Alterar el fons
La pla?a d'Espa-nya, afligida fa anys per l'arquitectura contempor¨¤nia que no aconsegueix trobar el to adequat per a aquesta porta de la ciutat, ha completat les seves vores amb una gran Comissaria dels Mossos d'Esquadra. Fa uns dies els vaig parlar del fons i la figura a prop¨°sit de la pla?a Lesseps, doncs en el cas de la pla?a Espanya es podria dir el contrari, la figura -el monument commemoratiu del centre-, actualment ¨¦s molt m¨¦s rellevant que el fons. Si aquesta q¨¹esti¨® ¨¦s pertinent aqu¨ª ¨¦s perqu¨¨ aquesta pla?a havia constru?t unes fa?anes prou satisfact¨°ries. Un conjunt en qu¨¨ havien intervingut Puig i Cadafalch, R. Ravent¨®s, N. M. Rubi¨® i Tudur¨ª i J. M. Jujol. Els edificis hotels de la pla?a que havien estat pensats per despr¨¦s convertir-se en habitatges en acabar l'exposici¨® Universal del 29, atorgaven a la pla?a un aspecte, que sense ser unitari, era prou homogeni com per recollir sense estrid¨¨ncies la pla?a de les Arenes, i fins i tot les tor-res venecianes. Probablement aix¨° era a causa de la predominan?a del ma¨® vist. Tots ajudaven a imaginar una pla?a rodona que en realitat no ho era, gr¨¤cies a les fa?anes i a la pres¨¨ncia d'un s¨°col que permetia dibuixar un cercle en el l¨ªmit de la vorera. El conjunt exemplificava que ¨¦s millor una cosa imperfecta que tracta de semblar regular que una cosa que capriciosament "trenca" la regularitat.
La pla?a d'Espanya ha anat perdent qualitat a les vores
L'actual Hotel Plaza va substituir l'hotel m¨¦s gran i, malgrat que la seva volumetria amb la tor-re despla?ada a un costat tracta de respondre al mateix temps a la pla?a i a la nova amplada del carrer Tarragona, la fa?ana no aconsegueix millorar del tot el record que tenim de l'edifici que va reempla?ar. El logotip de l'hotel, un dibuix esquem¨¤tic de la fa?ana, i que podem veure impr¨¨s, per exemple, a les portes de l'establiment, ¨¦s millor que la pr¨°pia fa?ana real amb el rellotge, el joc de peces disposades al portell i els vidres foscos de les finestres que curiosament acaben per donar-li un aspecte m¨¦s gr¨¤fic que el dibuix del logotip. Per¨° mentre que l'Hotel Plaza ha volgut mantenir un car¨¤cter unitari en l'edifici, la reforma de les Arenes ha "ortopeditzat" l'antiga pla?a de toros triturant-la fins a convertir-la en un "transformer" com el de l'anunci de Citro?n. I aix¨° que encara li falta un mirador que per ara la crisi ha aturat afortunadament, ja que far¨¤ una compet¨¨ncia grollera al monument dissenyat per J. M. Jujol.
Per¨° la nova Comissaria ha frustrat definitivament les expectatives d'equilibri arquitect¨°nic d'aquest lloc. Malgrat que ha arribat l'¨²ltim, aquest edifici sembla el responsable de les instruccions antihomogene?tzadores de la nova pla?a i un compendi de les operacions que s'han de realitzar per eliminar la qualitat que el fons arquitect¨°nic d'aquest lloc tenia no fa gaires anys. En aquest sentit, ¨¦s exemplar l'extravagant soluci¨® de partir l'edifici en dos per despr¨¦s unir-lo desfent aquesta cantonada de la pla?a. Tamb¨¦ ho ¨¦s la manera d'aparentar una infraestructura que sembla acollir les finestres com si les plantes estiguessin penjades sota un pont, un efecte empitjorat per la forma amanerada de resoldre les arestes, aixamfranant-les segons un pla inclinat que fa que a la part superior s'obri una escletxa sense m¨¦s argument que l'antipatia pels volums i les masses i la simpatia pels plans abstractes. I encara m¨¦s, la proporci¨® de les finestres que resulten incomprensibles -sobretot a la fa?ana de la Gran Via- fent que l'edifici de N¨²?ez i Navarro del costat mereixi un premi.
Tot plegat, una pla?a que ha anat progressivament perdent qualitat a les vores. Sort del monument central. Travessar el tr¨¤nsit i apropar-s'hi ¨¦s encara un plaer i potser l'¨²nica manera de veure b¨¦ la pla?a d'Espanya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.