Espurnes de geni
Una exposici¨® al CCCB recupera a trav¨¦s de l'art els aspectes i creadors m¨¦s visionaris de la cultura catalana
Diu Arist¨°til que la virtut, com a valor social, est¨¤ en trobar el terme mig entre dos extrems. Catalunya, segons tots el t¨°pics, sembla haver trobat la sabata de son peu en aquesta m¨¤xima. Per¨°, sigui t¨°pic o realitat, no sempre ha estat aix¨ª. Nom¨¦s cal remuntar-se als or¨ªgens, de Catalunya, ¨¦s clar, per adonar-se que sense una colla agosarats avantpassats agressius i ferotges, per als quals els mots ordre, pacte, estalvi i seny no tenien el sentit que ara els donem, avui potser no far¨ªem servir el gentilici catal¨¤. El m¨®n, per¨°, roda, i en mil anys Catalunya ha tingut temps de crear un petit imperi, de perdre'l i de sentir la irrefrenable necessitat de reinventar-se, for?ada en bona part per la sacsejada en grau 10 de l'escala de Richter que va suposar la revoluci¨® industrial a tota Europa. L'equilibri aristot¨¨lic, per¨°, no ha pogut amb tots i seguint la petja medieval, il¡¤luminats, visionaris i folls han continuat estirant de la corda, transgredint i fent avan?ar Catalunya.
Impredictible, l'il¡¤luminat gaudeix d'una llibertat que els altres no tenen
Un tr¨¤nsit expositiu que va de l'her¨¨ncia simb¨°lica a la reflexi¨® sobre la identitat
Dels que es salten les normes, trenquen els motlles, caminen pels extrems i creuen en utopies va Il¡¤luminacions. Catalunya vision¨¤ria, una exposici¨® que el Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona (CCCB) exhibir¨¤ a partir del proper 17 de febrer i que recorre a trav¨¦s de la creaci¨® art¨ªstica "les il¡¤luminacions que han conformat la visi¨® de la Catalunya moderna des de l'¨¨poca remota de Ramon Llull fins avui", explica la seva comiss¨¤ria, la historiadora i cr¨ªtica de l'art Pilar Parcerisas.
Il¡¤luminats i visionaris que proliferen en els petits pa?sos, segons teoria del prestigi¨®s i ja desaparegut comissari d'exposicions su¨ªs Harald Szeemann, volc¨¤ d'idees i mestre de Parcerisas, que ja el 1991 va mostrar en una exposici¨® com de vision¨¤ria era Su?ssa, i ho va repetir el 1996 amb ?ustria i el 2005 amb B¨¨lgica. "Que per qu¨¨ aquest ¨¦s un fet que nom¨¦s es d¨®na als petits pa?sos? Szeemann mai no em va a arribar a explicar la teoria amb que sustentava tal afirmacio", diu la comiss¨¤ria. "Potser", apunta, "¨¦s una manera de treure el que tenim dins, de mostrar que amb creativitat podem sortir de l'illa".
Dedica Parcerisas l'exposici¨® Il¡¤luminacions. Catalunya vision¨¤ria al seu mestre i en manlleva el t¨ªtol d'una obra del fil¨°sof alemany Walter Benjamin, mort a Portbou cam¨ª de l'exili. Terra de tr¨¤nsit, que mira cap al nord i cap al Mediterrani, Catalunya ha estat un pa¨ªs obert als corrents de pensament europeus i a les ideologies de signe revolucionari, terra transitada per forans que l'han feta objecte de les seves premonicions i visions, des de Sant Ignasi de Loiola, que al segle XVI va redactar el seu Llibre d'Exercicis Espirituals, fins a l'artista alemany Joseph Beuys, qui es va inspirar en el sant i la geografia m¨ªstica de Catalunya per crear la seva acci¨® Manresa, presentada el 1966 a la galeria Schmela de D¨¹sseldorf i present a la mostra.
De conducta impredictible, l'il¡¤luminat, el visionari, el foll, aquest personatge constant en el folklore de moltes cultures, gaudeix d'una llibertat que els altres no tenen; la llibertat que els d¨®na viure lluny de la centralitat postulada per Arist¨°ltil, sempre escorats als extrems, vorejant el precipici, aferrats a la llum, la visi¨®, la intu?ci¨®, la idea-premonici¨®. Com lluny de la norma, "fora de les interpretacions convingudes", presenta Pilar Parcerisas l'exposici¨®. Perqu¨¨ la comiss¨¤ria prova, diu, de fugir del regne del signe per recuperar el s¨ªmbol i "omplir el buit present inaccessible als sentits amb propostes que ens hi poden retornar".
?s Il¡¤luminacions. Catalunya vision¨¤ria una exposici¨® d'imatges i poca paraula, la justa per suggerir, m¨¦s que per dir; paraula que juga el paper de complementar, si cal, l'obra d'art, l'objecte, la instal¡¤laci¨® (en total, s'exhibeixen 800 obres). Perqu¨¨ el realisme no pertany al m¨®n dels il¡¤luminats i els visionaris, els quals ni segueixen escoles ni acostumen a crear-ne. El seu ¨¦s el m¨®n de la subjectivitat, el m¨®n de les sensacions, de les emocions i els suggeriments. I ¨¦s la subjectivitat d'aquestes individualitats la que mostra l'exposici¨®, on les fronteres entre "tend¨¨ncies art¨ªstiques, ordenadores i acad¨¨miques a l'¨²s en la hist¨°ria de l'art" no hi tenen cabuda.
Perqu¨¨ es tracta, diu la comiss¨¤ria, de mostrar "un tall en secci¨® d'aquesta hist¨°ria, sota un ordre org¨¤nic, basat en la creaci¨® d'imatges a partir de formes d'experi¨¨ncia; una experi¨¨ncia que traspassa les disciplines art¨ªstiques i els corrents establerts, que enlla?a passat i present, local amb l'universal, genu¨ª amb for¨¤, que presenta l'art com a forma d'experi¨¨ncia vision¨¤ria de diverses intensitats".
Estructurada en 13 ¨¤mbits tem¨¤tics, encap?alats cadascun per les lletres del mot Il¡¤luminacions, l'exposici¨® s'obre amb l'obra d'Antoni T¨¤pies Pintura rom¨¤nica i barretina (1971), tota una declaraci¨® d'intencions d'aquest recorregut per la construcci¨® de l'univers imaginari de Catalunya que parteix de Ramon Llull i arriba als nostres dies.
Un tr¨¤nsit que comen?a per l'her¨¨ncia simb¨°lica, on Llull i T¨¤pies es donen la m¨¤, per acabar en les reflexions sobre la identitat en el pensament i l'art contemporani. Entremig, l'exposici¨® transita pel m¨®n de les utopies i els utopistes (Ildefons Cerd¨¤, Anselm Clav¨¦, Narc¨ªs Monturiol), pel regne de l'ideal simbolista (Antoni Gaud¨ª, Salvador Dal¨ª, Francesc Pujols), per la fascinaci¨® pel paisatge i la geografia (Jacint Verdaguer, Joaquim Mir, Perajaume), per la ciutat com a matriu (Nicolau Maria Rubi¨® i Tudur¨ª, Carles Buigas, Josep Llu¨ªs Sert, Ricart Bofill), per les premonicions de la guerra (Andr¨¦ Mason, Georges Bataille, Dal¨ª), la fascinaci¨® per la m¨¤quina (Joaquim Torres-Garcia, Rafael Barradas, Joan Salvat-Papasseit), pels paisatges metaf¨ªsics del surrealisme i pel m¨®n de la ment (Joan Mir¨®, Dal¨ª, J. V. Foix, Joan Brossa, Perucho, Zush), per l'objecte que cobra vida gr¨¤cies a la poesia visual (Jordi Pablo, Brossa), per la fascinaci¨® per la ci¨¨ncia (Alexandre Deulofeu, Dal¨ª), o la m¨ªstica contempor¨¤nia (Beuys).
Parcerisas clou la mostra en femen¨ª, amb un conjunt d'obres creades per dones que exploren la representaci¨® del cos per denunciar els mecanismes del poder. "?s un final intencinat, alhora un punt de tancament i d'obertura, d'esperan?a i de futur", clou la comiss¨¤ria.
Deixar fer
De tant en tant el seny catal¨¤ acluca l'ull i deixa fer". Pilar Parcerisas ha posat l'exposici¨® Il¡¤luminacions sota l'advocaci¨® d'aquesta frase de Nicolau Rubi¨® i Tudur¨ª. Sense voler arribar a la simplificaci¨® de creure que la cultura catalana es desplega en funci¨® d'aquesta particular dial¨¨ctica entre l'ordre del seny i la seva suspensi¨® moment¨¤nia, ¨¦s evident que, en un pa¨ªs amb una tend¨¨ncia innata a l'autocontrol, l'inventari dels moments en qu¨¨ s'han afluixat les rendes ¨¦s rellevant. Rescatar aquests per¨ªodes contribueix a la sempre noble causa d'ampliar les fronteres del possible.
Aquesta idea de fer l'altra llista de la cultura catalana ¨¦s el que, des del primer moment, em va semblar temptador de la proposta de Pilar Parcerisas. Es tractava de proposar una revisi¨® d'aquells creadors -en el sentit ampli de la paraula: les arts i el coneixement- que es van deixar endur pels impulsos de la utopia, del misticisme, de la rauxa, del radicalisme, de l'anarquia, de la ra¨® que s'enfila per sobre dels arbres de les idees rebudes que sovint impedeixen de veure el bosc. ?s a dir, totes aquelles experi¨¨ncies que s¨®n cridades a l'ordre quan el seny es desperta de la seva abs¨¨ncia mental transit¨°ria i una certa naturalitat torna a imperar en aquesta terra. I que sovint han passat a segon pla quan la normalitat ha estat massa desperta.
Amb el t¨ªtol, d'arrel benjaminiana, Il¡¤luminacions, Pilar Parcerisas ens d¨®na a entendre ja algunes q¨¹estions b¨¤siques: que sobre aquestes figures singulars ¨¦s possible tra?ar una hist¨°ria d'implicacions i de relacions que va m¨¦s enll¨¤ de l'¨¤mbit estrictament catal¨¤. I que, al mateix temps, cadascuna d'aquestes figures descriu un imaginari molt propi, en qu¨¨ dif¨ªcilment es pot parlar en termes escol¨¤stics i continuistes.
Mentre els noucentistes codificaven, els il¡¤luminats trencaven codis. ?Qu¨¨ ¨¦s l'art si no un exercici permanent de destrucci¨® i creaci¨® de codis ling¨¹¨ªstics i de pautes que ens permet fer m¨¦s penetrant la mirada sobre les coses, sobre el m¨®n i sobre nosaltres mateixos? D'una manera a vegades contradict¨°ria els il¡¤luminats van deixant de costat els t¨°pics i obren portes a les noves formes de modernitat. Per aix¨° tamb¨¦ la seva rauxa provincial, com dir¨ªem en termes pascalians, t¨¦ un efecte d'expansi¨® cosmopolita. Crea lligams amb altres cultures i tamb¨¦ entre generacions, sovint prou llunyanes. I genera codis que formen part de la hist¨°ria universal de la creaci¨®, perqu¨¨ si alg¨² ¨¦s capa? de crear del no-res aquest ¨¦s l'artista.
L'empremta de Llull ressona encara, en una exposici¨® que Pilar Parcerisas ha ent¨¨s com un poema tridimensional. Un poema tra?at amb un material de luxe: las millors obres de la rauxa catalana. Perqu¨¨ Pilar, impregnada de l'esperit dels indomables, ha volgut que l'exposici¨® fos tamb¨¦ una exercici de creaci¨®. No result¨¦s que els nostres il¡¤luminats se sentissin segrestats, per l'ordre. Del seny, evidentment.
Josep Ramoneda ¨¦s director del Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona.
Visionaris il¡¤luminats
Heus aqu¨ª els il¡¤luminats, els visionaris... els adalils de la llum. la llum fecunda, s¨ª. la llum que ¨¦s ignici¨®, ¨¦s vibraci¨®, ¨¦s vida. i la vida creaci¨®, creaci¨® constant irrefrenable, una creaci¨® constant i ubiqua que s'executa amb la mort i esdev¨¦ realitat, realitat tangible, visi¨®
heus aqu¨ª els il¡¤luminats, els visionaris. els que, fent-se llenya del propi foc, donen a llum llum pr¨°pia i aquesta pr¨°pia llum d¨®na llum a la visi¨®, que ¨¦s concreci¨® excelsa, i una veritat indestructible. una veritat que, des que ve del foc, ¨¦s pura, exacta, i neix intacta. una veritat que s'ofereix verge en tots els sentits i a tots els sentits, que la reben de primera inst¨¤ncia. ning¨² ni re no l'ha manipulada, ni tan sols no l'ha mirada. cap influ¨¨ncia de cap mena no li ha posat encara l'ombra d'un vel damunt la fa?. ¨¦s el que ¨¦s i ho ¨¦s al mil per mil i amb totes les conseq¨¹¨¨ncies, amb tota la pot¨¨ncia de ser el que ¨¦s. ¨¦s colpidora, aut¨¨ntica, de fiar. i, des que la llum pot venir de fora per¨° la visi¨® sempre sempre ve de dins, a m¨¦s a m¨¦s ¨¦s pr¨°pia: una realitat ¨ªntima i del tot intransferible... a menys que s'assumeixi la dolorosa barbaritat de fraccionar-la, prostituir-la, lliurar-la a les mans brutes de la interpretaci¨®, que la desfigurar¨¤ ipso facto i la manipular¨¤ de forma irremissible
heus aqu¨ª els il¡¤luminats, els visionaris. els que dormen amb la visi¨® al ventre perqu¨¨ s'han vist i no s'han vist sants sin¨® merament sans i han compr¨¨s que la divinitat ¨¦s inherent a la vida i casc¨² l'assumeix com vol per¨° ning¨² no la pot transmetre; s'han vist i han vist, des de molt endins, des del cor mateix de la flama, i han comptat amb estructura suficient per suportar la visi¨® i amb coix¨ª filos¨°fic per amorosir-ne la bufetada -el mateix coix¨ª que els ha dut fins aqu¨ª sostenint-los la bolla de la carcanada-; els que han mirat m¨¦s enll¨¤, o m¨¦s endins, que la gran majoria dels altres i saben que no rebran m¨¦s alta recompensa que l'apel¡¤latiu de locus, bojos, orats, arrauxats o folls
heus aqu¨ª els il¡¤luminats, els visionaris, els que han lluitat a les primeres l¨ªnies de l'avantguarda, intel¡¤lectual o art¨ªstica, i han trencat motlles; els que han fet un pas endavant en el cam¨ª de l'expressi¨® i han revolucionat conceptes; els que han anat fins l'extrem i han gosat petjar territoris verges; els que han tingut la freixura d'anar fins al llindar del precipici creacional i han fet el salt en el buit; els surfistes que cavalcant el rompent de l'onada evolutiva han desafiat l'hist¨°ric penya-segat i s'han deixat anar buit enll¨¤ sense garanties i sense altre pretensi¨® que el desflorament de possibilitats in¨¨dites; els que, enduts per l'ariet del propi pensament i aferrats a una idea-for?a, o una intu?ci¨® preclara, han reptat les convencions, l'¨¨tica, la moral, per donar a llum noves vies; els experimentadors m¨¦s radicals, els veritables creadors, que solen coincidir amb els que passen m¨¦s desapercebuts i corren m¨¦s risc de ser oblidats; els que han fet un pas m¨¦s, encara que fos t¨ªmid, insegur, balbejant, i seran ignorats per la societat benpensant, per la ind¨²stria, pels mitjans de comunicaci¨® i difusi¨®, que tant sols aposten o s'interessen pels valors segurs i de provada, comprovada, recomprovada i recontracomprovada acceptaci¨®; els que, suspesos damunt l'abisme, se l'han jugada en nom del progr¨¦s, la innovaci¨®, la voluci¨®...
Pau Riba ¨¦s artista, poeta i cantant.
ILDEFONS CERD? La visi¨® de la ciutat futura
A Ildefons Cerd¨¤ (Centelles, 1815-Caldas de Besaya, Cant¨¤bria, 1876) li va costar poc visionar la ciutat del futur, encara que Barcelona, com tantes altres vegades, no ho va saber veure en el seu moment i s'hi va resistir tant com va poder. L'enginyer, milici¨¤, urbanista i pol¨ªtic osonec en va tenir prou en descobrir el tren en un viatge que va fer el 1944 al sud de Fran?a per veure la llum: la mobilitat i les comunicacions (el tel¨¨graf) serien els elements b¨¤sics que transformarien les ciutats i el territori. Seguidor del socialisme ut¨°pic, el seu Pla urban¨ªstic, que partia d'un acurat estudi demogr¨¤fic de la ciutat, va esponjar Barcelona d'una manera innovadora, encara que els entrebancs i modificacions municipals en desvirtuaren el veritable esperit.
NARC?S MONTURIOL Comprom¨ªs amb el progr¨¦s i les llibertats
Narc¨ªs Monturiol (Figueres, 1819-Barcelona, 1885) ha passat a la hist¨°ria com l'inventor del submar¨ª, per¨° m¨¦s enll¨¤ d'un simple utopista, aquest empordan¨¨s que creia en una societat justa i feli? va ser un inventor visionari amb un fort comprom¨ªs pol¨ªtic i social. Republic¨¤ conven?ut i simpatitzant de les idees socialistes, el seu invent del submar¨ª, ideat com una nau-peix partint de l'observaci¨® dels amfibis, lluny de tenir un prop¨°sit b¨¨l¡¤lic va ser creat amb la finalitat de millorar les condicions de treball dels corallers a Cadaqu¨¦s. El primer Ict¨ªneo va avarar al port de Barcelona el setembre de 1859 i el segon, el 1864. El frac¨¤s dels seus invents -no nom¨¦s va idear submarins- el van dur a la ru?na i va morir sense cap tipus de reconeixement.
ANTONI GAUD? A la recerca de la perfecci¨® absoluta
M¨ªstic i visionari entre els visionaris, Antoni Gaud¨ª (Reus, 1852-Barcelona, 1926) ¨¦s el gran al¡¤lucinat que veu en l'arquitectura el cam¨ª cap a la perfecci¨® no ¨²nicament art¨ªstica, sin¨® tamb¨¦ a nivell personal i de la humanitat. Solitari, profundament religi¨®s i d'un escetisme extrem, la seva ¨¦s l'obra d'un boig genial i revolucionari que cerca la perfecci¨® absoluta. L'aconsegueix fent com a bon modernista un pacte amb la natura i actuant com a intermediari.
Menyspreat pels noucentistes, la seva incansable recerca de la forma sustentada per la t¨¨cnica el va portar a crear una s¨ªntesi org¨¤nica en la qual l'arquitectura complementa la bellesa de la natura en un equilibri absolut. La seva revoluci¨® de l'arquitectura ha arribat fins avui.
FRANCESC PUJOLS El fil¨°sof visionari dels conceptes
Home de cortesia extrema, ir¨°nic com pocs, dial¨¨ctic hiperb¨°lic i amant del pensament a raig, Francesc Pujols (Barcelona, 1882-Martorell, 1962) ¨¦s el visionari dels conceptes, el fil¨°sof de la torre de les Hores de Martorell que volia fer una ci¨¨ncia universal i catalana alhora que abast¨¦s tota la condici¨® del real. Impulsat per aquest deliri va establir a la seva obra conceptual, Concepte general de la ci¨¨ncia catalana, editada el 1819, l'exist¨¨ncia d'un corrent filos¨°fic catal¨¤ que arrancava a l'Edat Mitja amb Ramon Llull i Ramon de Sibiuda i arribava fins a ell mateix. Aquesta obra ars magna (hiparxiologia segons el seu sistema) inclou la c¨¨lebre profecia segons la qual els catalans s¨®n ¨¦ssers excepcionals pel fet de ser fills de la terra de veritat.
SALVADOR DAL? Creador paradigma dels visionaris
Pintor, escultor, dissenyador, escriptor i cineasta, Salvador Dal¨ª (Figueres, 1904-1989), el primer gran reivindicador d'Antoni Gaud¨ª, ¨¦s el creador paradigma dels visionaris. Dotat d'una gran habilitat per inventar-se i reinventar-se una i altra vegada, va fer de les visions, al¡¤lucinacions i somnis una eina pict¨°rica i una teoria sobre la concepci¨® humana, la ment i la realitat.
Amb el seu m¨¨tode paranoicocr¨ªtic, que ell defineix com "un m¨¨tode espontani de coneixement irracional basat en l'objectivaci¨® sistem¨¤tica d'associacions i interpretacions delirants", des de 1930, a m¨¦s de fer-se un lloc propi dins el m¨®n del surrealisme, va articular un eix on desplegar tota la seva obra polimorfa: pintura, dibuix, arquitectura.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.