seu art, encara que no hi ha any que alguna bailaora reclami aquest honor. Tota la seva vida va lluitar contra la malaltia que la dugu¨¦ a la tomba, el 19 de novembre de 1963: una insufici¨¨ncia renal causada per una malformaci¨® cong¨¨nita (tenia ronyons de nena) que combatia eliminant les toxines ballant sense parar. ¡°Si no puc ballar, em moro¡±, deia.
El m¨®n gitano, el flamenc, el m¨®n taur¨ª... S¨®n temes recurrents i presents en la pintura i l¡¯escultura catalana de l¡¯¨¨poca. El que ¨¦s dif¨ªcil ¨¦s trobar art pur per sobre de la simple an¨¨cdota. Mendoza destaca ¡°la dignitat, l¡¯orgull gitano en la mirada¡± que transmeten algunes de les gitanes que va pintar Nonell, per sobre del sofriment i les seves dures condicions de vida. Dignitat gitana que va captivar tamb¨¦ el gran poeta del piano, Frederic Mompou, que solia fer llargs passejos pels voltants de Montju?c, en els quals va con¨¨ixer a la Fana i la Chatuncha. Admirava el port altiu, l¡¯eleg¨¤ncia natural d¡¯aquestes dues amigues gitanes a les quals va retratar musicalment en dues exquisides peces, Gitanes I i II, del cicle Suburbis, escrit entre 1916 i 1917.
No ¨¦s possible tra?ar un retrat hist¨°ric de la Barcelona boh¨¨mia i canalla anterior i posterior a la Guerra Civil sense la pres¨¨ncia roman¨ª als carrers d¡¯una Barcelona que va ser esborrada del mapa per la febre dels Jocs Ol¨ªmpics de 1992 i el disseny a ultran?a i que es va emportar tavernes, locals, cinemes i teatres que ja solament viuen en les novel¡¤les de Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n i Juan Mars¨¦. ¡°Tanta miopia cultural fa pena. Ni tan sols hem estat capa?os de valorar com es mereix una pel¡¤l¨ªcula tan extraordin¨¤ria com Los tarantos, de Francesc Rovira Beleta¡±, exclama Albert¨ª.
¡°El franquisme i el tardofranquisme van fer bastant mal en la valoraci¨® del m¨®n flamenc¡±, assenyala el compositor Palomar, director del Taller de M¨²sics, el centre que m¨¦s ha lluitat pel ple reconeixement del flamenc en l¡¯¨¤mbit de l¡¯ensenyament superior de m¨²sica, al mateix nivell d¡¯altres disciplines cl¨¤ssiques. ¡°Es va cometre l¡¯error de projectar sobre una manifestaci¨® art¨ªstica q¨¹estions ideol¨°giques. Si el franquisme ho va fer malament ¡ªper la seva estretor de mires¡ª, tamb¨¦ ho va fer malament el catalanisme, ja que va deslegitimar una est¨¨tica per un apriorisme bastant dif¨ªcil de mantenir¡±, diu Palomar. ¡°A m¨¦s, es t¨¦ const¨¤ncia de gitanos catalans del XIX actuant a Cuba que nom¨¦s parlaven catal¨¤ i cal¨®. Com a m¨ªnim, ¨¦s curi¨®s sociol¨°gicament...¡±.
Per¨° mentre una nova generaci¨® d¡¯artistes catalans del cante, el baile i el toque triomfa en els escenaris ¡ªi tothom sap que la rumba catalana ¨¦s una creaci¨® genu?nament barcelonina¡ª, la centen¨¤ria i fruct¨ªfera relaci¨® de Catalunya amb el flamenc, vaixell ins¨ªgnia de la cultura gitana, segueix sent tan poc coneguda pel gran p¨²blic com poc investigada pels especialistes. ¡°Cal canviar el xip, desterrar prejudicis i reconstruir les claus de la nostra cultura sense por. Hi ha un desconeixement total sobre el tema¡±, es lamenta Albert¨ª.
El nou director del TNC posa el dit a la nafra. ¡°No hem sabut llegir la nostra pr¨°pia tradici¨®, ni analitzar totes les tradicions que han nodrit hist¨°ricament la nostra pr¨°pia cultura. Cal entendre la cultura catalana com un espai de di¨¤leg enriquidor, com a gresol de cultures, com a punt de trobada d¡¯influ¨¨ncies de proced¨¨ncies molt diverses que han ajudat precisament a construir la cultura gitana des d¡¯una suma de sensibilitats¡±.
I la galeria de grans compositors sotmesos per la gitane?tat ¨¦s enorme, des de Morera, Isaac Alb¨¦niz, Enric Granados, Joaquim Serra i els germans Joan i Ricard Lamote de Grignon, fins a creadors en actiu, com el veter¨¤ Guinjoan, que va escriure una gran obra per a conjunt de percussions, Homenatge a Carmen Amaya, que transmet pura energia r¨ªtmica, com l¡¯art de la gran bailaora.
Avui hi ha una generaci¨® d¡¯aut¨¨ntics mestres a l¡¯hora de portar al m¨®n simf¨°nic la for?a, el color i el ritme flamenc: Amarg¨®s, Miquel Ortega i Palomar. ¡°La identitat gitana ¨¦s important¨ªssima, per¨° barrejant-se amb el folklore andal¨²s, i tamb¨¦ l¡¯hisp¨¤, fins i tot el jueu i el morisc. No hi ha res musicalment m¨¦s barrejat des de l¡¯origen que el que entenem com a flamenc¡±, explica Palomar.
Hi ha un disc en directe del sextet del guitarrista Paco de Luc¨ªa en qu¨¨ Carles Benavent, despr¨¦s d¡¯un solo magistral, enlla?a el conegut tema d¡¯Entre dos aguas. Davant la filigrana, s¡¯escolta alg¨² del p¨²blic (amb veu de cassalla, per cert) entonant un ¡°Visca Catalunya!¡±... Amb aquesta an¨¨cdota, Palomar il¡¤lustra el seu convenciment que hi ha una manera ¡°catalana¡± d¡¯abordar el flamenc. ¡°Diguem que un grup de m¨²sics han estirat de la manta davant la potencialitat musical que brinda l¡¯assumpte. Despr¨¦s de Benavent, aqu¨ª tenim aquesta generaci¨® d¡¯artistes com Chicuelo, Ca?izares, Gasull, Amarg¨®s... i un llargu¨ªssim etc¨¨tera. I en el cante: Duquende, Poveda, Mayte Mart¨ªn, ara El Salao... El Taller de M¨²sics segueix apostant per reivindicar aquesta m¨²sica i dotar-la de rigor acad¨¨mic. Es pot fer; el que passa ¨¦s que desfer malentesos sobre l¡¯aprenentatge del flamenc costa molta suor¡ cal remar junts, i remar b¨¦. La m¨²sica s¡¯ho mereix. M¨²sica amb maj¨²scules, la que est¨¤ m¨¦s enll¨¤ de calaixos d¡¯estrets etiquetatges, com aquells mobles de les antigues impremtes¡±.
En el teatre i la poesia catalana trobem exemples superbs de la petjada roman¨ª, com la Primera hist¨°ria d¡¯Esther, de Salvador Espriu, amb influ¨¨ncies del cal¨® que parlaven els gitanos catalans. O les sucoses obres sat¨ªriques de Frederic Soler, Pitarra, capa? de parodiar a La venjan?a de la Tana un dram¨® del romanticisme espanyol com El trovador, d¡¯Antonio Garc¨ªa Guti¨¦rrez.
Per a Albert¨ª, el referent en aquest terreny ¨¦s l¡¯univers teatral de Vallmitjana. ¡°Un autor fascinant, essencial en el pas d¡¯un teatre simplement costumista a un teatre costumista amb literatura de qualitat. Sentia una sincera fascinaci¨® pel cal¨®, per la cultura i els costums gitanos. I no nom¨¦s en les seves obres teatrals, perqu¨¨ tamb¨¦ va escriure el llibret d¡¯una ¨°pera ambientada en el m¨®n gitano, Tassarba, de Morera, t¨ªtol que vaig recomanar al Liceu quan em van demanar un informe sobre ¨°peres del patrimoni catal¨¤ que mereixen ser rescatades de l¡¯oblit, per¨° passen els anys i segueix sent una assignatura pendent. No se li ha fet just¨ªcia ni al teatre de Vallmitjana ni al talent musical de Morera, que ¨¦s molt m¨¦s que l¡¯autor de La Santa Espina¡±. Tassarba va ressuscitar parcialment el 2000 en el Festival de Torroella de Montgr¨ª.
Hi ha molts fronts oberts, des de la recerca de tot d¡¯aspectes relacionats amb la rumba catalana, el garrot¨ªn de Lleida, o l¡¯an¨¤lisi de les interrelacions entre havaneres i flamenc, fins a l¡¯estudi de la influ¨¨ncia de l¡¯art flamenc en l¡¯obra dels pintors, escriptors i m¨²sics catalans, especialment intensa durant el Modernisme, on hi ha molt repertori per redescobrir en el terreny de la m¨²sica simf¨°nica, de cambra, l¡¯¨°pera i el lied.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.