"A cultura non se pode entender de xeito isolacionista"
Co presidente da Xunta dicindo que a programaci¨®n do CGAC en 2010 ser¨¢ "moi xacobea", e rec¨¦n aterrado -o luns comeza a vida en Santiago-, Miguel Von Hafe P¨¦rez (Porto, 1967) chega ao Centro Galego de Arte Contempor¨¢nea cun proxecto que xungue a relaci¨®n trasatl¨¢ntica, a importancia da colecci¨®n e a promesa institucional de reformar o CGAC, na idea de axilizar a xesti¨®n e atraer patrocinadores.
"Ningu¨¦n esperar¨ªa que eu puidese producir algo propio en tres meses", contesta con humor desde Porto.
Pregunta. Para reactivar a investigaci¨®n e a produci¨®n propia non chega co tempo sobro.
Resposta. En calquera mudanza pode suceder que o novo director estea un ano ou dous coa programaci¨®n anterior. Aqu¨ª acaba en febreiro, o que implica un traballo arduo que debe pasar polo establecemento de contactos con exposici¨®ns xa producidas. Ningu¨¦n esperar¨ªa que eu puidese producir unha exposici¨®n propia en tres meses.
"O CGAC ten que sa¨ªr f¨®ra das s¨²as portas, debe transcender Galicia"
"Un consello asesor para a adquisici¨®n de obra ¨¦ algo que p¨®r enriba da mesa"
"Primeiro t¨®came a colecci¨®n, a¨ªnda debo co?ecer a situaci¨®n laboral do centro"
"Non son inocente: a cualidade ten que ter unha expresi¨®n a nivel de visitantes"
P. Foi un erro cancelar exposici¨®ns xa programadas, como as de Smijewski ou Mar¨ªa Ruido?
R. Estou a estudar caso a caso. En principio gustar¨ªame respectar mostras como Sur le dandysme aujourd?hui (Do maniqu¨ª no escaparate ¨¢ estrela medi¨¢tica), programada para decembro. Non s¨® por solidariedade institucional con Manuel Olveira, sen¨®n tam¨¦n cos propios artistas.
P. Primar¨¢n as tarefas do centro ou as do museo?
R. A ¨²nica distinci¨®n xen¨¦rica para unha diferenza factual entre un museo e un centro de arte ¨¦ o feito de ter colecci¨®n. No contexto galego a iron¨ªa ¨¦ esta: a colecci¨®n tena o CGAC e ch¨¢mase centro, e o MARCO ch¨¢mase museo. N¨®s temos que honrar a colecci¨®n, e a min gustar¨ªame que fose m¨¢is abranxente. Tam¨¦n quero colocar unha cuesti¨®n enriba da mesa: a constituci¨®n dun consello consultivo para a compra de obra de arte.
P. Cultura fala de "recuperar o esplendor e a dimensi¨®n muse¨ªstica". Exposici¨®ns punteiras e proxecto para a colecci¨®n?
R. O obxectivo pode entroncar nesas d¨²as vertentes, pero hoxe traballar coa colecci¨®n ¨¦ unha responsabilidade moito maior que na ¨¦poca de Gloria Moure. Gustar¨ªame que ese traballo se entendese non s¨® nunha li?a adquisitiva, sen¨®n a trav¨¦s de iniciativas din¨¢micas que incl¨²an estudo e visibilizaci¨®n. A pr¨¦sa adquisitiva folga ¨¢s veces a necesidade de pensar as cousas, da¨ª a importancia dun proxecto museogr¨¢fico para a colecci¨®n. No espazo f¨ªsico do CGAC non ¨¦ posible ter unha colecci¨®n exposta en permanencia, t¨¦?ense que alternar exposici¨®ns sobre a colecci¨®n con outras tentativas para diversificar a ollada sobre ela, e iso pasa pola circulaci¨®n. O CGAC ten que sa¨ªr f¨®ra das s¨²as portas, transcender Galicia. ? nese sentido que eu entendo que se poida primar a actividade muse¨ªstica sobre a idea de centro.
P. O CGAC quedou lonxe de investir este ano a totalidade do seu orzamento. Teme recurtes?
R. A min foime garantido que o orzamento est¨¢ estabilizado, e que o director ter¨¢ peso espec¨ªfico para decidir, segundo o momento, se volcar o peso na programaci¨®n ou na colecci¨®n. Por unha cuesti¨®n de urxencia, o l¨®xico ¨¦ que en 2010 haxa que atender m¨¢is ¨¢ programaci¨®n.
P. En que consistir¨¢n eses primeiros proxectos?
R. Estou intentando achegar a Galicia a exposici¨®n dun artista de arte povera, e a¨ªnda este ano supervisarei unha mostra grande da colecci¨®n. No Ano Xacobeo, e como comisario, asumirei unha exposici¨®n colectiva internacional onde percibir, de xeito obvio, alg¨²ns dos intereses da arte contempor¨¢nea, cun car¨¢cter m¨¢is prospectivo no que atinxe a artistas novos non moi vistos en Galicia, inclu¨ªndo por suposto artistas galegos. Para min ¨¦ m¨¢is importante mostrar obra galega nun contexto coma ese ca en exposici¨®ns personalizadas en salas pequenas. No inmediato tam¨¦n vou preparar un ciclo de exposici¨®ns a tres anos sobre a realidade coleccion¨ªstica no contexto ib¨¦rico, desde os 60 ata agora. Ese boom institucional posdemocr¨¢tico inter¨¦same moito, e Santiago est¨¢ nunha posici¨®n privilexiada para facelo.
P. Est¨¢ ao tanto da situaci¨®n laboral do centro?
R. Primeiro t¨®came a colecci¨®n. E a¨ªnda debo co?ecer. En abstracto, te?o unha confianza absoluta nese equipo. Quen traballa nun museo gusta da arte, e quen gusta da arte ten unha perspectiva diferenciada do aspecto burocr¨¢tico do traballo. Terei que contar cun segundo, pero nonon traio ideas preconcibidas.
P. A idea ¨¦ que as xesti¨®ns empecen e rematen no CGAC. O cami?o da autonom¨ªa do centro pasa por convertelo en fundaci¨®n?
R. ? o m¨¢is indicado. D¨ªxoo o mesmo Roberto Varela, asum¨ªndoo ademais coma un compromiso para este mandato. O traballo na arte esixe flexibilidade, e o conselleiro dixo que non temos que depender directamente da Xunta para atraer patrocinios privados. Non situalo nesa l¨®xica mesmo pode crear certa preguiza ao respecto.
P. C¨®mo reafirmar¨¢ a s¨²a vocaci¨®n atl¨¢ntica e a interrelaci¨®n co exterior en Galicia?
R. No meu proxecto, vendo a historia do CGAC e as diferenzas con outros centros, privilexiei a relaci¨®n trasatl¨¢ntica, e iso conv¨¦n reforzalo. Temos que comprender que a nosa situaci¨®n nos conecta cun substrato ideol¨®xico que ten que ver coa inmigraci¨®n. A¨ª quero traballar de xeito intensivo na creaci¨®n dunha rede, porque a cultura non se pode entender de xeito isolacionista. Haber¨¢ que valorar a proximidade, pero no contexto do noroeste peninsular, coa aparici¨®n nos ¨²ltimos 15 anos do Musac, a Funda??o Serralves, A Laboral ou o Marco, non ten moito sentido pensar nunha colaboraci¨®n institucional que pase polo tr¨¢nsito de exposici¨®ns. Temos que ver cales ser¨ªan os froitos dunha relaci¨®n, por exemplo, co Macba.
P. ? Anamnese, a plataforma dixital de artistas portugueses que desenvolveu en Portugal, unha pauta para Galicia?
R. ? posible que o centro te?a a¨ª un papel pioneiro.
P. A cuesti¨®n do p¨²blico s¨¦guese a utilizar como arma arreboladiza contra o CGAC.
R. Non se pode sacrificar a cualidade do proxecto ¨¢ presi¨®n dos n¨²meros, mais non son inocente: sei que a rendibilizaci¨®n cualitativa ten que ter unha expresi¨®n cuantitativa a nivel de visitantes. Hai que ter conciencia diso. Tam¨¦n ¨¦ algo que ten que ver coas estratexias de comunicaci¨®n, e esas estratexias pasan por saber vender o que facemos. A visibilidade do CGAC en Compostela pode ser moito maior.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.