¡°El p¨²blic perdona un error, per¨° no perdona l¡¯avorriment¡±
Entrevista al mag Antonio D¨ªaz que mostra la seva m¨¤gia-espectacle al Coliseum de Barcelona
Va ser una obsessi¨® infantil, una activitat adolescent i, de nou, una obsessi¨® i tamb¨¦ la seva professi¨®. Quan tenia nom¨¦s quatre anys, Antonio D¨ªaz (Badia, 1986), el Mago Pop de la tele, es va tocar l¡¯orella durant setmanes. Esperava trobar la moneda que uns dies abans li havia tret un amic de la fam¨ªlia. Despr¨¦s va llegir i rellegir un llibre de m¨¤gia ¡ªThe Big Book of Magic, de Patrick Page¡ª, va aprendre amb els v¨ªdeos de Tamariz, es va deixar fascinar per Copperfield, es va llicenciar en art dram¨¤tic i va muntar una companyia d¡¯il¡¤lusionisme. Ara mostra la seva m¨¤gia-espectacle al Coliseum de Barcelona. T¨¦ 28 anys.
Pregunta. Als Estats Units la m¨¤gia ¨¦s la tercera afici¨®. Considera que a Espanya hi ha el mateix inter¨¨s?
Resposta. Molt¨ªssim, i tamb¨¦ molt bons mags. La m¨¤gia t¨¦ aquesta cosa d¡¯estar sempre a l¡¯ombra. Per¨° de sobte apareix, es posa de moda i despr¨¦s torna a desapar¨¨ixer. Ara, per¨°, diria que ¨¦s una ¨¨poca daurada, perqu¨¨ torna a estar en grans teatres. Als Estats Units, a m¨¦s, els il¡¤lusionistes s¨®n estrelles del pop.
P. Per qu¨¨ hi ha tan poques dones?
El Mag Pop
Antonio D¨ªaz ¨¦s el Mago Pop. En realitat no ¨¦s el seu nom art¨ªstic. Nom¨¦s ¨¦s el t¨ªtol d'un programa que ha funcionat molt b¨¦ a la televisi¨®. Es va donar a con¨¨ixer a Discovery MAX amb l'estrena de l'especial El Mago Pop, en qu¨¨ posava a prova la teoria dels sis graus de separaci¨® i usava la seva m¨¤gia per arribar a con¨¨ixer el seu ¨ªdol, el bateria de Pink Floyd, Nick Mason. Va ser seguit per m¨¦s de 800.000 espectadors. Ara compagina la tele amb el seu propi espectacle: La gran ilusi¨®n, al Coliseum de Barcelona. All¨¤ s'estar¨¤ fins al 27 de juliol i despr¨¦s arrencar¨¤ la gira per Catalunya. Entre els trucs, un homenatge a Retorn al futur: "Fem un viatge en el temps en directe demostrant de manera convincent que passa de deb¨°". A la porta del teatre, despr¨¦s de la funci¨®, D¨ªaz es fotografia pacientment amb els seus seguidors. Deixa amb un mig somriure que les desenes de m¨°bils capturin l'instant. No hi ha edats. I aix¨° precisament ¨¦s el que li agrada: que els m¨¦s petits segueixin la seva m¨¤gia. "Cada dia faig el mateix espectacle, per¨° cada dia ¨¦s diferent gr¨¤cies a la gent, que es converteix en protagonista".
I ja est¨¤ pensant en nous projectes... i per descomptat en un nou espectacle: "Arribar¨¤ d'aqu¨ª bastant de temps perqu¨¨ vull que sigui...".
R. ?s sorprenent. Estem esperant una figura de la m¨¤gia que sigui dona. Per¨° la realitat ¨¦s que hi ha molt bones magues.
P. Joan Brossa deia que la m¨¤gia ¨¦s per a espectadors intel¡¤ligents que es deixen enganyar sense que aix¨° q¨¹estioni la seva intel¡¤lig¨¨ncia. El mal espectador ¨¦s el que est¨¤ pendent de pescar el truc?
R. No ¨¦s dolent, per¨° s¨ª que crec que es perd moltes coses. Es perd tot l¡¯embolcall, el ritme, l¡¯humor, el que envolta l¡¯efecte en si... perqu¨¨ nom¨¦s es pren el joc com un repte intel¡¤lectual, i aix¨° esdev¨¦ una baralla entre ell i el mag. ¡°Si ho pesco, he guanyat i, si no, el mag ha guanyat¡±, es planteja. De tota manera, ¨¦s un espectador al qual li tinc afecte. Jo, amb aquests que s¨®n entre el p¨²blic i ja els veus amb els ulls ametllats i la cara de ¡°Et vinc a ca?ar...¡±, m¡¯ho passo b¨¦ perqu¨¨ durant l¡¯espectacle els detectes i, al final, sempre perden, perqu¨¨ podem fer un mateix efecte de maneres diferents. Quan veus que per fi obren els ulls i es deixen portar per l¡¯encant ¨¦s una satisfacci¨® professional.
P. Porta sempre cartes al damunt?
R. Durant tota la meva vida sempre he anat amb cartes. Ara, com que m¡¯agrada fer m¨¤gia amb tot, no porto res. Practico moltes hores, per¨° intento organitzar els meus per¨ªodes d¡¯assaig. Les cartes han estat les companyes de la meva vida, per¨° m¡¯encanta la m¨¤gia en general.
P. Com s¡¯organitza?
R. Els dies ara s¨®n molt irregulars. No tinc vacances des de fa mesos. Tot d¡¯una m¡¯he de preocupar de moltes coses. Dirigeixo la meva companyia, som 12 persones: hi ha dies que faig comunicaci¨®, espectacle cada dia de dimecres a diumenge, rodatges de televisi¨® dilluns i dimarts... No parem mai, per¨° assajo cada dia dues o tres hores.
P. Com arriben els trucs?
¡°Volar ¨¦s una de les il¡¤lusions de tots els temps. Ja hi treballo¡±
R. De vegades per accident. Una acci¨®, un objecte que descobreixes... V¨¦nen quan menys els busques, per¨° sempre has d¡¯estar amb els ulls ben oberts. Al programa de televisi¨® hem fet m¨¦s de 150 jocs. Tot i que ¨¦s cert que tot d¡¯una te¡¯en ve un que ¨¦s la nineta dels teus ulls, ¨¦s el joc, amb maj¨²scules, i aix¨° ho cuides. No el fas a la televisi¨®: te¡¯l guardes per al teatre.
P. Us copieu entre mags?
R. Jo no en diria copiar. La m¨¤gia ¨¦s com la m¨²sica: hi ha cantants que s¨®n int¨¨rprets i fan versions, i hi ha els que componen. A mi m¡¯interessen els dos tipus de m¨¤gia. S¨ª que ¨¦s veritat que a la m¨¤gia hi ha aparicions, desaparicions, transformacions, levitacions... un seguit de t¨¨cniques que es repeteixen i una mateixa t¨¨cnica et pot servir per a jocs diferents. Els mags solem respectar el fet que cadasc¨² tingui el seu joc estrella.
P. Quan levitar¨¤?
R. Ja hi treballo. Volar em fascina des de petit. No tant levitar com volar. Volar ¨¦s una de les il¡¤lusions de tots els temps. Quan Copperfield va volar, va ser un dels grans moments de la hist¨°ria de la m¨¤gia.
P. T¨¦ la sensaci¨® que va arribar molt jove a aquest m¨®n de l¡¯espectacle?
R. Quan de petit volia ser mag, els nens no s¡¯hi interessaven. Ara s¡¯ha posat de moda. Hi havia el joc de Magia Borr¨¢s, que llavors va fidelitzar els pocs mags que es van fer mags. Era complicat per a un nen aprendre aquells jocs... Per¨° s¨ª, crec que vaig entrar jove a la m¨¤gia, tot i que m¡¯ha anat b¨¦. La t¨¨cnica que vaig adquirir de nen ¨¦s com un idioma: dif¨ªcilment la podria aprendre ara.
P. El seu ¨¦s un gremi cohesionat?
R. La m¨¤gia ¨¦s com tots els gremis, hi ha mags amb qui connectes m¨¦s. Hi ha una manera m¨¦s cl¨¤ssica d¡¯entendre la m¨¤gia i una altra de m¨¦s actual. A mi m¡¯agrada entendre la m¨¤gia com una art esc¨¨nica. Crec que la t¨¨cnica ¨¦s molt important, i per aix¨° l¡¯he treballat, per¨° tamb¨¦ m¡¯agrada entretenir. El p¨²blic perdona un error, per¨° no l¡¯avorriment. La nostra missi¨® ¨¦s sorprendre, il¡¤lusionar i entretenir.
¡°Enganyar no t¨¦ res a veure amb la m¨¤gia¡±
P. Utilitza c¨°mplices d¡¯entre el p¨²blic?
R. No, enlloc, ni a la televisi¨® ni al teatre. L¡¯¨²nic que et pot creure ¨¦s aquell que surt a l¡¯escenari i viu la m¨¤gia per ell mateix. Al final ¨¦s una cr¨ªtica bonica, perqu¨¨ si l¡¯¨²nica explicaci¨® que troben ¨¦s aquesta, per a mi ¨¦s el m¨¦s gran dels elogis.
P. Prefereix tele o teatre?
R. ?s molt dif¨ªcil que la m¨¤gia a la televisi¨® pugui superar la m¨¤gia en viu. No t¨¦ la frescor del viu. Jo les veig diferents. De fet, encara em costa tenir clar com ha de ser a la televisi¨®: ¨¦s un territori supercomplicat. Tot es pot fer, per¨° il¡¤lusionar fent televisi¨® ¨¦s molt complex.
P. La neurologia est¨¤ cada vegada m¨¦s interessada en la m¨¤gia en el sentit que, en realitat, no s¡¯enganya la mirada, que veu el truc, sin¨® el cervell, que no processa la informaci¨®. A qui estem enganyant realment?
R. Enganyant, a ning¨². Enganyar no t¨¦ res a veure amb la m¨¤gia. Si tu no sabessis que t¡¯estic enganyant, t¡¯estaria enganyant. Per¨° si tu em permets que t¡¯enganyi per il¡¤lusionar-te, ja no t¡¯estic enganyant, t¡¯estic il¡¤lusionant. Per a mi el que ¨¦s bonic ¨¦s que aix¨° de la m¨¤gia ¨¦s un joc.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.