Traficants de viatges i paraules
Joan Benesiu o el narrador culte, refinat que gestiona el seu relat amb una prosa morosa, digressiva, reflexiva
Joan Benesiu acaba de publicar Gegants de gel, una novel¡¤la inquietant i enlluernadora alhora. Qui ¨¦s Joan Benesiu?, es preguntar¨¤ el lector. Abans de contestar, cal fer cinc c¨¨ntims sobre alguns fils que cusen el seu univers narratiu. Joan Benesiu no ¨¦s Joan Benesiu. El seu nom real ¨¦s Francesc Mart¨ªnez Sanchis i el t¨ªtol del llibre era un altre en una edici¨® autoeditada fa uns mesos abans: Els passejants de l¡¯illa de X¨¤tiva. El canvi del t¨ªtol ¨¦s motivat per la necessitat de tenir m¨¦s pegada, per¨° el canvi de nom i de t¨ªtol ja ens assenyala que la literatura de l¡¯autor ens aboca al tema de la identitat, a la invenci¨® d¡¯altres identitats o mons, a la recerca del viatge permanent. Aquestes idees ja feien acte de pres¨¨ncia en la seua primera novel¡¤la, Intercanvi (2007), que ofereix molts vasos comunicants amb l¡¯actual: referents literaris i cinematogr¨¤fics, algun personatge¡
Gegants de gel
Cal confessar, abans de tirar endavant, que aquest lector va ser cec davant de les potencialitats que oferia el primer llibre de Joan Benesiu (o hem de dir Francesc Mart¨ªnez Sanchis?, que era com signava). En la cursa per a fer-lo visible, la persona que ha bregat tot el que ha pogut i m¨¦s ha estat l¡¯escriptor Manuel Baixauli, autor del pr¨°leg que encap?ala la novel¡¤la. La literatura t¨¦ la virtut d¡¯oferir als lectors despistats una segona oportunitat. Cal aprofitar-la. En Intercanvi cuegen els trets que engreixen Gegants de gel. Ara b¨¦, la novel¡¤la no ¨¦s nom¨¦s una depuraci¨® de les febleses de l¡¯anterior. ?s una maduraci¨® i un eixamplament de mirada i de recursos.
El narrador i un dels protagonistes de Gegants de gel ¨¦s un ¡°malalt de literatura¡±. No ho diem perqu¨¨ puga entendre la lletra impresa com a pur joc o exhibici¨®. El joc existeix, perqu¨¨ forma part del joc del discurs, per¨° per al narrador la literatura ¨¦s una plataforma per a comprendre les coses, de trobar perspectives noves a all¨° que es veu o es viu. La ficci¨® i el pensament esdevenen aix¨ª eines de comparaci¨®, d¡¯indagaci¨® i d¡¯imaginar mons possibles a partir de personatges o fets entrevistos. El narrador arriba a dir que la seua vida ¨¦s subsidi¨¤ria, que viu ¡°a expenses de les aventures dels altres¡±. Per¨° aquesta manera d¡¯¡°entretenir¡± la seua vida potser siga una via de no voler pensar en la seua sort concreta. Ho ¨¦s de vegades, per¨° sovint ¨¦s una cinta d¡¯interrogacions, de voler anar m¨¦s enll¨¤. El narrador, per aquest motiu, no amaga les cartes, les ensenya i diu els autors que l¡¯interessen, on trobem des de narradors i pensadors a cineastes i pintors, passant per cantants de pop o can?ons de tango. El narrador ¨¦s una esponja, que fa seues les mirades i les idees dels altres. La literatura, la cultura en general, ¨¦s un gaudi, per¨° tamb¨¦ un aprenentatge i un interrogatori permanent. Joan Benesiu esmenta molts noms. Podr¨ªem remarcar les figures, per posar-ne nom¨¦s unes poques, de Roberto Bola?o, Enrique Vila-Matas i Ernst J¨¹nger, per¨° sens dubte la connexi¨® m¨¦s af¨ª, si m¨¦s no a primera vista, ¨¦s W. G. Sebald, perqu¨¨ en un mateix tra? narratiu integra narraci¨®, cr¨°nica de viatge, biografies fict¨ªcies, somnis, passatges assag¨ªstics, sovint amb un vern¨ªs filos¨°fic ¨Csense ser mai fosc¨C, relat polic¨ªac, combinat amb material fotogr¨¤fic. Tot plegat, el tr¨¤fic de refer¨¨ncies ¨¦s tant fecund que esdev¨¦ un cant al llenguatge, ja que representa el seu triomf davant de la descomposici¨® progressiva del m¨®n, que tant obsedeix el narrador. Alg¨² va dir, em sembla que Wittgenstein, que qui ¡°puga parlar, pot dir esperan?a, i viceversa¡±. Parlar ac¨ª d¡¯esperan?a pot ser excessiu, per¨° els personatges persegueixen alguna resposta o algun indici per imprec¨ªs que siga.
El narrador arriba a dir que la seua vida ¨¦s subsidi¨¤ria, que viu ¡°a expenses de les aventures dels altres¡±
Si el protagonista de L¡¯emperador de Jordi Coca era un homo viator medieval, el nostre narrador ¨¦s un viatger contuma?, una mena de pelegr¨ª que encara no cerca res en concret, ¨¦s un ca?ador d¡¯hist¨°ries, de viv¨¨ncies i de situacions. L¡¯anada a altres geografies ¨¦s alguna cosa m¨¦s: ¨¦s un viatge amb el seu cos, per¨° tamb¨¦ amb la mem¨°ria i aix¨ª ens trobem de sobte enmig d¡¯una biblioteca ambulant de la vida, de la literatura i de la hist¨°ria. Gegants de gel ens transporta a l¡¯Argentina, a la zona de la Terra del Foc, en concret a la ciutat d¡¯Ushuaia, al punt m¨¦s extrem del pol sud. Els dies de Nadal, al voltant d¡¯una taula d¡¯un local anomenat Katowice, nom d¡¯una ciutat polonesa, es reuneixen una s¨¨rie de personatges que fugen o cerquen alguna resposta. Els personatges (un franc¨¦s, un angl¨¦s, un mexic¨¤, un xil¨¦, un espanyol i la propiet¨¤ria polonesa) es disposen narrar els seus drames, ja que l¡¯anonimat de trobar-se a la punta del m¨®n ajuda a mostrar-se i a abocar als altres perip¨¨cies esgarrifoses. Aquesta situaci¨® em recorda alguna hist¨°ria d¡¯alguns escriptors ¨¤rabs, que fan c¨®rrer mons de boca en boca. Els periples personals i les hist¨°ries contades configuren un conjunt de viatges dantescos o al¡¤leg¨°rics, on troben algunes ¡°raons¡± o ¡°desraons¡± del m¨®n, i tamb¨¦ les derives de la identitat personal, per¨° tamb¨¦ de les identitats europees i sud-americanes. El lligam de les evocacions personals i de l¡¯art de mem¨°ria afectiva i creativa, amb les vincles amb el temps i les seues connexions d¡¯identitat entre les persones i ¨¨poques i objectes i llocs permet a Joan Benesiu bastir a partir d¡¯unes quantes hist¨°ries un fris d¡¯univers complex i potent.
El narrador ¨¦s personatge culte, refinat que gestiona el seu relat amb una prosa morosa, digressiva, reflexiva. L¡¯estil, sovint, ¨¦s auster, anal¨ªtic, per¨° no sempre, ja quan li conv¨¦ engega tensions diverses per pujar la temperatura del relat. El narrador, com alguns dels altres personatges, tenen un punt de melanc¨°lic, no gens f¨¤cil de precisar i es percep en el fet que no es troben a gust o se senten asfixiats en el seu lloc o als llocs on van. S¨®n personatges despla?ats, err¨¤tics i envoltats d¡¯una profunda soledat amb la voluntat de meditar o buscar alguna via d¡¯escapament. Aquest desfici melanc¨°lic es manifesta en el narrador en la urg¨¨ncia de fer coses, encara que siga err¨¤ticament. Aix¨° es veu, posem per cas, en les passejades nocturnes per magatzems abandonats que reforcen el desenc¨ªs del narrador, ja que considera que la fugida a la frontera m¨¦s allunyada que fan els europeus fatigats del propi esgotament no representa cap soluci¨® de res, nom¨¦s es troben amb ¡°la vict¨°ria del no-res¡±. Siga en l¡¯estudi de les arrels familiars com en el viatge, el narrador veu el m¨®n com un mapa de missatges compost per un llenguatge secret. Per aix¨° mira de localitzar indicis en tot. La seua manera de veure les coses l¡¯aboca al pessimisme, per¨° alhora l¡¯obliga a iniciar de nou el seu viatge err¨¤tic.
Es perceben trets de notable elevaci¨® liter¨¤ria en la mirada de Joan Benesiu en Gegants de gel que, amb el joc de contrapunt i una intensitat efectiva, sobretot a partir del segon relat, basteix un potent ventall de viatges, alguns d¡¯ag¨°nics, plens de replecs, que converteixen el periple a l¡¯extrem austral en un mirall de nostre present. I la lectura esdev¨¦ una experi¨¨ncia gens corrent entre nosaltres. Una llarga aventura.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.